کشف ذرات آلوده هوا در مغز
کد خبر: ۵۰۸۹۷
تاریخ انتشار: 2016 October 03    -    ۱۲ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۵۹
پژوهشگران توانستند دو نوع مگنتیت را در نمونه‌های مغزی داوطلبان شناسایی کنند. مگنتیت نوع اول، زاویه‌دار و دندانه‌دار است و به طور طبیعی از خود مغز ناشی می‌شود. این مگنتیت‌ها در داخل نوعی غشا یا پوشش سلولی قرار دارند که موجب کاهش واکنش‌پذیری‌شان می‌شود.
کشف ذرات آلوده هوا در مغز 
 
کشف ذرات آلوده هوا در مغز  اختصاصی «تابناک باتو»؛ پژوهشگران دانشگاه لَنکستِر انگلستان دریافتند ذرات مغناطیسی موجود در آلودگی هوا بر اثر تنفس وارد مغز می‌شوند. ابعاد این ذرات مغناطیسی موسوم به مَگنِتیت کمتر از ۱۵۰ نانومتر است، یعنی کمتر از ضخامت تار موی انسان.

بنا بر این گزارش، در این پژوهش، از ۳۷ شهروند مکزیکوسیتی و منچستر نمونه‌های مغزی تهیه شد. پژوهشگران سطح مغناطیسی ذرات موجود در این نمونه‌ها را بررسی کرده و سپس ذرات مغناطیسی‌تر را به روش طیف‌سنجی مورد مطالعه دقیق‌تر قرار دادند.

مگنتیت در واقع شکل معدنی فلز آهن است که به دلیل واکنش‌پذیری آسان و انتشار رادیکال‌های آزاد، موجب بروز استرس اُکسیداتیو در سلول‌‌های مغزی شده و این سلول‌ها را از میان می‌برد.

پژوهشگران توانستند دو نوع مگنتیت را در نمونه‌های مغزی داوطلبان شناسایی کنند. مگنتیت نوع اول، زاویه‌دار و دندانه‌دار است و به طور طبیعی از خود مغز ناشی می‌شود. این مگنتیت‌ها در داخل نوعی غشا یا پوشش سلولی قرار دارند که موجب کاهش واکنش‌پذیری‌شان می‌شود. اما مگنتیت نوع دوم، کروی‌تر است و در دمای بالا مثلا در داخل موتور اتومبیل تولید می‌شود. شکل ِ بافت، ترکیب و اندازه مگنتیت نوع دوم منحصر به‌فرد است.

پژوهشگران بر این باورند که این علائم نشان می‌دهد، مگنتیت نوع دوم از آلودگی هوا ناشی می‌شود. به منظور اثبات این ادعا، خصوصیات این نوع مگنتیت با ذرات موجود در آلودگی هوا انطباق داده شد.

پژوهشگران معتقدند، شاید ورود مگنتیت‌های ناشی از آلودگی هوا به مغز به بیماری آلزایمر نیز منجر شود. مطالعات نشان داده است، سطح مگنتیت‌ها در سلول‌های مغزی با احتمال ابتلا به آلزایمر در ارتباط است
عطیه اسدالله، دانشجوی پزشکی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار