وزارت بهداشت:موردی از ویروس زیکا مشاهده نشده
کد خبر: ۲۸۷۴۴
تاریخ انتشار: 2016 February 23    -    ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۴
 رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: امسال موردی از ویروس زیکا در کشور مشاهده نشده است.

مهدی گویا روز دوشنبه در حاشیه رونمایی از سیستم جامع پایش آنلاین برنامه های حوزه بهداشت و سامانه مونیتورینگ هوشمند زنجیره سرما در مرکز منطقه ای واکسن شمال غرب کشور در گفت و گو با خبرنگاران زنجان افزود: عامل انتقال زیکا نوعی پشه خاص اعلام شده است.

وی اظهار کرد: مواردی بسیار معدود طی سال های گذشته گزارش و اقدامات کنترلی در این خصوص انجام شده است.

گویا افزود: نکته مهمی که در مورد زیکا وجود دارد این است که وضعیت در حالت فعلی باقی نخواهد ماند چرا که هر روز اطلاعات جدیدتری کسب می شود و تحقیقات بیشتری نیز در مورد این بیماری درحال انجام است و اینکه آیا همین پشه خاص عامل انتقال بیماری است یا نه و یا حشرات دیگر نقش دارد، همه این موارد در دست تحقیق است.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بر این اساس در هر مرحله ای که اطلاعات جدیدتری دریافت شود همگام با جهان حرکت کرده و در صورت لزوم اطلاع رسانی های لازم انجام خواهد گرفت.

تاکنون برای جلوگیری از ابتلا به بیماری ناشی از این ویروس که با نشانه هایی همچون تب، درد مفاصل، خارش و تحریکات پوستی ظاهر می شود، واکسنی ساخته نشده است.

این نشانه ها تنها در یک هفته آشکار می شود و زنان باردار بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند و امکان دارد جنین با مشکل های مختلف متولد شود.

این بیماری تقریبا در تمامی کشورهای آمریکای لاتین ثبت شده و مقام های این کشورها افزون بر سم پاشی، روش های مختلفی نظیر استفاده از قورباغه، خفاش و ماهی ها برای نابودی پشه ها و لاروها استفاده کرده اند.

** هیچ نوع بیماری واگیر شایع در کشور وجود ندارد

گویا در ادامه به تشریح وضعیت بیماری های واگیر در کشور پرداخت و افزود: هم اکنون بیماری شایع غیر معمول در کشور وجود ندارد و سیستم بهداشتی در حال آماده باش قرار دارد.

وی بیان کرد: برخی بیماری های واگیر از طریق واکسیناسیون و در برخی دیگر از بیماری ها از طریق آموزش به گروه های هدف، اقدامات پیشگیرانه انجام می گیرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: هم اکنون سیستم گسترده بهداشتی جمعیت 75 میلیون نفری کشور حتی تا دورترین نقاط کشور را تحت پوشش دارد.

**20 درصد بیماری ها از طریق کشورهای همسایه وارد می شود

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: بیماری های واگیر در تمامی کشور وجود دارد و هر نقطه ای از کشور ممکن است در معرض نوعی از بیماری ها باشد.

وی خاطرنشان کرد: بیماری مرز نمی شناسد و نکته مهمی که در مورد بیماری های واگیر وجود دارد این است که همسایگی ایران با کشورهای همجوار امکان ورود بیماری را افزایش می دهد و اگر این کشورها نتوانند بیماری های خود را کنترل کنند مشکلاتی متعددی به دنبال دارد.
سیستم پایش و کنترل هوشمند زنجیره سرما برای اولین بار در سطح کشور با پوشش 100 درصدی در استان زنجان راه اندازی شد.

همچنین سیستم پایش آن لاین برنامه های حوزه بهداشت بهداشت توسط رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی استان رونمایی شد.
قم پرس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار