مقر «بیابان لوت» ثبت ملی شد
کد خبر: ۳۵۷۹۹
تاریخ انتشار: 2016 May 04    -    ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۲۳:۳۰
پرونده پیشنهاد ثبت نخلستان دهسلم در جلسه کمیته ثبت و حریم میراث طبیعی که در هشتم اردیبهشت 95 در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور برگزار شد، تایید و در فهرست آثار طبیعی- ملی ثبت شد.

«زهرا رضایی ملکوتی»، کارشناس ثبت میراث طبیعی استان در این زمینه توضیح داد: با توجه به اینکه نزدیک به 400 هکتار از اراضی روستا زیر کشت نخل خرما است و معیشت و زندگی اهالی دهسلمی به طور مستقیم به خرما و نخل مربوط می‌شود، پرونده آن تهیه و ثبت شد.

وی گفت: در پرونده معرفی این اثر طبیعی کم‌نظیر، انواع مختلف خرما، چگونگی کاشت نخل و برداشت خرما، نظام آبیاری نخلستان و تولیدات دستی مرتبط با درخت نخل معرفی شدند.

به گفته او، نخلستان برای مردم دهسلم از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چون از شاخه‌های نخل تیرانداز سقف خانه‌ها یا سوخت زمستانی‌شان محسوب می‌شود و از برگ‌های بافته شده به عنوان سبد و جارو و حصیر و زیرانداز، الیاف استفاده می‌کنند. به همین دلیل است که می‌گویند؛ «خون نُه جوان به گردن کسی است که یک نخل را بکُشد.»

ملکوتی افزود: روستای دهسلم به عنوان مقر پایگاه بیابان لوت و مهمترین گذرگاه به بیابان دارای نخلستانی است که گردشگران بسیاری را به خود جلب کرده است. این نخلستان به جهت تنوع زیستی، گردشگری و جهانی حایز اهمیت است.


ايسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار