جشن رفع دلتنگی ها در چین
کد خبر: ۴۹۱۷۶
تاریخ انتشار: 2016 September 15    -    ۲۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۰
طبق تقویم رسمی، کشور چین طی روزهای 25 الی 27 شهریور ماه هر سال به همین مناسبت تعطیل می شود و این یکی از اعیاد و فرصت های مهم برای سفر، گشت و گذار و دید و بازدید مردم چین به حساب می آید.

این جشن با «عید مهرگان» در ایران باستان شباهت زیادی دارد و بسیاری از مردم چین هم بر این باورند که ماه اصولا سرزمین زیبایی ها محسوب می شود و با انسان به نوعی ارتباط برقرار می کند.
بسیاری از مردم چین از دیرباز در این ایام عادت داشتند به ماه خیره شوند و در استان های مختلف چین برنامه های خاصی برای آن در نظر گرفته می شود.
به عنوان مثال در استان «گوانگ دونگ» در جنوب چین مردم سوار یک چرخ و فلک بسیار بزرگ می شوند و به این شکل این روزها را گرامی می دارند.
اما مهمترین رسم عمومی مردم چین در این ایام درست کردن کیکی است که به شکل ماه است و «کیک ماه« نامیده می شود و هر چه بزرگتر باشد نشان دهنده بزرگی خانواده و گرامیداشت اعضای خانوار است.
برای درست کردن این کیک از مغزهای مختلف بادام و گردو و نوعی شیرینی های ویژه چینی هم استفاده می شود و این کیک ها در ایام جشن در بسته بندی های بسیار زیبایی در سطح شهرها و مناطق مختلف به فروش می رسد و بسیاری از ادارات و مدارس به کارکنان و معلمان خود این بسته ها را در این روزها هدیه می دهند.
برگزاری جشن فانوس، آویزان کردن فانوس های سرخ رنگ در منازل و پارک ها و گردهمایی های مردمی در محل های تفریحی و نشستن پای ویژه برنامه های تلویزیون از دیگر مراسم این ایام است.
تاریخچه این عید به سلسه «تانگ» باز می گردد که در سلسله های «مینگ» و «چینگ» هم ادامه داشته و رفته رفته به امروز رسیده و از اعیاد سنتی چینی رقم خورده است.
حتی در دوران حکمرانی سلسله های «مینگ» و «چینگ» مردم مجسمه های خرگوش را در میان حیاط قرار می دادند که هم به اعتقاد آنها به نوعی الهه ماه بود و هم کودکان را سرگرم می کرد.
عید مهتاب در چین برگرفته از داستان خیالی زوجی است با نام های « چای یی» و «هانو یی» که با نگاه کردن به ماه، دلتنگی های خود نسبت به یکدیگر را کاهش می دادند.
این موضوع به تدریج به یک رسم مشترک در میان مردم چین از دیرباز تبدیل شد و در این روزهای عید، ساعات دلتنگی اعضای خانواده را به یکدیگر تداعی می کند و برای رفع آن مردم به ماه چشم می دوزند.
اصلی ترین مفهوم جشن «نیمه» پاییز یا «عید مهتاب» که برای چینی ها بسیار مهم است و مصادف با روز پانزدهم از ماه هشتم به تقویم کشاورزی چین می باشد، روزهای گردهم آمدن و به وحدت رسیدن و برطرف کردن کدورت ها و دلتنگی هاست.
عید نیمه پاییز در 20 می سال 2006 در نشست شورای ملی چین در لیست میراث فرهنگی این کشور ثبت و از سال ٢٠٠٨، به عنوان تعطیلی رسمی در تقویم چین اضافه شد.
منبع: خبرگزاری ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار