ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند
کد خبر: ۴۰۷۷۷
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
تاریخ انتشار: 2016 June 22    -    ۰۲ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰
بر پایه آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ هر ساله ۱۶ میلیون دختر در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی زندگی می‌کنند که حدود یک ونیم میلیون از آن‌ها پیش از رسیدن به ۱۵ سالگی مادر شده‌اند.
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند  اختصاصی «تابناک باتو»؛ «مادرانی که خود هنوز کودک اند»؛ این عنوان نمایشگاه عکسی بود که ده روز در شهر آرهوس دانمارک برگزار شد. عکاس این نمایشگاه پیتر تن هوبنز است.
 
به گزارش «تابناک باتو»، این عکس‌ها حکایت دخترانی هستند که پیش از رسیدن به پانزده سالگی، مادر شدن را تجربه کرده‌اند. بارداری زود هنگام و در سنین پایین بر سلامتی و آینده این دختران تأثیر گذاشته است. بسیاری از آن‌ها تحصیل را‌‌ رها کرده‌اند و حالا از مشکلات جسمی متعدّد ناشی از بارداری در سنین خیلی پایین رنج می‌برند.
 
این نمایشگاه داستان مادران کوچکی از پنج کشور و سه قاره جهان است و عکاسی کردن از آن‌ها در چهارچوب یک پروژه ژورنالیستی و با همکاری سازمان ملل متحد انجام شده است. یک روزنامه سوئدی، حمایت و اجرای این پروژه را بر عهده داشت.

بر پایه آمارهای سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۱۴ هر ساله ۱۶ میلیون دختر در سنین ۱۵ تا ۱۹ سالگی زندگی می‌کنند که حدود یک ونیم میلیون از آن‌ها پیش از رسیدن به ۱۵ سالگی مادر شده‌اند. این اتفاق در کشورهایی که اوضاع نا‌بسامان اقتصادی و درآمد کم دارند، بیشتر رخ می‌دهد.
 
۱۵) بوکو، ۱۵ساله، تیجا ۳ ساله، بورکینا فاسو


 ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند
 
 «وقتی دوازده ساله بودم متوجه شدم که باردارم، در آن موقع درباره بارداری چیزی نمی‌دانستم و هنگام زایمان خون زیادی از من رفت، و چون پول درمان و هزینه بیمارستان را نداشتیم، مرا به خانه منتقل کردند. دو ماه در رختخواب با مرگ دست و پنجه نرم کردم».
 
۱۴) مولینگا، ۱۴ ساله، فیلیسیتی ۵ هفته، زامبیا
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

مادر بودن برای دختری در سن و سال من سخت است. من دیگر وقت بازی و تفریح ندارم. باید کنار دخترم باشم. قبل از اینکه مادر شوم، زیاد فوتبال بازی می‌کردم».
 
۱۳) ثاندیو، ۱۵ساله، همسر جاناتان ۱۹ ساله، دختر آنا ۹ ماهه زامبیا
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 
 
«کلاس پنجم بودم که با همسرم آشنا شدم و با او ازدواج کردم، من در آن سن وقتی باردار شدم خیلی ترسیده بودم. آینده برای من در تحصیل و درس خواندن خلاصه می‌شود که زیاد به آن فکر می‌کنم، ریاضی را دوست داشتم و دلم می‌خواهد دوباره به مدرسه برگردم، با همسرم صحبت کردم او گفته وقتی آنا بزرگ شد می‌توانم به مدرسه بروم».
 
۱۲) الینا، ۱۵ ساله، هائیتی
 

 

«یک پسر کوچک داشتم، او را به دارالحضانه بردم تا در شرایط بهتری بزرگ شود. آن‌ها از من خواستند که هر روز به دیدنش بروم. بعد از شش روز گفتند که او مرده است، گفتند که او خیلی کوچک و نحیف بود و دیگر نمی‌توانسته نفس بکشد».پ
 
۱۱) کیسوندسیا، ۱۵ ساله، کودبی یک ماهه، بورکینا فاسو
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

«برای من مادر بودن در این سن کارسختی است. خانواده‌ام را از دست دادم. احساس تنهایی می‌کنم. هیچ کس برای دیدن من و بچه‌ام نمی‌آید. با وجود این، دوست دارم بچه‌های بیشتری به دنیا بیاورم. فکر کنم ۱۶ سالگی وقت بهتری برای بچه دار شدن است. من هنوز مدرسه می‌روم و امیدوارم دخترم هم بتواند به مدرسه برود».
 
۱۰) آانجلیکا، ۱۳ ساله، لوسنر ۳ ماهه، هائیتی


 ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند
 
«رویای من این است که دوباره به مدرسه بروم. من و بچه‌های دیگر در مدرسه یک گروه بودیم. تئا‌تر بازی می‌کردیم و آواز می‌خواندیم. وقتی می‌بینم دوستانم هنوز مدرسه می‌روند غمگین می‌شوم. من آرزو دارم به آن‌ها بپیوندم».
 
 
۹) زینب، ۱۵ ساله، بلال ۲ساله، کریمه ۸ ماهه، اردن
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

 «من و همسرم «وجی» همدیگر را خیلی دوست داشتیم. سال ۲۰۱۳ با هم ازدواج کردیم و الآن من بچه‌ها را نگه می‌دارم. غذا می‌پزم و خانه را تمیز می‌کنم. آب می‌آورم و به همسرم رسیدگی می‌کنم. وقتی از سر کار برمی گردد، آب را داغ می‌کنم تا به حمام برود. دوست دارم پرستار بشوم. اما فعلا به تنها چیزی که فکر می‌کنم آینده بچه‌هایم است. دوست دارم خوشبخت شوند».

۸) عایشه ۱۵ ساله، فتحی ۱۳ ماهه، بورکینا فاسو
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

«امتحانم تمام شده بود که پیش معلممان رفتم تا ببینم چه نمره‌ای گرفته‌ام. او از من یک شماره خواست. بعد از چند روز به من زنگ زد و از من خواست که پیش او بروم. من هم رفتم و او از من خواستگاری کرد و من جواب رد دادم. اما او مرا تهدید کرد و گفت در غیر این صورت دردسر بزرگی برایم درست خواهد کرد. حالا من از او یک بچه دارم».
 
۷) کیا ۱۴ ساله، همسر جهانگیر۲۱ ساله، رحیم دوماهه، بنگلادش


 ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند
 
من به وسیله یکی از همسایگان با جهانگیر آشنا شدم. خودم خواستم که با او ازدواج کنم. من خوشبختم اما برای مادر شدن خیلی کوچکم. نگران فردای فرزندم هستم. آیا او می‌تواند درس بخواند یا نه؟! ما به اندازه کافی پول نداریم».
 
۶) لومیلین ۱۵ ساله، کلارینا ۱۶ ماهه، هائیتی
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

 «دخترم بیمار است. دائم سرما می‌خورد و سرفه می‌کند، مشکل بینایی دارد، برایش از دکتر وقت گرفتم اما فکر نکنم بتوانم بروم چون پول ندارم».

۵) امیره ۱۵ ساله، احمد۲۴ ساله، سامر یک ساله، امل ۱۲ روزه، اردن
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

 «وقتی خودت بچه‌ای خیلی سخت است که بچه داری کنی. پسرم که سرگرم بازی کردن می‌شود، من هم دوست دارم باهاش بازی کنم. من هنوز احساس بچگی می‌کنم و بیشتر فکر می‌کنم او دوستم است تا پسرم».
 
۴) منا ۱۴ساله، ریم ۳ ماهه، اردن
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

مادر بودن مسئولیت بزرگی است. من مادر بودن را دوست دارم و دلم می‌خواهد دو بچه دیگر هم بیاورم. وقتی خدا بخواهد به کسی بچه بدهد این اتفاق می‌افتد. هر چقدر هم از وسایل ضدبارداری استفاده کنی، نمی‌توانی جلوی آن را بگیری».
 
۳) تاونگا ۱۵ ساله، مارگاریت ۴ ماهه، زامبیا
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

«من اوضاع و احوالم خوب است و من فقط نگران دخترم هستم، دخترم خیلی گریه می‌کند و دوست دارد همیشه کنار من باشد و شیر بخورد».

۲) نرگس ۱۵ ساله، نعیم ۵/۱ساله، بنگلادش
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

«ساعت پنج ونیم از خواب بیدار می‌شوم. صبحانه درست می‌کنم. حمام می‌روم. به پسرم غذا می‌دهم. ساعت هفت سوار اتوبوس می‌شوم و به سر کار می‌روم. نعیم را خانه مادرم می‌گذارم. در کارگاه کار می‌کنم. پول جمع می‌کنم تا نعیم بتواند درس بخواند. وقتی نعیم را نمی‌بینم، دلم می‌گیرد. اگر نعیم مدرسه برود، من هم دیگر سر کار نمی‌روم و در کنارش می‌مانم تا از درس‌هایش عقب نیفتد».

۱) آنیتا، ۱۵ ساله، بنگلادش
 
ماجرای مادرانی که خود هنوز کودک‌اند 

«زایمان من واقعا سخت بود. درد زیادی داشتم، نتوانستند بچه را نجات دهند؛ او مرده بود».
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
7
195
انگار تو ایران اصلا نیست
سری به شهرهای جنوبی، شهرستانهای مرزی و بسیاری از مناطق کشور بزنید تا متوجه این فاجعه ها بشوید.
در زادگاه من از این موارد بسیار زیاده.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
ایران که خوبه، تو امریکا هم هست.
ناشناس
| |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
فاجعه نیست عزیز من. خیلی از مشکلات ما بخاطر همینه که در ازدواج بچه هامون تعلل میکنیم. قدیما که ما تو سن 14 یا 15 سالگی ازدواج میگردیم احساس مسئولیت و بزرگی میکردیم. فاجعه هایی که الان داریم مثل فاجعه قتل ستایش 6 ساله افغانی هم نبود.
بالاخره حس غریزه است شوخی که نیست.
نقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
9
44
قریب به اتفاق ، سیاه پوست هستند
پاسخ ها
مهران
| |
۲۱:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
و بلا استثنا فقیر
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
157
38
خوبه که....
اگر مشکلی بود خداوند بازدار شدن دختر رو به تاخیر مینداخت.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
آقا یا خانم محترم .آیا درک درستی از توانایی باردار شدن داری . به حرف اینها گوش دادی ؟ همه خوشحال بودن؟ اگه خودت زن باشی میفهمی و باز تاکید میکنم میفهمی سن زیر 18 سال سن ازدواج و بارداری نیست.اصلا عقل زیر 18 سال یک بچه است . واقعا درک داری که این سوال را میکنی؟ اگر مشکلی بودخداوند .......یعنی از نظر جنابعالی ی پسر 15 ساله که قدرت باردار کردن را دارد میتواند ازدواج کند .قدرت باروری باید همراه با بلوغ عقلی باشه .واقعا میفهمی؟
ناشناس
| |
۱۲:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
واقعا که
با وجود آدم هایی مثل شما چی میشه گفت
فکر می کنم این خبر بیشتر برات خوشایند بود تا دردآور
ناشناس
| |
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
با این استدلال اگه کودکی هم کسی رو بکشه، مشکلی نیست چون اگه خدا میخواست توانایی ادم کشی رو در کودک قرار نمیداد! یعنی درکمون از خلقت خدا اندازه درک جلبک از فضای اقیانوسه
زینال بندری
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
5
79
من در خیلی از شهرهای ایران دختران 11 و 12 ساله ایی دیدم که حتی بسیاری از آنها از دادگاه حکم رشد گرفته و ازدواج کرده اند
زمانی که دوره کارآموزی در بیمارستان بودیم زنان 12 و 13 ساله زیادی برای زایمان مراجعه می کردند
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
13
23
هرچند ازدواج زود هنگام درست نیست ولی این گزارش کاملا سمت و سو دارد .. بارداری دختران در این سن وسال در آمریکا و انگلیس بسیار است ..البته در ورای ازدواج قانونی .. نمونه اش خبر تابناک در مورد مادر یازده ساله انگلیسی است . وموارد فراوان زیاد ...
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
عزیزم بهتره همه چیز را با عینکسیاست بهش نگاه نکنی. این ها از کمبود فرهنگ و دانش هست که زود بچه دار شدند. اگر آگاهیشون بالا بود سن بارداری را درست میفهمیدن این نمیشد
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
3
15
چند وقت پیش اعلام کردند در تهران مادری 10 ساله وجود دارد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
14
33
بیشترین موارد در بین مسلمانان و فقط خاورمیانه و آفریقا . نه اروپا نه شرق آسیا نه آمریکا . شاید مواردی در آمریکای جنوبی باشه ولی خیلی کم . متاسفانه همش بر اساس باورها و فرهنگ فقر
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
اقای دانش و فرهنگ، میتونی بری تو سایت وزارت بهداشت ایالات متحده و تعداد زایمان های زیر 16 سال تو سال جاری رو ببینی تا بفهمی فقر فرهنگ کجاست
یکی اززودازدواج کن ها
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
20
35
هرچندکه بهتراست افراددرسن های رشدیافته ترازدواج کنندامادرسن پایین ترهم درصورتی که اجبارنباشدوعاشقانه باشدبدنیست/درهرامری استثناوجوددارد/من سال 64درسن20سالی باهمسرم که15سال داشت ازدواج کردم ایشان اول دبیرستان بودباتشویق هاو همراهی ام درمراقبت ازفرزندکوچکمان به دبیرستان شبانه رفت وبانمرات عالی دروسش راپاس کرددیپلم گرفت و بازهم براساس علاقه خودش وترغیب من همان سال دردانشگاه قبول شدودرحالی که دوفرزندداشتیم لیسانش رابامعدل بالا اخذکردوتحصیلاتش رادرمقطع کارشناسی ارشدادامه داد.خودم نیزدرحین زندگی مشترک ادامه تحصیل دادم.امروزبحمدالله با31سال زندگی مشترک وداشتن سه فرزندباعلاقه زیادواحترام به هم وعاری ازهرگونه تنش درحال ادامه زندگی می باشیم.خداراسپاسگذاریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
22
22
اتفاقا خيلي خوبه نه پس بذارن دختر رو ٣٧ سالگي شوهر بدن تا يك بچه سالم هم نتونه بياره !؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۶:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
الان اونقدر علم پیشرفت کرده که با امکانات فراوان در دنیای پیشرفته نه ایران زایمان طبیعی در سن بالای 35 انجام میدن.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
47
16
بانو فاطمه زهرا، اسوه زنان جهان، در سن 18 سالگی که به شهادت رسیدند دارای چهار فرزند بودند و فرزند پنجم را باراردار بودند. مگر چه اشکالی دارد.
پاسخ ها
حمید
| |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
آدم ناحسابی شما شرایط اون دوره از تاریخ را که علم و دانش هیچ محلی از اعراب نداشت و اکثر انسانها در جهل مطلق زندگی میکردن را با قرن 21 مقایسه میکنید؟؟
ناشناس
| |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
اگر به مورد پرداخت توجه عاقل تا زمان شادمانی یمینه کار و کلا مثل هدایت فرنگ تا هزاره پیچ و نمایان و کیفیت دور.
ناشناس
| |
۱۷:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
حميد خان آرام باش
در ضمن با انديشه درست و مطالعه كافي از منابع اصلي متوجه سن تقريبي 24 ساله خانم فاطمه زهرا در هنگام شهادت مي شويم.
ناشناس
|
Kuwait
|
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
2
11
تو همين تهران دختر نه ساله دادن به پير مرد 67 ساله كجاي كاري
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
14
جالبه همشون از اهالی کشورهای جهان سوم بودند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
12
آمار ایرن چی شد؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
3
12
جهل خانواده
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
11
توی این گزارش بارداری قانونی با بارداری از راه غیراخلاقی درکنار هم نهاده شده اند که صحیح نیست
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
17
6
از چه جهت مشکل داره؟بزرگترین پیشوایان ما همینطوری ازدواج کرده اند.ایا شما میگویید در اشتبا ه بوده اند. یا انسانهای قدیم فرق داشته یا ابر انسان بوده اند.یا ما تغیر کردیم.دین ما تعقل مرد را بعد از پانزده سالگی میداند وزن را نه تا ده سالگی.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
آری در اشتباه بوده اند. برای همین ممالکشان بعد از اینهمه وقت هنوز در فقر و بدبختی هستند و روز به روز هم بدتر می شوند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
3
6
اینا جز نرگس همه انگار بالای 20 بودن
حمیدخان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۳۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۲
1
11
حالا زمان قدیم نیست که دخترها را در 9 سالگی به
خانه بخت می فرستادند، فعلا تو همه شهرها پر از دوشیزه های 50 - 60 ساله دم بخت می باشد!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
3
4
در مورد مادر ناتوان 38 ساله و بچه افلیج هشت سالش هم بنویسید.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۳
5
6
خودشون که مشکلی ندارن، شما چرا ناراحتین؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
7
3
این چه تیتریه زدید اگه دخترای ما زیر 15 سال هنوز کودک اند از بی عرضگی مالست که نمی تونیم تربیتشون کنیم وگرنه دختر از نه سال می تونه ازدواج کنه
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
6
5
یه نگاهی به ازدواجهای توی سنین 30 به بالا بندازید و ببینید چقدر افتضاحه . جالبه غربیها بارداری غیر شرعی در سنین پایین رو مجاز می دونن ولی ازدواج رو تقبیج می کنن .
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
5
5
شعارندين اتفاقاازدواج درزمان بلوغ جنسي خوب است وهيچ مانع عقلي وشرعي ندارد منظورتون ترشيدن دخترهاوياارتباطات نا مشروع آنهاست اگر منظورتان نبودبلوغ فكري و آمادگي جسماني است كه من وشما نمي توانيم نظربدهيم بايد از ازدواج كرده ها پرسيدكه راضي هستند ياخير ؟جامعه بايد آنقدربه بلوغ فكري برسدكه فكرهمه جانبه داشته باشد اگر فكر ميكنيداينها عقب مانده هستند كه بايدگفت شديدادراشتباهيد ازدواج قديم وجديدندارداگرفردي تواناييهاي همه جانبه راداشت درصورت نياز سريعا ميبايست ازدواج نمايددست از خوداجتهادي وبرخوردهاي روشنفكرانه وعلمي دروغين برداريدهرجامعه وملتي باوروفرهنگ خودرا داردشما نميخواهيد زن بگيريد وياشوهركنيد به خودتان مربوط است دركارديگران دخالت نكنيدياحسوديدوياهمسرمورعلاقه خودرا نمي توانيدبه عللي پيداكنيد آنهاييكه توانايي فكري وجسمي ومالي لازم رادارند ونياز ميبيننداگرزود ازدواج كنندبهتراست درسن بالانه حوصله نگهداري بچه ونه حوصله تربيت پچه راخواهندداشت عمرانسان خيلي كوتاه است
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
تواناييهاي همه جانبه!!
اینها همه در فقر غوطه ورند، پس توانایی ندارند
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
4
4
خیلی هم خوبه.... دیر اززدواج کنند که چی بشه...
ما که هنوز ازدواج نکردیم به کجا رسیدیم!!! یر ازدواج کردن معظله نه تشکیل خانوداه....
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
5
3
چقد خوب! خدا به همه شون سلامتی و برکت و هدایت بدهد
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
منفی برای چقد خوب ! بود
عمو قزوینی
| |
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
منفی برای این است که چقدر را چقد نوشتی ببم!
مریم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۷ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
4
3
خیلی خوبه
عایه
فاصله سنی کمی با بچه هاشون دارن و میتونن راحت تر درکشون کنن.
ما که تو سی سالگی داریم بچه دار میشیم خوبه؟؟؟؟
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۵
3
5
دنیا پر است از بچه هایی که بدون اینکه برای تربیتشان فکر شود به دنیا آورده می شوند
بچه بی تربیت یعنی انسان مزاحم هستی دیگران
ببینید هر روز چند دختر و زن و پسر و مرد گرفتار بی تربیت ها می شوند به قتل می رسند یا آزار می بینند
یا در خانه هایشان مثل آن زن 21 روز کباب می شوند ولی دم نمی زنند از دست یک فرد بی تربیت !!!!!!!!!!!!1
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۸
اشتباه منفی زدم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار