برابری جمعیت زیر 15 سال و سالمندان ایران در سال 2025
کد خبر: ۳۵۸۱۵
تاریخ انتشار: 2016 May 04    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۶
دكترانوشیروان محسنی بند پی امروز (چهارشنبه) در بیست و هفتمین كنگره سالیانه انجمن فیزیوتراپی ایران كه در هتل المپیك در تهران برگزار شد، اظهار كرد:10 درصد از جمعیت دنیا دچار نوعی معلولیت هستند و حدود 40 درصد از معلولیت ها، جسمی و حركتی است.

وی ادامه داد:با توجه شرایط سالمندی كشور در سال های آینده نیازمند مداخلات علمی در حوزه فیزیوتراپی و توانبخشی خواهیم بود و در واقع ناتوانی و به دنبال آن معلولیت ها از نظر اقتصادی هزینه های زیادی را بر دوش جامعه خواهد گذاشت.

محسنی بند پی یادآورشد:عنوان این همایش حركت برای زندگی است كه بسیاری از بیماری های مزمن و غیر واگیر ناشی از نبود تحرك كافی و فقر حركتی است.

وی با اشاره به رویكرد جدید سازمان بهزیستی، گفت:یكی از این رویكردها پیشگیری از شیوع معلولیت ها است كه برای پیشگیری از آن راهبرد اجباری شدن آزمایش های ژنتیك اجرا شده است.

محسنی بند پی ادامه داد: بیش از 30 هزار زاد و ولد با اختلالات ژنتیكی در كشور اتفاق می افتد كه با برنامه های پیشگیرانه می توان ازاین تولدها كاست. راهبرد دوم استاندارد كردن خدمات و به كارگیری علوم تخصصی در حیطه های مختلف از جمله غربالگری شنوایی و بینایی سنجی است.
وی همچنین به پوشش فراگیر كردن خدمات بیمه ای پایه سلامت اشاره كرد گفت : سازمان بهزیستی ارائه خدمات تخصصی و فیزیوتراپی را برای بهره گیری افراد جامعه مهیا خواهد كرد .

همچنین در ادامه این مراسم حمید رضا خرم خورشید رئیس دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی گفت : دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی از نظر بین المللی با ارتباطات خود را با دانشگاه های خارج حفظ كرده است و هم اكنون دانشجویانی از كشورهای سنگاپور ، پاكستان و برخی از كشورهای منطقه در كشور در این رشته مشغول به تحصیل هستند.


وی نبود یك متولی خاص برای توانبخشی و فیزیوتراپی را یكی از مشكلات این حوزه دانست و گفت: دراین بخش ارگان های زیادی اعم از وزارت بهداشت ،بهزیستی ، هلال احمر و بنیاد شهید به مردم خدمت می كنند و توانایی و محدودیت هایی دارند.

خرم خورشید اظهار كرد: انتظار ما از جامعه فیزیوتراپی تمركز بر روی بیماری های عصبی و عضلانی و همچنین برخی از بیماری های قلبی و یا تنفسی است.

وی گفت:كمبود نیروی های تخصصی فیزیوتراپی، شكل دهی كار پژوهشی، عدم استقرار فیزیوتراپ در بیمارستان ها ، ارتباط با دستگاه های ذیربط و انجمن فیزیوتراپی از اقداماتی است كه باید به آن توجه شود .

بیست و هفتمین كنگره فیزیوتراپی ایران با حضور دكتر' اما استوكز ' رئیس كنفدراسیون جهانی
فیزیوتراپی (WCPT ) و همچنین محققان و اساتید حوزه فیزیوتراپی از 15 اردیبهشت به مدت 3 روز در هتل المپیك تهران در حال برگزاری است.
ايرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار