جدول اقساط و جزئیات افزایش وام های مسکن
کد خبر: ۲۹۷۳۸
تاریخ انتشار: 2016 March 03    -    ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۰
وام مسکن بازهم افزایش می یابد. این اتفاق مصوبه جدید شورای پول و اعتبار است. مصوبه ای که براساس آن زوج های جوان مشمول صندوق پس انداز یکم، می توانند دو برابر مبلغ قبلی وام دریافت کنند.

به این ترتیب میزان وام در تهران، شهرهای بالای 200هزار نفر و سایر شهرها، به ترتیب 80، 120 و 160 میلیون تومان می شود. علاوه براین، سقف تسهیلات اوراق مسکن نیز به 10 میلیون برای تهران و 80 میلیون برای مراکز استان ها و شهرهای بالای 200هزار نفر و 60 میلیون برای سایر شهرها افزایش یافته است.

آخرین جلسه شورای پول و اعتبار در سال 94 با خبرهای خوشی همراه بود. البته خبرهایی خوب برای آنانکه می توانند اقساط 1 تا 2 میلیون تومانی این وام ها را بپردازند. اما تصمیم شورای پول و اعتبار این بود که سقف وام مسکن از طریق صندوق پس انداز یکم و اوراق مسکن را دو برابر کند. به این صورت که هر دو زوج می توانند از تسهیلات گذشته استفاده کنند.

 بنابراین، زوج های جوان می توانند برای یک واحد مسکونی، دو وام از صندوق پس انداز یکم دریافت کنند. سقف تسهیلات  برای هر زوج در تهران حداکثر 80 میلیون‌تومان، در مراکز استان‌ها و شهرهای بالای 200هزار نفر، 60 میلیون‌ تومان و در سایر مناطق شهری حداکثر 40 میلیون تومان است. بنابراین مجموع این وام در شهرهای مختلف بین 80 تا 160 میلیون تومان می باشد.اما اقساط پرداختی این وام ها آنقدر  زیاد است که خیلی از شهروندان نتوانند به سراغ آن ها بروند.

میرمحمد صادقی،مدیر اعتبارات بانک مرکزی، در مورد اقساط این وام ها گفته است که اقساط وام 160 میلیونی برای دو زوج در تهران حدود 2.3 میلیون تومان می باشد. این رقم در شهرهای بالای 200 هزار نفر و مراکز استان ها به ازای وام 120 میلیونی 1.7 میلیون تومان می باشد. ارقامی که با بودجه بسیاری از زوج های جوان هم خوانی ندارد.البته این مصوبه در مورد اوراق گواهی حق تقدم مسکن هم نکاتی دارد.

به این ترتیب که  سقف استفاده از این اوراق به 100 میلیون تومان در تهران، 80 میلیون تومان در مراکز استان ها و 60 میلیون تومان در سایر شهرها افزایش یافته است. این رقم تا قبل از این بین 40 تا 60 میلیون تومان بود. مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در باره اقساط این وام به ایرنا گفته است: اقساط این تسهیلات در تهران حدود 1.7میلیون تومان، در شهرهای بزرگ و مراکز استان 1.4 میلیون و در سایر نقاط کشور 1.05 میلیون تومان است.

انارکی، عضو هیات مدیره بانک مسکن نیز در مورد این تغییرات به خبرگزاری فارس گفته است: مجموع حداکثر تسهیلات مورد استفاده از سوی کاربران نمی‌تواند از ارزش 80 درصد ملک بیشتر باشد و شرط مدت زمان ازدواج زوجین خانه اولی برای دریافت تسهیلات تکلیفی است که از سوی شورای پول و اعتبار به بانک مسکن محول شده و همچنان در حال بررسی است.


انارکی هم چنین در مورد نرخ سود بانکی گفته است: نرخ سود در گذشته 18.5 و در برخی موارد 14 درصد بوده که با توجه به این مصوبه ممکن است این نرخ نیز تغییر کند که در هفته آتی اعلام خواهد شد. بنابراین امکان دارد که نرخ سود بانکی کمتر از مقادیر قبل باشد. البته در سایت مرکزی آمده که این شورا تاکید کرده است در راستای کمک به ایجاد تعادل منابع و مصارف این حساب، تعیین بازه زمانی زوج های مشمول این مصوبه با اولویت زوج‌های جوان در اختیار بانک مسکن قرار گیرد. بنابراین اولویت هایی برای دریافت وام در نظر گرفته خواهد شد.


علاوه براین بانک مسکن نیز موظف شده است نرخ سود تسهیلات اوراق را از 18.5 درصد فعلی کاهش دهد.شورای پول و اعتبار همچنین با درخواست بانک مسکن مبنی بر پرداخت تسهیلات صندوق پس انداز مسکن یکم در بافت های فرسوده، بدون الزام به رعایت شرایط و ضوابط تعیین شده برای گیرنده تسهیلات (شرط خانه اولی)، مشروط به تعلق صرفاً یک فقره تسهیلات بر واحد خریداری شده در بافت فرسوده (یا از محل صندوق پس انداز مسکن یکم و یا تسهیلات ساخت بافت فرسوده در مرحله فروش  اقساطی) به خریدار (‌بدون الزام به خانه اولی بودن ) و با رعایت حداکثر تسهیلات معادل 80 درصد ارزش ملک موافقت کرد.

خراسان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار