کلاهبرداری شبکه‌های ماهواره‌ای
کد خبر: ۳۷۹۵۱
تاریخ انتشار: 2016 May 26    -    ۰۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶
مسابقاتی با پاسخ‌های آسان، انرژی‌درمانی، فروش ملک در اروپا و... شگردشان برای کلاهبرداری است. برخی از آنها چهره‌هایی آشنا هستند و تعدادی بدون این که دیده شوند، کلاهبرداری می‌کنند. مالباختگان هم هیچ دسترسی به کلاهبرداران ندارند و سرمایه خود را به خاطر اعتماد به شبکه‌های ماهواره‌ای از دست داده‌اند.
 

این افراد در مسابقات خود پرسش‌هایی آسان را مطرح می‌کنند و اولین هدف آنها جذب مخاطب و تهیه بانک قوی از شماره تلفن همراه بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای برای کلاهبرداری در فازهای بعدی است.

سرت را با چه چیزی خشک می‌کنی

در یکی از مسابقات که از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش شد سوالی از بینندگان با این مضمون پرسیده شد که شما سرتان را با چه چیز خشک می‌کنید. در این میان پاسخ‌هایی ازجمله حوله، سشوار، دستگاه‌های خشک‌کننده مو و شانه‌های برقی مطرح شده بود. وقتی بیشتر شرکت‌کنندگان به این سوال پاسخ می‌دادند و شماره تلفن خود را در اختیار عده‌ای ناشناس می‌گذاشتند پس از گذشت مدتی فردی با این افراد تماس گرفته و مدعی ارسال هدیه برای شرکت‌کنندگان می‌شدند. فریب‌خوردگان که از این شیوه جدید کلاهبرداری بی‌خبر بوده پس از ارسال 10 تا 20 هزار تومان برای دریافت جایزه، تنها یک جایزه دو هزار تومانی دریافت می‌کردند.

این کلاهبرداران از طریق رابطان خود در ایران پول‌ها را دریافت می‌کنند و با همین 10 هزار تومان‌ها میلیاردها تومان کلاهبرداری کردند. رابطان آنها نیز به خاطر دریافت حقوق یک میلیونی بدون این که بدانند در چه دامی گرفتار شده‌اند، دستگیر شدند.

سنگ پرانرژی

همیشه کلاهبرداری‌ها به مسابقات تلفنی و پیامکی ختم نمی‌شود و گاهی مجرمان ماهواره‌ای گام بلندی را برای سرکیسه کردن هموطنان خود در داخل کشور برمی‌دارند. مطمئن هستند که دسترسی به آنها راحت نیست و حاشیه‌ای امن برای کلاهبرداری‌های خود دارند.

مینا، چهره‌ای آشنا برای مخاطبان شبکه‌های ماهواره‌ای است، به گفته خودش متولد سال 1350 است و توانسته به قدرت پنهان دست پیدا کند.او در شبکه‌های مختلف، مخاطبان ساده‌لوح را سرکیسه می‌کند و در آخرین برنامه‌اش در شبکه «آنجل تی‌وی» به بهانه انرژی‌درمانی و سرمایه‌گذاری در شهر سوخته، بیش از یک میلیارد تومان کلاهبرداری کرده است.

روان درمانی

مینا که هم‌اکنون ساکن کاناداست خود را دارای نیرویی ماورای طبیعی معرفی کرده و مدعی درمان بیماران است. راز کلاهبرداری‌های او همزمان با شکایت زنی در پلیس آگاهی تهران مطرح شد.

زن ساده‌لوح به ماموران گفت: مدتی است دچار بیماری جسمی و روحی شده و به چند پزشک مراجعه کرده‌ام، اما درمان‌های آنها موثر نبوده است. یک روز در حال تماشای برنامه‌های ماهواره‌ای بودم که متوجه زنی شدم که خود را دارای نیروی ماورای طبیعی معرفی کرد. با شماره اعلام شده در برنامه تماس گرفتم که این زن ادعا کرد می‌تواند بیماری مرا درمان کند، اما باید به کانادا سفر کنم. وقتی هزینه سفر و درمان را پرسیدم او اعلام کرد باید 300 میلیون تومان بپردازم. وقتی گفتم 50 میلیون تومان بیشتر ندارم، به من پیشنهاد کرد با این پول در گنجینه شهر سوخته سرمایه‌گذاری کنم و آنها به جای سود، هزینه سفرم را قبول می‌کنند. با رابط‌های آنها تماس گرفتم و پول را به حسابشان واریز کردم، اما بعد از دو ماه پشیمان شدم. هر چه با تلفن‌های برنامه تماس گرفتم او پاسخگو نبود. به همین علت برای شکایت به پلیس آگاهی آمدم.

پس از شکایت مشخص شد این زن به بهانه انرژی‌درمانی و سرمایه‌گذاری در شهر سوخته از ده‌ها نفر کلاهبرداری کرده است. مینا، از طریق رابط‌های خود در تهران پول را دریافت و پس از آن ارتباطش را با تماس گیرندگان قطع می‌کند.

او به این شیوه توانست یک میلیارد تومان در ایران کلاهبرداری کند.

خواننده لس‌آنجلسی

افزایش کلاهبرداری در قالب مسابقات پیامکی در تلویزیون‌های ماهواره‌ای موجب سردرگمی و کلاهبرداری میلیاردی از هزاران نفر شده است. این در حالی است که با داغ شدن تنور کلاهبرداری‌ها، برخی چهره‌ها نیز سعی کردند از این غافله عقب نمانند و پای آنها هم در این پرونده‌های کلاهبرداری به میان کشیده شد.

در یکی از این پرونده‌ها ردپای شهرام شب‌پره، دیده شد. رسیدگی به این پرونده همزمان با شکایت زنی در دادسرای امور بین‌الملل در دستور کار تیم قضایی‌ـ انتظامی قرار گرفت. مالباخته به ماموران گفت: از طریق برنامه شب خیز که از طریق شبکه ITN پخش می‌شود، در جریان فروش آپارتمان در منطقه آلانیا قرار گرفتم؛ پس از تماس با شماره اعلام شده از سوی برنامه، با یاشار آشنا شدم که خود را مالک شرکت فرست هوم آلانیا معرفی کرد. او برای فروش آپارتمان، 20 هزار یورو پیش قسط گرفت. برای تحویل گرفتن آپارتمان به کشور ترکیه رفته بودم که در آنجا متوجه شدم آپارتمانی که توسط «یاشار. ر» به من فروخته شده، در واقع متعلق به یک تبعه ترکیه‌ای است که توسط او اجاره شده است.

با بررسی پرونده شکایت‌های مشابه مشخص شد که شکات و مالباختگان دیگری نیز توسط مدیر شرکت «فرست هوم آلانیا» مورد کلاهبرداری قرار گرفته‌اند.

تعدادی از شکات پس از حضور در پلیس آگاهی عنوان کردند، علاوه بر آگهی تبلیغاتی شبکه‌های ماهواره‌ای، از طریق آگهی‌های تبلیغاتی درج شده در روزنامه‌های کثیرالانتشار ورزشی با «یاشار» آشنا شده‌اند. تعدادی دیگر نیز درخصوص نحوه آشنایی خود با یاشار عنوان کردند که اولین ملاقات خود با وی را در هتل‌های چند ستاره انجام داده و این شخص خود را به عنوان فروشنده آپارتمان در ترکیه، جزیره کیش و... معرفی کرده است.

سرانجام یاشار در جزیره کیش دستگیر و برای تحقیقات به تهران منتقل شد.

متهم در بازجویی‌ها اظهار کرد: در طول مدت فعالیت خود با یکی از خوانندگان ـ متواری از ایران ـ به نام شهرام شب‌پره اقدام به فروش آپارتمان می‌کردم، اما پس از گذشت مدتی کوتاه با شهرام شب‌پره دچار اختلاف شده و از ترس این شخص مجبور به ترک کشور ترکیه و بازگشت به ایران شدم و در حال حاضر نیز شرکت فرست هوم آلانیا متعلق به این شخص (شهرام شب‌پره) است.

کلاهبرداری‌های شبکه‌های فارسی زبان همچنان ادامه دارد و به نظر می‌رسد با اطلاع‌رسانی و مسدود کردن تلفن‌های اعلام شده می‌توان از خارج شدن میلیاردها تومان پول از کشور جلوگیری کرد. بینندگان این شبکه‌ها هم باید توجه داشته باشند که شناسایی و دستگیری این مجرمان کار راحتی نیست و احتمال بازگشت پول از دست رفته‌شان در حد صفر است.

کلاهبرداری کلان، ‌با مبالغ اندک

سرهنگ محمدمهدی کاکوان، رئیس پلیس‌فتا تهران بزرگ: بیشتر این شبکه‌ها هیچ گونه مجوزی از وزارت ارشاد ندارند و بدون توجه به عواقب برگزاری این مسابقات تنها در پی جذب اسپانسر برای خود هستند. متاسفانه تنها در یک پرونده از 12 هزار نفر در کرج و تهران کلاهبرداری شد. افرادی که مورد کلاهبرداری قرار می‌گیرند به علت کم بودن مبلغ اقدام به شکایت نمی‌کنند. در حالی که این افراد از هزاران نفر اقدام به کلاهبرداری به این روش و با مبلغ اندک کرده و در نهایت میلیاردها تومان به جیب می‌زنند. نبود نظارت کافی یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد بستر برای کلاهبرداری اینترنتی یا تلفنی است. کلاهبردارانی که به تنهایی می‌توانند میلیاردها تومان به جیب زنند.

ترویج بی‌اعتمادی در جامعه

حدیث رمضان‌زاده، جامعه‌شناس: کلاهبرداری‌های ماهواره‌ای عواقب تلخی همراه دارد. این کلاهبرداری ها، باعث بی‌اعتمادی جامعه می‌شود. فرد در جریان از دست دادن چند ده هزار تومان نسبت به جامعه بی‌اعتماد می‌شود و این بی‌اعتمادی را در میان دیگر افراد جامعه ترویج می‌دهد. متاسفانه شبکه‌های ماهواره‌ای که روح و ذهن جامعه ایرانی بویژه خانواده‌ها را هدف قرار داده‌اند برای دریافت هر گونه پول و کمک اقدام به ساخت برنامه‌های سخیف می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم برای جلوگیری از آسیب بیشتر روی خانواده‌ها، نظارت بیشتری بر عملکرد این شبکه‌ها انجام شود و در قوانین کلاهبرداری و جرایم سایبر تجدیدنظر شود.

 
جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار