افزایش هزینه انشعاب برق
کد خبر: ۵۳۴۸۸
تاریخ انتشار: 2016 October 30    -    ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۱
حمید چیت‌چیان صبح امروز (یکشنبه) با حضور در صحن علنی مجلس در پاسخ به سؤال "احمد امیرآبادی فراهانی" نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی که در مورد دلایل افزایش قیمت انشعاب برق و عملکرد وزارت نیرو در زمینه کاهش تلفات انتقال برق مطرح شده بود، اظهار داشت: به ازای هر انشعاب برق تاسیسات و تجهیزات عظیمی از نصب تیرهای برق تا پست‌های توزیع و فوق توزیع و خطوط انتقال را باید راه‌اندازی کرد و این امر هزینه‌های گزافی را روی دست وزارت نیرو می‌گذارد.
وی افزود: از طرف دیگر دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی بودجه کافی برای پوشش هزینه‌های مابه التفاوت ایجاد شده از نصب انشعابات و سایر خدمات برق رسانی را ندارد؛ بنابراین برای پایداری خدمات رسانی در صنعت برق ما مجبور به جبران هزینه‌های این خدمات رسانی هستیم.
وی تصریح کرد: در حال حاضر ایجاد هر انشعاب روستایی برای وزارت نیرو حدود 47 میلیون ریال هزینه در بردارد، این در حالی است که تنها 3 میلیون و 240 هزار ریال آن از مشترک گرفته می‌شود.
چیت‌چیان گفت: چنین مبلغی برای انشعابات برق در روستاها تنها 6.9 درصد کل هزینه‌ها را جبران می‌کند.
وزیر نیرو ادامه داد: در ماده 4 قانون حمایت از صنعت برق مصوب مجلس اشاره شده که طی 6 سال می‌بایست هزینه‌های انشعاب، واقعی شود و ما نیز سعی داریم مطابق همین قانون عمل کنیم.
وی تأکید کرد: در شهرهای بزرگی چون تهران، کرج، شیراز، مشهد و تبریز هزینه‌های انشعاب از یک میلیون 250 هزار تومان به یک میلیون 750 هزار تومان رسیده است؛ این در حالی است که هزینه هر انشعاب برای وزارت نیرو بیش از 4 میلیون تومان است.
چیت‌چیان گفت: در شهرهای گرمسیری نیز قیمت انشعاب برق از 415 هزار تومان به حدود 700 هزار تومان رسیده است، در حالی‌که در همین شهر نیز هزینه هر انشعاب برای وزارت نیرو بیش از 4 میلیون تومان است.
وی اظهار داشت: وزارت نیرو به طور متوسط در کل کشور حدود 20 درصد از هزینه‌های واقعی انشعابات را دریافت می‌کند، در صورت تداوم چنین وضعیتی ممکن است صنعت برق کشور با مشکلات اساسی مواجه شود.
وزیر نیرو تأکید کرد: هزینه انشعابات برای هر منزل مسکونی تنها یکبار در طول عمر آن است و موضوعی نیست که مردم به صورت روزمره با آن در ارتباط باشند؛ از طرفی چنانچه هزینه‌های انشعاب ثابت بماند وزارت نیرو با انباشت هزینه‌ها در این بخش مواجه شده و نمی‌تواند توسعه شبکه و برق پایداری را در آینده در اختیار مردم قرار دهد.
وی خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در ابتدای سال جاری 32 هزار میلیارد تومان بدهی انباشته داشته که در صورت واقعی نکردن قیمت برق و مشتقات آن از جمله همین انشعابات ممکن است با انباشت چند برابری بدهی‌ها در پایان سال مواجه شویم.
وی در ادامه در پاسخ به سؤال نماینده قم در مورد کاهش تلفات در خطوط انتقال برق گفت: در طول تاریخ صنعت برق اقدامی که در طی این سه سال برای کاهش تلفات در خطوط انتقال برق انجام شده بی نظیر بوده است؛ طوری که میزان تلفات شبکه توزیع در طی سه سال گذشته از 15 درصد به کمتر از 11 درصد رسیده است.
گفتنی است، در پایان این جلسه نماینده سؤال کننده از پاسخ‌های وزیر نیرو قانع شد.
منبع: خبرگزاری فارس
انتهای پیام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار