آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر
کد خبر: ۳۳۶۳۵
تعداد نظرات: ۱۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 13    -    ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
این منطقه کویری از شمال به جنوب سمنان و گرمسار، از غرب به محدوده پارک ملی کویر ، از شرق به محور ارتباطی جندق- معلمان و از جنوب به شمال انارک و چوپانان محدود است.

آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر

گسترش ریگ جن از شمال غرب به جنوب شرق است و در قسمت جنوب شرقی پوشیده از تپه‌های ماسه‌ای به هم پیوسته است که به "دم ریگ" شهرت دارند.

آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر

در قسمت مرکزی و شرقی تپه‌ها به صورت نوارهای باریک شمالی جنوبی تغییر شکل داده که عرض آنها در محدوده 2 کیلومتر تا 500 متر متغیر است.

آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر

به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه و چاه آب وگرمای شدید، از نظر کویر نوردان این ریگزار ناحیه‌ای صعب العبور است و به همین دلیل اشاره‌ای به عبور از این ناحیه در هیچ گزارشی مشاهده نشده. حتی در اکثر نقشه‌ها هم نامی از ریگ جن دیده نمی‌شود.
زیر بنای ریگ جن یک دشت فرسایش یافته است که در حال حاضر تپه‌های ماسه‌ای برخان و تپه‌های ماسه‌ای هرمی (قورد) آن را اشغال کرده است.

آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر

وجود باد غالب از سمت غرب به شرق باعث شده است که تپه در قسمت شرقی دارای شیبی بسیار تند و در قسمت‌های غربی دارای شیب ملایمتری باشند. همین عامل باعث شده است که عبور از ریگ جن با وسائط نقلیه از سمت شرق به غرب بسیار دشوار و در پاره‌ای از موارد غیر ممکن باشد.

آشنایی با کویر ریگ جن + تصاویر

ریگ جن آنقدر صعب العبور است که از دوران‌های قدیم هیچ کاروان و مسافری از آن عبور نمی‌کرده است. بنابراین طبیعی است که هیچ روستایی هم در آن وجود نداشته باشد.

 
فرو رفتن در گل و لجن در «ریگ جن»، شاید یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی باشد که ممکن است گریبانگیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند.

این منطقه در باورهای مردم بومی کویر، به عنوان سرزمین نفرین شده نیز یاد شده است. آنها معتقدند که ارواح پلید و شیاطین در این سرزمین اسرارآمیز حکومت می‌کنند و به همین دلیل هر که پا به ریگ جن می‌گذارد بلعیده می‌شود و دیگر باز نمی‌گردد.

با تمام این توضیحات باید پذیرفت که امروزه ریگ جن تبدیل به یکی از مقاصد گردشگری ایران شده است و تورهای گردشگری هر از چندگاهی به این کویر سوزان سفر می‌کنند.

ریگ جن، شگفت‌انگیز‌ترین اسرار‌آمیز‌ترین و ترسناک‌ترین منطقه ایران است، با باتلاق‌های سهمگین که مرگ را برای هر موجود زنده‌ای به ارمغان می‌آورد.

فرو رفتن در گل و لجن در این منطقه کویری، از جمله خطرناک‌ترین اتفاقاتی است که ممکن است گریبانگیر مسافران ناوارد شود و آنها را به کام مرگ بکشاند.

ریگ جن با وسعتی حدود 3800 کیلومتر مربع در حاشیه شمالی به کوه گوگردی، در حاشیه شرقی به جاده دامغان - جندق و در قسمت شمالی به رودخانه ورگی که از ارتفاعات کوه گوگردی سر چشمه می‌گیرد منتهی می‌شود.

این رود در جهت شمال غربی- جنوب شرقی وارد ریگ جن می‌شود و کوه ملا هادی در حاشیه جنوبی این ریگ زار قرار دارد.

سفر به ریگ جن معمولا با بیشترین حد تجهیزات صورت می‌گیرد. در این سفر لازم است برای مدت حداقل 15 روز ذخیره غذا‌، آب، بنزین و وسایل فنی خودرو همراه گردشگر باشد.

ناحیه وسیعی از ریگ جن فاقد پوشش گیاهی و پراکندگی جانوری است، هنوز از وضعیت پوشش گیاهی و حیات وحش کویر این منطقه اطلاع کافی در دست نیست.
باشگاه خبرنگاران
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید شفیع زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
1
20
تابناک عزیز در یک خبر قبلی " نیروی جادویی سنگها دردره مرگ+تصاویر""از بیابانی در امریکایی جصحبت کردی که سنگ ها در آن حرکت می کنند ومن نوشتم بیابانی در نزدیک انارک هم همین گونه است عکس شماره 3 و4 همین منطقه است اگر شما سنگی را در ان رها کنید بعد چند سال حدود یک متر حرکت می کند شاید دلیلی که این ناحیه را ریگ جن می گویند همین باشد
من این مطلب را قبلا فرستاده بودم
در نزدیکی اصفهان بعد از انارک کویری تقریبا شبیه این می باشد که همین اتفاق می افتد علت آنهم این است که در زمستان در این ناحیه مقداری باران می بارد که به خاطر ترکیب خاک در سطح زمین می ماند وشبها در زمستان یک لایه یخ تشکیل می شود که با نیروی باد شدید سنگها ی که کف آنها صاف وقاعده اشان بزرگ است مقداری هر شب در حد چند دهم میلیمتر حرکت می کند که بعد از گذشت چند سال این اثر را می گذارد من عکس های از کویر نزدیک اصفهان دارم اگر تابناک بخواهد می فرستم
حمید شفیع زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
5
اگر عگس دو خبر را مقایسه کنید شکل این بیابان را با بیابان کالیفرنیای امریکاد ر وجود اشکال 6 یا 5 کوش در سطح زمین ع
علی صادقی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
5
سلام.
از کال جنی واقع در طبس هم دیدن کنید و مطلب بگذارید.
بسیار زیبا و اعجاب انگیزه.
تشکر
مصطفی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
3
4
شما که می گید بارندگی نداره باتلاقش از چیه؟
پاسخ ها
ناشناس
| |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
تشکیل باتلاق در این مناطق ربطی به بارش نداره بلکه ناشی از بالا بودن سطح آب های زیرزمینی هست. از نظر ژئومورفولوژی به این نواحی چاله های بسته یا مناطق آندروئیک می گویند یعنی زهکشی منطقه به سمت یک چاله بسته هست و چون به صورت سطح اساس عمل می کنند جهت آب های سطحی و زیرزمینی به گودترین بخش این مناطق هست. در شرایط مساعد در این چاله های بسته دریاچه فصلی یا دائمی تشکیل می شه مانند دریاچه ارومیه، دریاچه هامون و ... در غیر این صورت به علت تبخیر شدید آبهای سطحی و زیرزمینی باتلاق ها و کویرها تشکیل می شوند.
ناشناس
| |
۲۰:۱۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
داره میگه رودخانه ورگی از کوههای گوگردی وارد کویر ریگ جن میشه.
alireza
| |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
واقعا متوجه نشدی ؟
یوسف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
1
4
از مرغداریه من هم دیدن کنید خوده جن رو ببینید البته نه خودش بلکه حرکاتش مثل سنگ انداختن در زدن رشن و خاموش کردن لامپ ها و سروصداهاشون مثل راه رفتن دویدن یا اب ریختنشون البته به من کاری ندارند
دهقانى
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
3
سلام. يك اطريشى حدود دويست سال پيش از صحارى ايران و ريگ جن عبور كرده و نقشه بردارى. وكتابش بنام عبور از صحارى ايران چاپ وبه فارسى ترجمه شده است. بعد از شهر ريگان از ماشين پياده بشويد صداى هوهو باد و برخورد سنگريزه بهت ميفهمونه اونجا ريگ جن هست. اسمش به همين دليله جان برادر.
مهسا خانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
خوب یه چند تا فرفره و رو رووک هم اونجا درست کنن
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
0
2
اطریشی نه یک سوئدی به نام سون هدین اونهم ازکناره و نه کامل در سالیان اخیرچند گروه ایرانی از ان عبور کرده اند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار