برنامه هایی برای بیماری های غیرواگیردار
کد خبر: ۴۷۴۹۹
تاریخ انتشار: 2016 August 29    -    ۰۸ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۸
سالانه ۲۵ تا۳۰ هزار کودک معلول متولد مي شوند؛
رئيس سازمان بهزيستي كشور گفت: با توجه به اينكه سالانه 25 تا30 هزار کودک معلول متولد مي شوند؛ سازمان بهزيستي كشور با همكاري دانشگاهاي علوم پزشکي استانها و دفاتر رسمي ازدواج، مشاوره هاي ژنتيک و آزمايشات ژنتيک را براي افراد نيازمند الزام کرده است.

دکتر انوشيروان محسني بند پي، رئيس سازمان بهزيستي كشور با تاكيد بر ارجحيت پيشگيري بر درمان، افزود: مهمترين استراتژي، سازمان بهزيستي كشور، پيشگيري از بروز آسيب هاي اجتماعي و معلوليت هاست كه در راستاي بيشگيري از معلوليت ها  غربالگري شنوايي سنجي را از 54 درصدي که در سال 92 تحويل گرفتيم به بالغ بر 75 درصد درسال 94 رسانديم و تعهد کرديم که در سال 95 به بالاي 90 درصد برسانيم.

وي در ادامه بيان كرد: براي پيشگيري از تنبلي چشم که يکي از مهمترين علت نابينايي وکم بينايي در افراد کمتر از 40سال است، هدفمان اين است که درسا ل  95 به 90 درصد برسانيم.
محسني بند پي ادامه داد: مهمترين کار سازمان بهزيستي كشور در2 سا ل اخير، پيشگيري از معلول زايي است که به دليل اختلالات ژنتيکي و اختلالات متابوليکي رخ مي دهد.

وي با بيان اينكه سالانه 25 تا30 هزار کودک معلول متولد مي شوند، گفت: در اين زمينه ما ورود علمي داشتيم.24 مركز مشاوره ژنتيك و آزمايش ژنتيک را با خودمان همکار کرديم و مداخلات خوبي را در اين زمينه داشتيم. براي اينکه آن شواهد و مستندات کافي راکه  قانوني داشته باشيم و اين را اجبارکنيم در سه استان کشور شامل کرمان، يزد و مازندران پايلوت کرديم.

رئيس سازمان بهزيستي كشور در ادامه افزود: مشاوره هاي ژنتيک و آزمايشات ژنتيک را براي افراد نيازمند الزام کرديم. دراين زمينه دانشگاهاي علوم پزشکي استانها و دفاتر رسمي ازدواج همکار بهزيستي شدند و بهزيستي محوريت کار بود؛ كه در اين دو سال 1300 سقط قانوني داشتيم تا از معلول زايي در آحاد جامعه پيشگيري کنيم.

وي اعتياد وطلاق را دو آسيبي دانست که بيشتر از بقيه خودش را نشان مي دهد و گفت: دربحث اعتياد تمام تلاشمان را در تقويت محافظ وکاهش عوامل خطر گذاشتيم. 5/97 درصد آحاد جامعه که الان پاک هستند و معضل اعتياد راندارند نسبت به پيشگير ي و نسبت به صيانت از ابتلا به اين معضل اقدام کرديم که آگاهي آنها را نسبت به اين پديده مخرب افزايش دهيم و خانواده ها را نسبت به اين مسأله آگاه کرديم.

محسني بندپي با بيان اينكه روي 5/2 درصدي که مشکل دارند، مداخلات علمي و تخصصي داشتيم؛ ادامه داد: رويکرد سازمان بهزيستي، تقويت مراکز اجتماع محوري است و حلقه اي که به اين امر کمک مي کند، توانمند سازي افراد دچار معضل نسبت به اشتغال، مسکنو حرفه آموزي آنهاست كه در استراتژي و دستور کار سازمان بهزيستي است.

رئيس سازمان بهزيستي كشور در پايان با بيان اينكه طبق بند ج  تبصره 16 که منابع تسهيلات اشتغال زايي در اختيار ماست، اظهارداشت: منابع تسهيلات اشتغال زايي و مسکن در اختيار ماست. ما 5 درصد اين ها را به بهبوديافتگان اين امر قرار داديم  تا به چرخه خانمان سوز اعتياد دوباره برنگردند.

وزارت بهداشت در امر آموزش مصمم است


معاون بهداشتي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور از اجراي اجراي فعاليت هاي آموزشي در شهرستانهاي بافق کرمان، شهرضا اصفهان، ونقده، و مراغه خبر داد و گفت: اميدواريم به اجراي برنامه هاي آموزشي در سراسر كشور سطح دانش مردم را افزايش دهيم تا از اين طريق شاهد ارتقاء سلامت مردم باشيم.
 
دکتر علي اکبر سياري، معاون بهداشتي وزارت بهداشت با بيان اينكه در حوزه بهداشت و درمان دسترسي مردم به خدمات بهداشتي و درماني فراهم شده است، افزود: يکي از اهداف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور حفظ عدالت درسلامت مردم و بهره مندي آنها ازخدمات بهداشتي و درماني است كه خوشبختانه در حوزه بهداشت و درمان امكان دسترسي مردم به خدمات بهداشتي و درماني فراهم شده است. ما دو تاسيستم داريم، يکي براي روستاهاي كشور که براي هر 4 هزار روستايي يک پزشک داريم و براي هر دو روستاي اصلي 2 بهورز داريم که جمعيت شان را هم تحت پوشش قرار مي دهند و مراقبت هاي اوليه از اين طريق انجام مي شود.

وي ادامه داد: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور يک برنامه براي بيماري هاي غير واگير دارد که تا 25درصد مرگ ها را کاهش مي دهد و به تدريح هم مصرف نمک، غذاي ناسالم، مصرف سيگار، کم تحرکي، الکل، قند خون بالا، فسارخون بالا، اضافه وزن، چربي خون بالا را کنترل مي کنيم تا بتوانيم عوامل خطر 4 بيماري مهم مثل بيماريها ي قلبي عروقي، سرطان، آسم و بيماري هاي مزمن را که عامل عمده مرگ و مير هستند را کاهش دهيم.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت با تاكيد بر اينكه به بيماران بايد آموزش دهيم، تاكيد كرد: به افرادي که نياز به دارو دارند بايد دارو بدهيم؛ در 4 شهرستان اين برنامه ترتيب داده شده است و به زودي فعاليت هاي آموزشي و دستورالعمل انجام شده اجرايي خواهد شد. البته در اين راستا، کتابها آماده شده است و راهنماي اموزشي ويژه ماماها مي باشد؛ اين شهرستان ها عبارتند از بافق کرمان، شهرضا اصفهان، و نقده، و مراغه.

سياري در ادامه افزود: يک دستور العمل براي بهورز داريم که آن را نيز فراهم کرديم و يک راهنماي ويژه پزشکان تحت عنوان راهنماي آموزشي پزشکان داريم که اين شامل چند بيماري از قبيل سرطان، ديابت، بيماري مزمن تنفسي، و بيماري هاي قلبي عروقي است كه برنامه آن را اجرا مي کنيم تا درصد مرگ و ميرها در كشور را کاهش دهيم.

معاون بهداشتي وزارت بهداشت در پايان اظهارداشت: به وسيله کارشناسان مراقبت سلامت در شهرها و وبهورزها درروستاها براي تمام خانواده هاي ايراني پرونده تشکيل داديم. عوامل خطر را مي سنجيم و پيش بيني مي کنيم كه چه موقع خطر اتفاق مي افتد.تشخيص زودرس 3 تاسرطان از جمله سرطان روده بزرگ، سرطان پستان وسرطان دهانه رحم در بانوان را در برنامه داريم كه در اين رابطه آموزش دادن و پيشگيري مطرح است.

گزارشي از بررسي جايگاه خانواده در برنامه ششم توسعه دولت: دولتي شدن خانواده در ايران چگونه است؟

يکي از مهم ترين کارکردهاي خانواده، جامعه پذيري فرزندان متناسب با آرمان ها و ارزش هاي جامعه است كه تحول در ساختارهاي اقتصادي، اجتماعي و سياسي، خانواده را تحت تأثير قرار مي دهد؛ اما اگر مسايل و مواردي مانند ازدواج، فرزند آوري و ... براي خانواده مطلوب نباشد، آيا دولت مي تواند به آن مسايل پيدا كند؟ مداخله دولت در نهاد خانواده چگونه صورت گيرد؟

دكتر فاطمه بداقي، حقوقدان در پاسخ به اين پرسش كه مداخله دولت در نهاد خانواده چگونه صورت گيرد، افزود: مداخله دولت در اين زمينه، بر پايه مداخله اي حداقلي است. معمولا دولت ها در اين زمينه دخالت مي كنند؛ چون خانواده در سرنوشت اجتماع موثر است. از اين رو، دولت نبايد نسبت به جمعيت بي تفاوت باشد؛ اما دخالت به اندازه اي نباشد كه اختيار را از مردم سلب كند.

وي در ادامه با بيان اينكه معضل طلاق در خانواده ها، باعث افزايش تعداد بزهكاران مي شود، تأكيد كرد: چرا كه افراد بزهكار فرزندان خانواده هاي شكست خورده هستند. پس اينجا دولت براي پيشگيري از طلاق مداخله مي كند. دولت مداخله اي در زمينه نحوه پوشيدن لباس در منزل ندارد، البته در منزل حتما حرمت وجود دارد. يك نمونه از مداخله مثبت دولت ها در نهاد خانواده، افزايش وام ازدواج است كه اين امر تشويق كننده است.

بداقي با اشاره به مطرح بودن بحث پيوست فرهنگي در اين زمينه افزود: دولت ها در طرح هاي اقتصادي، نتايج را در خانه و خانواده پيش بيني مي كند. همان طور كه در گذشته ارتباط تصويري، بحث رايتل و ... پيشنهاد شد. پيوست فرهنگي براي اين طرح بايد باشد چون عوارض آن بر دوش خانواده هاست.

وي در ادامه بيان كرد: زماني كه تعرفه تلفن همراه در نيمه شب پايين آمد منجر به فعال شدن افراد زير 18 سال در آن هنگام شد و اين موضوع مثبت نيست. حمايت از زنان خاص يا ويژه كه شغل آنها از طريق نامناسب است بايد ملاحظات كيفري با ملاحضه و هدف اصلاح مجرمين باشد.  مداخلات كيفري تند هم مي تواند اتفاق افتد. بايد تاثيرات قوانين از قبل ارزيابي شود.

بداقي در ادامه افزود: حمايت از خانواده هاي زندانيان، حمايت از زندانيان با جرايم غير عمد كه محدوديت هاي مالي دارند، مي تواند باعث كاهش قبح جرم شود. پس در حمايت هاي خودمان از گروه هاي خاص بايد حواسمان به اين موضوع باشد كه قبح جرم شكسته نشود.

اين حقوقدان در ادامه گفت: در زمينه بحث تعامل دولت با خانواده بايد بگوييم وظيفه دولت ها تشويق خانواده و تحكيم بنيان آن است و ما طرفدار جايگزيني نقش دولت به جاي خانواده نيستيم. بايد حرف ها و نشست هاي حسنه حفظ شود و اصالت خانواده باقي بماند. هيچ منطقي نيست كه فرزندان براي حفظ محفوظات تكراري وقت بگذارند تا در كنكور موفق شوند و به اين منظور حذف كنكور مطرح شود.
ضرورت اجرايي شدن ستاد ملي زن و خانواده

دكتر فرشته روح افزا، معاون فرهنگي و اجتماعي زنان در شوراي انقلاب فرهنگي نيز در اين خصوص گفت: در شوراي انقلاب فرهنگي در دولت قبلي يك برنامه ريزي براي ستاد ملي زن و خانواده انجام گرفته است كه در آن نقش دستگاه هاي مختلف، زمينه ها و وظايف شان نوشته شده بود كه تا پايان سال 94 بودجه اين نوع كارها در ستاد پيش بيني نشده بود؛ اما در اواخر دولت قبلي و دولت كنوني ابلاغ گرديد و در دستور معاونت امور زنان رياست جمهوري است. اين ستاد امضاي 16 وزير را نيز داشت؛ ولي در دولت كنوني در اين خصوص حتي يك جلسه هم تشكيل نشده است. دولت بايد خودش را ملزم كند تا ستاد راه اندازي شود،  چون هنوز ستاد به شكل اجرايي شكل نگرفته است.

وي ادامه داد: در خارج از كشور دولت ها قوانين خاصي را مدنظر قرار مي دهند. ساپورت مالي خوبي هم مي كنند؛ اما با اين حال نتوانسته نجات بخش نظام خانواده باشند. اگر به طور دولتي و قانوني وارد خانواده شويم، لطمه به خانواده مي زنيم. در اورپا هنگام جدا شدن و طلاق مرد بايد نصف دارايي اش را به همسرش بدهد ما نير در عقدنامه داريم به همين علت در اورپا بسياري از مردان تن به ازدواج نمي دهند يا دير ازدواج مي كنند؛ در ايران تا وقتي بحث مهريه را مطرح نكرديم، مهريه تبديل به يك معضل شد چرا كه مرد به زندان منتقل شد، زندان رفتن مرد منجر به طلاق مي شد و به اين ترتيب ما به حق زن و خانواده نمي رسيديم.

لزوم توانمند كردن افراد براي پذيرش نقش هاي جديد

دكتر غلامرضا افروز، روان شناس نيز در پاسخ به اين پرسش كه ورود دولت به نهاد خصوصي خانواده چه تاثيري بر روند تعليم و تربيت خواهد داشت، گفت: بايد بگوييم تشكيل خانواده مستلزم يكسري مباني تربيتي است. در طراحي نظام تربيتي و آموزشي بايد دولت ها را مبنا قرار دهيم.

وي افزود: در جريان تربيت، توانمندسازي افراد براي ورود به پذيرش نقش هاي متفاوت را بايد مدنظر داشته باشيم. بخش عمده اي از طلاق ها اين است كه افراد توانايي براي ايفاي نقش هاي پدري، مادري، همسري و ... را ندارند و براي ايفاي چنين نقش هايي تربيت نشده اند. در زمينه فعاليت هاي خانوادگي و ... توانمند نيستند.

اين روانشناس در پايان با تأكيد بر اينكه بخشي از سياستهاي دولت براي آماده كردن فرد براي پذيرش نقش هاي آينده است، اظهارداشت: محتوي آموزش و پرورش سطح دانش افراد را ارتقا نمي دهد و توانمند سازي نمي كند لذا با اصلاح محتواهاي درسي دولت مي تواند كمك كننده باشد. توانمد سازي خانواده به شكل كلي انجام شود و از ظرفيت هاي موجود استفاده كرد.
رادیوسلامت

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار