سه بازی محلی بوشهر ثبت ملی شد+ عکس
کد خبر: ۲۷۷۳۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2016 February 13    -    ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۰
سعید اسماعیلی روز شنبه درحاشیه جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری استان بوشهر در شهر تنگ ارم  افزود: این بازیها شامل هلهله گرگ چمبری، شهنوک پهنوک و قطور است.
وی اضافه کرد: همچنین اقدامات لازم برای ثبت بازی محلی 'کیلی: نیز انجام شده است.

اسماعیلی ادامه داد: در اجرای سیاست های فدراسیون در زمینه تثبیت و ارتقای علمی و فرهنگی و ارزشی ورزشهای روستایی، عشایری و بومی برنامه ریزی های خوبی صورت گرفته است.

وی بیان کرد: هیات روستایی و عشایری استان بوشهر برای ترویج بازیهای بومی و محلی، آشنایی مردم با این نوع بازیها و حمایت از جامعه ورزش روستایی نسبت به برگزاری مسابقات و جشنواره ها در سطح استان اقدام کرده است.

رئیس هیات ورزش های روستایی عشایری و بازیهای بومی محلی استان بوشهر یادآورشد: دراین ارتباط در یکماه اخیر هفت جشنواره با برنامه هایی شاد و متنوع در این استان برگزار شد.

اسماعیلی اظهارکرد: در این جشنواره ها شرکت کنندگان در رشته های طناب کشی، هفت سنگ، چوب کیلی، کلاه بردار بدو، الختری در زمینه ورزش و نمایش های آیینهای گلی و گلگلینو، حنابندان و عروس بران با هم رقابت کردند.

رئیس هیات ورزش های روستایی عشایری و بازی های بومی محلی استان بوشهر گفت: برگزاری این جشنواره ها علاوه بر نشاط و شادابی برای قشرهای مختلف جامعه، تحرک و فعالیت بیشتر دانش آموزان، احیای بازی های سنتی، پاسداری از فرهنگ و سنت های اصیل ایرانی و برنامه ریزی بهتر برای احیای این بازیهای سنتی را به دنبال دارد.

وی ادامه داد: در جشنواره شهر تنگ ارم که با حضور پنج تیم از سه شهرستان دشتستان، تنگستان و گناوه برگزار شد در قسمت آیین ها تنگ ارم، تنگستان و دالکی به ترتیب اول تا سوم شدند و در بازیها نیز تنگ ارم، تنگستان و برازجان مقام اول تا سوم را کسب کردند.

بخشدار ارم گفت: این بخش با ظرفیت بالای گردشگری دارای قابلیت های زیادی است و دراین ارتباط توسعه جنبه های مختلف گردشگری در اولویت برنامه هاست.

مسعود صیادی افزود: معرفی آیین ها و فرهنگ بومی و محلی اصیل این منطقه در سطح ملی مد نظر است و برگزاری این قبیل جشنواره ها و برنامه های فرهنگی در این ارتباط ضروری است.

وی بیان کرد: جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری استانی به میزبانی شهر تنگ ارم امروز با استقبال خوب مردم منطقه با شور و نشاط وصف نشدنی برگزار شد.

اجرای بازیهای بومی و محلی، نمایش آیین ها و فرهنگها و پخت غذا و انواع نان محلی از برنامه های جشنواره فرهنگی، ورزشی و گردشگری استانی در شهر تنگ ارم بود.

در پایان این جشنواره از برترین های بخش های مختلف با اهدای جایزه تجلیل شد.



ايرنا
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۵۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۵
1
3
این کارهای فرهنگی خوبه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار