به‌دلیل مسئولیت اقتصادی، دیه مرد بیشتر از زن است
کد خبر: ۳۳۶۱۶
تعداد نظرات: ۶ نظر
تاریخ انتشار: 2016 April 13    -    ۲۵ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۶

سمیه حاج اسماعیلی با بیان این‌که « برای اینکه خسارت وارد شده به فردی جبران شود اسلام پرداخت دیه را در نظر گرفته است» اظهار کرد: وقتی فردی دچار نقص عضو و یا معضل دیگری می‌شود اسلام برای رفع این موضوع خسارتی را در نظر گرفته است که کمتر از این مشکلات و معضلات بوجود آید.

وی ادامه داد: بر اساس آیات و روایات فراوانی ارزش انسان‌ها به زن و یا مرد بودن آنها نیست بلکه ارزش هر کسی به نوع عمل صالحی است که در نزد پروردگار انجام می‌دهند و همه انسان‌ها در اشتراک انسانیت یکی هستند و اینکه دیه زن نصف دیه مرد باشد دال بر ارزش‌گذاری نیست.

این عضو هیئت علمی دفتر مطالعات و تحقیقات زنان یادآور شد: دین اسلام اگر می‌خواست بر اساس ارزش گذاری انسان‌ها دیه را تعیین کند باید بین دو مرد نیز که از نظر شخصیتی متفاوت هستند مثلا فردی که شخص اول مملکت است با فردی که در جامعه تاثیر چندانی ندارد و یا مثلا دیه فرد مومن با فردی که ایمان چندانی ندارد تفاوت قائل می‌شد، ولی می‌بینیم که اینگونه نیست پس این موضوع دال بر ارزش گذاری انسان‌ها نیست.

حاج اسماعیلی تاکید کرد: اینکه دیه مرد بیشتر از دیه زن است در نهایت به خانواده بر می‌گردد چرا که مرد نقش اقتصادی در خانواده دارد حتی به نوعی می‌توان گفت این قانون درصدد حمایت از زنان جامعه تنظیم شده است. ممکن است برخی بگویند در زمان حاضر زنانی هستند که سرپرست خانوار باشند این حرف درست است اما باید بدانیم که نوعا و غالبا سرپرست خانوارها مردان هستند به دلیل اینکه شاید اقلیت کمی از زنان سرپرست خانواده باشند نمی‌توان حکم اسلام را تغییر داد.

وی گفت: فلسفه و حکمت الهی بر این است که دیه زن و مرد متفاوت باشد آن هم به دلیل فقط بعد اقتصادی و هرگز مربوط به ارزش گذاری انسان‌ها نمی‌شود و بر اساس روایات اسلامی اگر دیه زن کمتر از ثلث باشد، هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست.

ايسنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۵
1
5
اقا مهریه و نفقه رو بردارید ما از خدامونه خانمها حق طلاق و دیه برابر و ... داشته باشن
پاسخ ها
ناشناس
| |
۰۱:۵۹ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۷
نفقه در همه جای دنیا به زن تعلق میگیرد ولی با اسم های مختلف. مهریه هم همینطور : در خارج بعد از جدایی مرد و زن 50 درصد اموال اقا به خانم تعلق میگیره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
1
4
پس زنان سرپرست خانواده تکلیفشون چیه؟
اتفاقا کم هم نیستن .
ضدحمله
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
2
وقتی میگیم دموکراسی، میگن اکثریت ممکنه اشتباه کنن!
ولی حالا خودشون میگن چون اکثریت زنان مسئولیت اقتصادی ندارن، حق دیه اونا باید نصف باشه!
اولاً چرا نصف!؟ چرا مثلاً سه چهارم یا یک سوم نباشه!؟
در ثانی، وقتی زن بلایی سرش میاد، یعنی خسارت کمتری به خانواده وارد میشه که باید نصف مرد بهش دیه تعلق بگیره!؟ خودتون دارین با بهانه مسئولیت اقتصادی، به مرد بیش از زن ارش میدین. میگین چون مرد از نظر اقتصادی نسبت به زن مفیدتره، دیه اون هم باید بیشتر باشه.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
2
چه استدلال ضعیفی
مهساخانم
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۱/۲۶
0
0
پس از مرگم جهان را آب گیرد.....
مهم الانه که زنده ایم باید به حقوق زنان اهمیت بدن
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار