آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای جهان
کد خبر: ۳۹۲۷۴
تاریخ انتشار: 2016 June 07    -    ۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۴
فراخوان دوم؛
مسلمانان در هر جای دنیا آداب و رسوم ویژه خود را برای این ماه دارند؛ آداب و رسومی برخاسته از سبک زندگی و فرهنگ مردمان مناطقی که در آن زندگی می کنند. این رسوم بر سفره های غذا و نحوه تعامل آنها با یکدیگر اثرگذار است.
آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای جهان  اختصاصی «تابناک باتو»؛ با آغاز ماه مبارک رمضان، میلیون ها میلیون مسلمان جهان به استقبال این ماه مبارک می روند. رمضان ماه رحمت الهی است و درهای آسمان در این ماه پر فضیلت به سوی بندگان خداوند باز است. مسلمانان در هر جای دنیا آداب و رسوم ویژه خود را برای این ماه دارند؛ آداب و رسومی برخاسته از سبک زندگی و فرهنگ مردمان مناطقی که در آن زندگی می کنند. این رسوم بر سفره های غذا و نحوه تعامل آنها با یکدیگر اثرگذار است.

در این گزارش بر آنیم تا هرچند اندک شما عزیزان را با آداب و رسوم رمضان در میان برخی مسلمانان جهان آشنا کنیم.

مسلمانان ترکیه، آوازهای رمضان، و کوچه های معطر از بوی گلاب
 
 
 

وقتی هلال ماه رمضان در کشور ترکیه دیده می شود، در میان برخی خانواده های سنتی ترکیه ای به خصوص آنها که پدر بزرگ ومادر بزرگ هایشان زنده هستند، آوازهایی به نشانه آغاز ماه مبارک رمضان خوانده می شود. در شهرها و روستاهای کوچک ترکیه مردم بر کوچه ها و خیابان ها آب های معطر از گلاب، مشک و عنبر می پاشند و قدوم ماه مبارک رمضان را جشن می گیرند.

اندونزی، تعطیلات رمضانی و برگزاری کلاس های دینی


در هفته اول ماه مبارک رمضان مدارس اندونزی تعطیل می شوند. دانشکده ها و مؤسسات آموزشی برنامه های دینی ویژه ماه رمضان برگزار می کنند. این برنامه ها توسط دانشجویان داوطلب برگزار می شود. همچنین کمک به فقرا، برگزاری همایش های دینی و مهمانی های دسته جمعی افطار از دیگر فعالیت های دانشجویان در اندونزی و در ماه مبارک رمضان است.

پوشیدن لباس های سفید در پاکستان
 
آغاز ماه مبارک رمضان در کشورهای جهان 

در این ماه، مردم پاکستان برای کودکانی که برای بار اول روزه می گیرند، جشنی شبیه به جشن عروسی برگزار می کنند. در این مراسم تمام اعضای خانواده لباس سفید به تن کرده و این مراسم را با شکوه هر چه تمام تر برگزار می کنند؛ به علاوه، مردم در این کشور برای ماه رمضان غذاهای ویژه ای تهیه می کنند که از معروف ترین آنها «پاکوره پاکستانی»است. این غذا ترکیبی از ادویه، آرد نخود و سیب زمینی است. باقلوا نیز از شیرینی های محبوب مردم پاکستان در ایام رمضان به شمار می رود.

مالزی، سفره های دسته جمعی افطار


مردم مالزی در ماه مبارک رمضان به برپایی سفره های افطار می پردازند. آن ها در این ماه بیش از پیش با یکدیگر مهربان هستند و با یکدیگر با محبت رفتار می کنند. زنان مسلمان مالزیایی در این ماه به طور ویژه به فرزندانشان قرآن خواندن می آموزند.

نیجریه، هر روز یک خانواده فقیر


مسلمانان ثروتمند نیجریه در ماه رمضان فعالیت های گسترده ای دارند. آن ها هر روز یک خانواده فقیر را انتخاب می کنند و هزینه زندگی آنها را کامل در آن روز بر عهده می گیرند و روز بعد به سراغ خانواده فقیر دیگری می روند و به تأمین نیازها و مخارج زندگی آنان می پردازند.

کشور مغرب و «عواشر مبروکه»


مردم مغرب پس از استهلال ماه و آغاز ماه مبارک رمضان به یکدیگر تبریک های مخصوصی می گویند که به «عواشر مبروکه» معروف است. این کلمه عامیانه است و در معنای کلی یعنی روزهایتان مبارک معنی می دهد. منظور از کلمه عواشر ماه رمضان است که از عشر به معنای ده گرفته شده است. بنا به اعتقاد مردم مغرب، ماه مبارک رمضان از سه ده روز تشکیل شده است؛ ده روز اول رحمت؛ ده روز دوم مغفرت و ده روز سوم رهایی از آتش است.

مصر، یامیش، قمرالدین و فانوس های رمضان


مردم مصر در ماه مبارک رمضان خیابان های شهرهایشان را آذین می بندند و کوچه ها و خیابان های قاهره پر از گوی ها و کاغذهای رنگی است. مردم فانوس های رمضان می خرند و بر دیوارهای خانه ها و ساختمان هایشان می آویزند. این فانوس ها در ماه رمضان از افطار تا سحر روشن است و نمادی از رمضان در کشور مصر به شمار می رود. مردم مصر در ماه رمضان خشکبار بسیار می خرند و بر سر سفره هایشان می گذارند. آنها به این خشکبار «یامیش» می گویند. از جمله نوشیدنی هایی که مردم مصر در ماه رمضان بر سر سفره های خود می گذارند، «قمرالدین»است؛ قمرالدین به نوشیدنی حاصل از خیساندن برگه های زردآلو می گویند که طرفداران زیادی هم در میان مردم مصر دارد.
 
«تابناک باتو» آمادگی دارد، عکس های ارسالی از سفره های افطار و یا مراسم ماه مبارک در شهرها و روستاهای شما را در سایت منتشر کنید. شما می توانید تصاویر زیبای خود را که با هدف آشنایی دیگر مردم از رسم و آیین های ماه مبارک رمضان در شهرها و روستاهای شماست، به آدرس اینترنتی bato@tabnak.ir ارسال فرمایید.
 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار