بازنشسته شدن غول آهنین ایران ایر + عکس
کد خبر: ۳۶۲۵۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2016 May 09    -    ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۶

یکی از دستاوردهای مهم برجام را می توان ایجاد شرایط لازم برای خرید هواپیماهای جدید مسافربری برای کشورمان دانست که تاثیر زیادی در بالا بردن امنیت پروازها، اقبال مسافران به  ایرلاین های ایرانی در پروازهای خارجی و افزایش درآمد شرکت های هواپیمایی داخلی دانست؛ هرچند که باید در این قراردادها تلاش کرد حداکثر سود به جیب صنعت هواپیمایی برود نه فروشندگان هواپیما.

ایران ایر به عنوان هواپیمایی ملی کشورمان، قرار است بزرگترین خریدار این هواپیماهای جدید باشد و با توجه به مشکلات مختلفی که این شرکت در سالهای گذشته داشته، مجبور بود با هواپیماهایی که قدمت و سابقه پروازی بالایی دارند، اقدام به خدمت رسانی به مردم کند؛ هرچند که مهندسان و خلبانان برجسته این شرکت، اجازه بروز کوچکترین خلل یا حادثه ای را در سالهای اخیر نداده اند.

بر اساس همین تحول، قرار است یکی از هواپیماهای با سابقه این شرکت طی روزهای اخیر بالاخره بازنشسته شود. بر اساس اعلام رسانه های معتبر خارجی بویینگ ایران ایر 747-230B با رجیستری EP-IAI برای همیشه بازنشسته و راهی پارکینگ خواهدشد.

این هواپیما بر اساس توضیحات سایت مرجع هوافضای پارسی یکی از خرید های ایران ایر بعد از انقلاب است که با شماره سریال 22670/550 در تاریخ اول ماه دوازدهم سال 1981 اولین پرواز خود را انجام داده است . سپس با علامت ثبت D-ABYX و کد سلکال CG-FL در تاریخ 1982/02/25 تحویل شرکت هواپیمایی لوفتانزای آلمان شده است و تا پایان سال 2003 برای این شرکت آلمانی پرواز کرده است.

 

747 هما

سپس هواپیما به ایریونیورسال اردن فروخته شده است و با رجیستر JY-AUA برای این شرکت پرواز کرده و در دو برهه مختلف 1 ساله به شرکت PIA پاکستان اجاره داده شده است. در نهایت این هواپیما به صورت اجاره ای در اختیار ایران ایر قرار گرقته و سپس این شرکت، هواپیمای مذکور را خریداری کرده و رجیستر EP-AUA به آن داده شد. در نهایت جهت یکسان سازی علامت ثبتی هواپیما با ناوگان 747 هما رجیستر این هواپیما به EP-IAI تغییر یافته است.

البته با توجه اینکه این هواپیما بخشی از پروازهای آسیای شرقی هما را انجام می‌ داد باید منتظر ماند و دید کدام هواپیمای فعلی یا در اینده نزدیک کدام هواپیمای جدید عهده دار این مسئولیت فعلی EP-IAI خواهد شد.

صبحانه آنلاین
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
مستنطق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
1
0
آنموقع که ما تحریم نبودیم. پس چرا هواپیمای دست 2 بلکه دست 4 خریدیم.؟
معلوم میشه تحریم ها علت کهنه خری نبوده. تو ژنمونه!!
حسین
|
United States
|
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۰
0
1
چه عجب یک هواپیما را از رده خارج کردند قبل از اینکه سقوط کند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار