سهمیه حج آینده را دریافت می کنیم
کد خبر: ۳۸۸۱۳
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 June 02    -    ۱۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۶
سعید اوحدی در نشست خبری که صبح امروز در سالن همایش های سازمان حج و زیارت برگزار شد بیان کرد: حج یک واجب شرعی است که حدود دو میلیون نفر از کشورهای مختلف در مدت 25 روز در یک زمان، مکان و با یک لباس واحد اعمال آن را انجام می دهند بنابراین نیازمند یک برنامه ریزی درست است.
 
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: زائران حج معمولاً در سنین بالای 60 تا 63 سال هستند و باید یک جدول زمانی درستی برای اعزام این زائران صورت گیرد.
 
اوحدی به جزئیات پیگیری مراسم حج امسال اشاره کرد و افزود: برای برگزاری مراسم حج امسال همچون سالهای گذشته مقدماتی در قالب یک تفاهم نامه در ابتدای کار جهت برنامه ریزی برای اعزام زائران باید انجام می شد و دو طرف در خواست های خود را مطرح می کردند تا بعد از امضا این  تفاهم نامه قراردادهای اقامت، حمل و نقل زمینی، حمل و نقل هوایی، تأیید و توافق و ساعت و مسیر به درستی مشخص شود.
 
وی گفت: بر اساس دعوت رسمی وزیر حج عربستان تاریخ امضاء این تفاهم نامه هفتم ربیع الثانی اعلام شد که طی دو یا سه روز قبل از تاریخ تعیین شده وزیر حج عربستان طی نامه ای درخواست کرد که زمان امضا این قرار داد با 2 ماه تأخیر در 19 اسفند باشد و ما هم به ناچار این امر را قبول کردیم.
 
 
اوحدی در خصوص ویزای هئیت ایرانی گفت: طی نامه ای مکتوب از سوی سازمان حج و زیارت درخواست مکان دریافت ویزای هئیت ایرانی مطرح شد که آنها با یک پیامک مکان دریافت ویزار را در دبی اعلام کردند اما هنگامی که برای دریافت ویزا به دبی رفتیم متوجه ناهماهنگی سرکنسولگری عربستان برای ارائه ویزای هئیت ایرانی شدیم که در نهایت از 8 ویزا تنها 5 ویزا را دریافت کردیم.
 
وی با اشاره به قطع روابط سیاسی ایران و عربستان افزود: با وجود مشکلات زیادی که برای دریافت ویزای هئیت ایرانی تحمل کردیم شاهد بداخلاقی سیاسی از سوی عربستانی ها بودیم.
اوحدی در خصوص جزئیات مطرح شده در ملاقات وزیر حج عربستان گفت: در روز ملاقات وزیر حج عربستان گله ها و دغدغه های خود را در خصوص تعرض به دو نوجوان ایرانی، سقوط جرثقیل و فاجعه غم بار منا بیان کردیم و به این مسئله اشاره کردیم، در صورتی که عربستان تمایل داشته باشد ما 20 راهکار اجرایی را از طریق پژوهشگران دانشگاهی برای حل مشکلات وبرنامه ریزی های دقیق برای حج امسال ارائه می دهیم اما عربستان هیچ تمایلی برای این پیشنهادات نداشت و توجهی به گله ها نکرد.
 
وی در ادامه افزود: همچنین ما با یک پدید عجیب در خصوص متن قرار داد که با محدودیت های
بسیاری همراه بود مواجه شدیم که ضمن اعتراض به نگاه سیاسی با پاسخ اینکه حتی یک جمله از این قرار داد تغییر نمی کند مواجه شدیم و در خصوص مشکلات ویزا به ما گفتند که این امر مربوط به وزارت خارجه است یعنی وزارت حج عربستان پذیرش زائران را ندارد.
 
اوحدی گفت: بالاخره بعد از 5 ماه ویزای 8 هئیت ایرانی آماده شد و در اولین جلسه ای که با وزیر حج عربستان داشتم بحث تامین امنیت را مطرح کردیم، اما پاسخی در این راستا دریافت نکردیم.
وی در ادامه تصریح کرد: این مسئله مطرح شد که در سال گذشته شاهد شهادت زائران ایرانی بودیم که دلیل شهادت تعداد کثیری از حجاج از سوی عربستان قضا و قدر الهی اعلام شده و هیچ گونه رسیدگی در خصوص شهدای منا از سوی عربستان صورت نگرفت.
 
اوحدی در ادامه در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی براینکه حالا اختلاف بین ایران و عربستان حل شده، ویزای هئیت ایرانی صادر شده است پس چرا امسال کسی به حج اعزام نمی شود گفت: عربستان مسائل حج تمتع را از پنجره ذره بینی سیاسی می بیند و اگر واقعا صراحت در گفتار دارند و اگر اراده ای برای پذیرش زائر ایرانی وجود دارد چرا با زمان بازی می کنند، مگر 20 سال تفاهم نامه برای اعزام زائران ایرانی یکسان نبود، پس چرا تفاهم نامه را تغییر دادند و محدودیت هایی اعمال کردند، ما فقط در خواست امنیت زائران را مطرح کردیم و خواستیم که حقوق شهدای ما مشخص شود، اما هیچ کدام از این موارد تعیین نشد.
 
وی افزود: ما شاهد بدرفتاری و بداخلاقی در سنوات مختلف از سوی عربستان بودیم اما هر باره خویشتن داری کردیم.
 
اوحدی در پاسخ به سوال خبرنگار در خصوص محدودیت هایی که عربستان در تفاهم نامه مطرح کردند گفت: محدودیت استفاده از پرچم ایران در حج توسط حجاج، ممنوعیت دخالت در ساختار تشکیلاتی حج، محدود کردن مراکز پزشکی حج و زیارت ایران، ممنوعیت برگزاری مراسم دعای کمیل و برائت از مشرکان، ممنوعیت های دارویی و خدمات کنسولی از جمله محدودیت های مطرح شده از سوی عربستان بوده است.
وی با اشاره به اینکه در مراسم حج سال آینده حتما سهمیه حج امسال دریافت می شود گفت: برای حج سال آینده حتما برنامه ریزی های صورت می گیرد و حتما سهمیه حج امسال را دریافت می کنیم.
اوحدی در خصوص دیه شهدای منا بیان کرد: دستگاه دیپلماسی کشور مسئولیت پیگیری حقوق شهدا را دارد و هم اکنون این فرایند در حال انجام است.
 
وی در پاسخ به سوال خبرنگار دیگری در خصوص این موضوع که مطرح شده، قوانین حج با عمره متفاوت است و در حج ما با سازمان کنفرانس اسلامی در ارتباط هستیم و حالا در خصوص حج سال گذشته سازمان کنفرانس اسلامی چه دخالتی کرده و چه راهکاری ارائه شده است گفت: در ذهن ما این نبود که ما شاهد چنین رفتار ظالمانه از سوی دولت عربستان باشیم دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی علی​​ رغم تلاش و نیت خیرخواهانه خود نتوانستند کار انجام دهند ولی بحث حج سال آینده از سوی سازمان کنفرانس اسلامی در حال پیگیری است.
 
اوحدی گفت: در طول این ماهها تمام هدف ما حفظ عزت ایرانی و حجاج ایرانی بوده است و در این راستا از حق خود عقب نشینی نخواهیم کرد.
 
 واحدمركزي خبر
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۳/۱۶
0
2
والله بخدا
اگر به مستمندان کمک شود صوابش از حج بیشتر خواهد شد اگر 5سال حداقل به حج مشرف نشویم و به مستمندان و جوانان کشور کمک شود چیزی کم نخواهد شد که شاید اجرش هم بیشتر شود والسلام
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار