دلایلی برای کمتر شستن شلوار جین
کد خبر: ۵۰۵۰۱
تاریخ انتشار: 2016 September 29    -    ۰۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
آیا دلایلی وجود دارند که ما را از شستن بیشتر شلوارهای جین منع کنند؟ ما بیشترمان طرفدار شلوار‌های جین پاره هستیم، اما شستن زیاد باعث می‌شود رویایمان به کابوس تبدیل شود؛ آن هم به سرعت.

 
ماشین لباسشویی
دلایلی برای کمتر شستن شلوار جیناحتمالاً شما هم چیزهایی درباره‌ی چیپ برگ (Chip Bergh) صاحب لویس (Levi's) که حرف‌هایی درباره‌ی شستن شلوار زده است شنیده‌اید. او در یک سخنرانی معروف در سال ۱۳۹۳ در مقابل خیل عظیم جمعیت، شلوار جینی را پوشیده بود که بعد از یک سال استفاده هنوز آن را نشسته بود.

برگ در این سخنرانی از مردم خواست که برای دلایل محیط زیستی شلوارهای جینشان را کمتر بشورند؛ اما آیا ما دقیقاً می‌دانیم این دلایل زیست‌محیطی چه چیزهایی هستند؟

و آیا دلایل دیگری وجود دارند که ما را از شستن بیشتر شلوارهای جین منع کنند؟ما اینجا با ۶ دلیل می‌خواهیم شمارا متقاعد کنیم که کمتر شلوار جین را بشویید.

۱- چون شستن باعث سرعت بیشتر تخریبشان می‌شود.


یادداشتی از مقاله‌ی ووگ (Vogue) به‌خوبی نشان می‌دهد که چگونه یک جفت شلوار جین توسط ماشین لباسشویی از بین رفته است:

ماشین لباسشویی را روی استفاده از آب سرد گذاشتم، برای مدتی مشغول بود، وقتی برگشتم، شلوار جین محبوبم لت و پاره در ته ماشین به‌اصطلاح لباسشویی نمایان شد. مارجون کارلوس (Marjon Carlos) ادامه می‌دهد: نابود شدم. جنس نرم لطیفش با ضربه‌های چرخشی و حرکت آب، سخت و سفت شده بود. کمرنگ‌تر از آخرین تصورم بودند و شکلشان خمیده‌تر شده بود.

این یعنی فاجعه!

 چون شلوار جین خیلی طول می‌کشد که خشک شود.


و طبق گفته‌ی متخصصان، انجام دادن راه میان‌بر به صلاح نیست. رابرت شافر (Robert Schaeffer)، مؤسس و صاحب فروشگاه جین در لس‌آنجلس است که در مصاحبه با خبرگزاری یاهو گفت: بدترین اتفاق برای شلوار جین این است که آن را در خشک‌کن قرار بدهی. البته اشاره نکرد که اگر شلوار جینتان را در خشک‌کن قرار بدهید، باید متحمل هزینه شده و شلوار جدید بخرید.

به خاطر این‌که واقعاً بد نیست شما شلوار کثیف بپوشید


تستی که توسط دانشگاه آلبرتا در سال ۱۳۸۸ انجام شد نشان می‌دهد که مقدار باکتری‌های موجود روی یک شلوار جین بعد از استفاده‌ی بدون شست و شوی ۱۵ ماهه، کاملاً نرمال است. همین‌طور این لباس‌ها بعد از شست‌وشو تا ۱۳ روز بعدازآن، دارای مقدار برابری از باکتری هستند.

به خاطر اینکه ماشین لباسشویی مقدار زیادی آب به هدر می‌دهد


شاید به نظرتان برسد که ماشین لباسشویی زود پر می‌شود و آب کمی مصرف می‌کند، اما مقدار آب مصرفی برای شستن یک شلوار جین با ماشین نامطلوب است. برگ این را در پستی از وبلاگش نوشته است:

(یک شلوار جین به‌صورت متوسط ۳۵۰۰ لیتر آب مصرف می‌کند- در مدت دو سال مصرف و هر هفته یک‌بار شستشو. تقریباً نصف این مقدار، یعنی ۱۶۰۰ لیتر آن، مصرف آبی است که برای شستشوی شلوار جین مصرف می‌شود. این مساوی ۶۷۰۰ لیوان آب برای خوردن است.) البته اشاره‌ای نکرد که نصف بقیه‌ی آب کجا می‌رود؛ اما به‌هرحال، برای تصور بهتر اینکه یک شلوار جین چقدر آب مصرف می‌کند، طبق گفته‌ی نشنال جغرافی (National Geographic)، یک شلوار جین برای تولید حدود یازده هزار لیتر آب مصرف می‌کند.
 
بنیتا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار