استفاده از ريزتراشه در ساخت كليه مصنوعي
کد خبر: ۲۹۱۵۹
تاریخ انتشار: 2016 February 27    -    ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۵:۳۰
مركز پزشكي كليه دانشگاه وندربيلت با همكاري دكتر ويليام اچ فيسل استاد علم پزشكي، در ساخت اولين نوع از دستگاه‌‌هايي كه بيماران كليوي را از دياليز خلاص مي‌كند به پيشرفت‌هاي قابل توجهي دست يافته است. آنها در حال ساخت كليه مصنوعي قابل كاشت با صافي‌هاي ريزتراشه‌اي و سلول‌هاي كليه زنده هستند كه با قلب خود بيمار كار كند.

دكتر فيسل درباره مراحل ساخت كليه مصنوعي مي‌گويد: ما در حال ساخت يك دستگاه قابل پيوند هستيم كه مي‌تواند عملكرد كليه را در از بين بردن مواد زائد آب و نمك تقليد و بيمار را از دياليز دوركند. هدف اين است كه دستگاه تا حد كافي كوچك ساخته شود تا بتوان آن را در بدن بيمار كاشت. ريزتراشه كليد ساخت اين كليه مصنوعي به شمار مي‌رود. اين دستگاه «تكنولوژي سيليكون» نام دارد. عملكرد اين دستگاه مثل فرايندي است كه از آن در صنعت ميكروالكترونيك در كامپيوترها استفاه مي‌شود. تراشه‌ها دقيق هستند و از فيلترهاي مشخص عبور داده شده‌اند.»

فيسل و تيمش از سلول‌هاي كليه زنده‌اي استفاده مي‌كنند كه رو و دور صافي‌هاي ريزتراشه رشد مي‌كنند. هدف اين سلول‌ها تقليد عملكرد طبيعي كليه است. محققان معتقدند: «ما مي‌توانيم مطالعات و پيشرفت‌هاي 60 ميليون ساله مادر طبيعت را به عنوان اهرم به كار بگيريم و از سلول‌هاي كليه‌اي استفاده كنيم كه خوشبختانه در محيط آزمايشگاهي خوب رشد كرده‌اند. آنها را در محيط سلول‌هاي زنده پرورش دهيم تا تشخيص دهند كدام دارو مفيد و كدام يك مضر هستند. سپس آنها مي‌توانند دوباره مواد معدني مورد نياز بدن شما را جذب و مواد زائدي كه بدن احتياجي به آنها ندارد دفع كنند. از آن جايي كه اين دستگاه پيوندي خارج از سيستم ايمني بدن است از بابت پس زدن بدن نگراني وجود ندارد.» يكي از اجزاي اين كليه مصنوعي، نانوالياف سيليكون بوده كه موجب زدايش مواد سمي، نمك و ديگر مولكول‌ها مي‌شود. در فرآيند ساخت اين كليه، از روش‌ها و تجهيزات رايج مورد استفاده در صنعت الكترونيك و نيمه‌هادي استفاده شده است.

فيسل در ادامه مي‌گويد: «موضوع فوق تطبيق يا علاقه بخش پيوندي نيست. اين دستگاه با جريان عادي خون بدن كار مي‌كند. تلاش ما اين است كه خون را به رگ‌هاي خوني برسانيم و به سمت دستگاه هدايت كنيم. ما بايد جريان خون جهنده بي‌ثبات را به شريان منتقل و آن را به سمت دستگاه مصنوعي طوري هدايت كنيم كه لخته نشود و آسيبي به آن نرسد.»

در حال حاضر بسياري از بيماران دياليزي مشتاقند در آزمايش انساني اين طرح شركت كنند. اين كليه مصنوعي مي‌تواند جايگزين مناسبي براي دياليز باشد؛ در حال حاضر ميليون‌ها نفر از مشكل بيماري كليوي رنج مي‌برند و نيازمند درمان ويژه هستند. بررسي‌هاي مقدماتي صافي‌هاي سيليكوني در بيماران در سال 2017 آغاز خواهد شد. فيسل مي‌گويد: بيماران قطعاً قهرمانان اين آزمايش هستند. آنها دوباره و دوباره باز خواهند گشت و مرز شكننده بيماري را خواهند پذيرفت، چون مي‌خواهند زندگي كنند و تمايل دارند تمام اين خطرات را به خاطر ديگر بيماران به جان بخرند.

روزنامه جوان
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار