نمایش قدرت ناو غول پیکر "الکساندر" روسی در مدیترانه + تصاویر
کد خبر: ۲۷۹۲۶
تاریخ انتشار: 2016 February 15    -    ۲۶ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰
بعد از آغاز تنش میان دو کشور روسیه و ترکیه و بالا گرفتن این تنش‌ها دولت ترکیه اعلام کرد که اگر لازم باشد " تنگنه داردانل " را خواهد بست اما اخیرا روسیه با عبور دادن ناو نظامی خود موسوم به " Aleksandr Otrakovskiy " از این تنگه  نشان داد دولت ترکیه در ادعاهایش توانمند نیست.

 

نمایش قدرت
 
 
**  انهدام جنگنده " سوخو " روسی عامل تنش بین دو کشور
 
در تاریخ 24 نوامبر 2015 میلادی نیروی‌هوایی ترکیه با دو فروند جنگنده " اف 16 " یک فروند جنگنده " سوخو 24 " روسیه را به دلیل نقض حریم هوایی ترکیه مورد اصابت قرارداد که همین امر باعث شد تا تنش‌های میان روسیه و ترکیه اوج بگیرد و به همین دلیل روسیه تحریم‌های یکطرفه‌ای را در بسیاری از زمینه‌ها علیه ترکیه اعمال کرد.

دولت ترکیه دلیل منهدم کردن جنگنده روسی را نقض حریم هوایی این کشور اعلام کرد در حالی که جنگنده‌های " اف 16 " این کشور جنگنده " سوخو " روسی را بر روی ارتفاعات شمالی خاک سوریه مورد اصابت قرار دادند.

 
 
بعد از این مسئله تنش‌ها میان دولت‌های " مسکو " و " آنکارا " شدت فراوانی گرفت به حدی که احتمال وقوع جنگ بین دو کشور به وجود آمد اما با میانجی‌گری برخی کشورهای منطقه از میزان تنش‌ها کاسته شد اما دولت روسیه به خاطر اقدام غیرقانونی ترکیه این کشور را در بسیاری از زمینه‌ها تحریم کرد.
 
 
اخیرا دوباره دولت " آنکارا " مسائلی را در مورد نقض مجدد حریم هوایی ترکیه توسط نیروهای روسی اعلام کرده بود که این ادعا باعث شد که دولت " مسکو " دوباره واکنش نشان دهد و اعلام کند که هیچ نقض حریم هوایی توسط نیروی‌هوایی روسیه در خاک ترکیه صورت نگرفته است. دولت ترکیه بعد از این ادعا و بالا گرفتن تنش‌ها اعلام کرد که تنگه " داردانل " را خواهد بست اما نیروی‌دریایی روسیه با عبور ناو جنگی " Aleksandr Otrakovskiy " ثابت کرد که دولت ترکیه در ادعاهایش توانمند نیست.
 
 
 
 
**  تنگه " داردانل " محل نمایش قدرت روسیه 
 
" داردانل (Dardanelles Strait)" یک تنگه است که در شمال غربی ترکیه قرار دارد و دریای " اژه " را به دریای " سیاه "  پیوند می‌دهد. طول این تنگه بیش از 35 مایل  و عرض آن یک تا 4 مایل بوده و به عنوان یک منطقه راهبردی حد واصل دریای  " سیاه "، " اژه " و " مدیترانه " است.
 
 
اهمیت این تنگه زمانی بیشتر مشخص می‌شود که امروز در تحولات سوریه می‌تواند باعث انتقال یا عدم انتقال تجهیزات نظامی ارتش روسیه شود و اگر ترکیه بخواهد این تنگه را مسدود کند باعث ایجاد یک تنش جدید در منطقه "مدیترانه" خواهد شد.
 
 
در کنار تنگه " داردانل " تنگه دیگری به نام " بوسفور " نیز وجود دارد که مانند " داردانل " دریای " اژه " را به دریای " سیاه " متصل می‌کند اما تفاوت این دو تنگه در این مسئله است تنگه " بوسفور " جزئی از خاک ترکیه محسوب می‌شود و نیروهای روسی برای عبور از آن باید از کشور ترکیه اجازه بگیرند اما این احتمال وجود دارد که با اوج‌گیری تنش‌ها نیروهای نظامی روسیه از این تنگه استفاده کنند اما در زمان فعلی دولت " مسکو " برای عبور نیروهای نظامی خود به منظور کمک به ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه از این تنگه استفاده می‌کند.

 

نمایش قدرت
 
 
**  ناو " Aleksandr Otrakovskiy " کشتی نجات سوریه
 
ارتش روسیه در تاریخ 30 سپتامبر 2015 از طریق زمین و هوا برای مبارزه با ترویست‌های تکفیری وارد خاک کشور سوریه شد؛ این اقدام روسیه بعد از اخذ موجوزهای لازم از سوریه صورت گرفت تا پشتیبانی‌های لازم از نیروهای " مردمی " و " ارتش " سوریه صورت پذیرد. کشور روسیه تا قبل از ورود به خاک سوریه نیز با در اختیار گذاشتن سلاح‌های پیشرفته از نیروهای" مردمی " که در برابر تروریست‌های تکفیری می‌جنگیدند؛ پشتیبانی می‌کرد. 
 
 
در حال حاضر " نیروی‌هوایی " و " نیروی‌زمینی " و " نیروی‌دریایی " ارتش روسیه با کمک " نیروی‌هوایی " و " نیروی‌زمینی " ارتش سوریه تروریست‌های تکفیری را در شرق این کشور زمین‌گیر کردند و " نیروی‌دریایی " روسیه با اعزام ناوگروه‌ها و ناوهواپیمابر و همچنین استقرار زیردریایی‌های خود مواضع تروریست‌ها را با انواع موشک‌ها " دریا به سطح " مورد هدف قرار می‌دهد و خسارت‌های زیادی را به تروریست‌ها وارد کردند و نیروهای زمینی نیز توانستند مناطق زیادی را پس از این حملات از وجود تروریست‌های تکفیری پاک کنند.

 

نمایش قدرت
 
نمایش قدرت

نمایش قدرت


بر همین اساس تاکنون " نیروی‌دریایی " روسیه تعدادی ناوگروه‌هایی را به سمت سواحل سوریه مانند سواحل " طرطوس " اعزام کرده و یا با استقرار ناوهای جنگی و زیردریایی‌های خود اقدام به پرتاب انواع موشک‌های " دریا به سطح " کرده است و در حال حاضر نیز روز گذشته ناو جنگی " Aleksandr Otrakovskiy " با عبور از تنگه " داردانل " به سمت سواحل " طرطوس " حرکت کرد تا در بند این شهر پهلو بگیرد.
 
 
 
**  مشخصات ناو " Aleksandr Otrakovskiy "
 

 ناو " Aleksandr Otrakovskiy " یکی از ناوهای رزمی نیروی‌دریایی ارتش روسیه است که برای اولین بار در سال 1997 میلادی و در کشور لهستان با نام " BDK-55 " ساخته شد و یک‌سال بعد به طور انبوه در اختیار نیروهای لهستانی قرار گرفت.

 این ناو در 9 مه 2001 میلادی به ناو " Aleksandr Otrakovskiy " تغییر نام داد و در حال حاضر این ناو در نیروی‌دریایی روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد و طی چند روز گذشته یک فروند از این ناو با عبور از تنگه " داردانل " به سمت سواحل منطقه " طرطوس " سوریه حرکت کرد.

 

نمایش قدرت

از تاریخ 10 ژوئیه تا پایان اوت 2010 این ناو در قالب یک ناوگروه با حضور 29 فروند کشتی به انجام ماموریت در " اقیانوس اطلس شمالی " و بخش‌هایی از دریای " مدیترانه " پرداخت. ناو " Aleksandr Otrakovskiy " سرعتی بیش از 15 گره دریایی ( 1 گره دریایی برابر است با 1 هزار و 852 متر )، محدوده عملیاتی بیش از 5 هزار مایل دریایی ( 1 مایل برابر است با 1.6 کیلومتر )، بیش از 80 نفر خدمه، بیش از 4 هزار تن وزن و بیش از 100 متر طول دارد.  این ناو دارای 2 قبضه سلاح " AK-725 " و قابلیت حمل بیش از 450 تن تجهیزات و ماشین آلات زره‌پوش و بیش از 200 نفر از نیروهای نظامی روسی را دارد.

 

نمایش قدرت

با توجه به این که ناو " Aleksandr Otrakovskiy " قابلت حمل تجهیزات و نفرات را دارد و با اشاره به این نکته که اخیرا ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه پیش‌روی‌های خوبی را در مقابله با تروریست‌های تکفیری داشتند؛ این ناو می‌تواند یکی از مهلک‌ترین ضرباتی باشد که از سوی سوریه و متحدانش به پیکره بی‌جان گروه‌های ترویستی وارد شده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار