به مناسبت جشن 95 سالگی استاد سمیعی
کد خبر: ۲۸۴۰۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 February 20    -    ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۵
وی چند سال پس از آغاز تأسیس بلدیۀ رشت در 11 بهمن به دنیا آمد و همراه رشت معاصر بالید، شاهد عینی رخدادها یا شنوندۀ روایت‌های دست اول از رخدادها بوده و، در عمل، ارتباط زنده و شفاهی و مستند ما با پیشینه‌مان است.
خدای حفظ کند احمد سمیعی ما

جشن زادروز 95 سالگی استاد احمد سمیعی (گیلانی) به همراه رونمایی از کتاب‌های گلگشت‌های ادبی و زبانی (دفترهای اول و دوم) و به دانش بزرگ و به همت بلند (جشن‌نامه‌ی استاد سمیعی)، ساعت 18:30 در ساختمان کارگاه هنر سروش، در رشت، زادگاه استاد از سوی مؤسسۀ فرهنگی و هنری معیار سخن و با حضور بزرگانی از دانشگاه های ادبیات ایران و دایره المعارف بزرگ اسلامی و فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، برگزار شد.

چند نسل از نویسندگان و مترجمان و ویراستاران و دست اندرکاران نشر وامدار استاد احمد سمیعی (گیلانی) هستند. چه حاصل بیش از هفت دهه نوشتن و پژوهیدن ایشان، به ‌جز دانش‌ورزی در حوزۀ زبان و ادبیات و نشر، تربیت نویسندگان و پژوهشگران و ویراستاران و مترجمان زبده و دانشمند است. افزون بر این، «درست‌نویسی فارسی» در دورۀ معاصر پیوندی ناگسستنی با نام استاد سمیعی دارد. هم از این روست که استاد ما «آبروی قلم» است.

جز این، گیلان، و به‌ ویژه رشت، وامدار استاد سمیعی است. ایشان فرزند باکمال این آب و خاک است که در پرتو فرهیختگی، سرزمینش را بلندآوازه کرده است. استاد سمیعی شهروند فرهیختۀ رشت است و تقریباً هم‌سال رشت معاصر.

وی چند سال پس از آغاز تأسیس بلدیۀ رشت در  11 بهمن به دنیا آمد و همراه رشت معاصر بالید، شاهد عینی رخدادها یا شنوندۀ روایت‌های دست اول از رخدادها بوده و، در عمل، ارتباط زنده و شفاهی و مستند ما با پیشینه‌مان است. اکنون اوست که روشنای شهر ماست؛ آن هم در هنگامی که شهرما، در موقعیت یکی از شهرهای مهم فرهنگی ایران، در آستانۀ تحولی بنیادین و زایشی نو است و برای پیشرفت و سرآمدی به نگاهی «گذشته‌یاب»، «اکنون‌شناس»، و «آینده‌نگر» نیاز دارد.

از همین رو، با هدف «هویت‌بخشی به شهروندان»، «خلق و تقویت حس تعلق به بوم»، «معرفی میراث فرهنگی شهر»، و «تثبیت اسم‌ورسم فرهنگی رشت» نخستین برنامۀ «پاسداشت نامداران» را تدارک دیده شد. تناسب حوزۀ کاری مؤسسۀ فرهنگی و هنری معیار سخن در زمینۀ نشرپژوهی، آموزش، و خدمات نشر با نُه دهه زندگی پرثمر استاد سمیعی فرصتی بود که میزبان ایشان باشیم.

راست این است که ما با ایستادن کنار استادانی چون احمد سمیعی (گیلانی) خودمان را بالا می‌بریم. برپایی جشن زادروز استاد سمیعی هم فرصتی است که افتخار میزبانیِ ایشان را همیشه به نام شهرمان رقم بزنیم.



نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۰۱
0
2
آی ایشون با پروفسور سمیعی نسبتی دارند؟
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار