درخت‌های باغ ونک خشک می‌شوند
کد خبر: ۲۵۳۶۸۱
تاریخ انتشار: 2022 August 14    -    ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰
تعدادی از درختان قدیمی درون محوطه دانشگاه الزهرا س در محله ونک «سربری‌» شده‌اند

در این تابستان گرم و با وجود کمبود آب در شهر تهران، باید تمام درختان پایتخت را زنده نگه داشت. هم شهروندان و هم شهرداری بر این باور اصرار دارند که باید درختان باقیمانده را حفظ کرد و به تعداد آنها افزود و به همین دلیل است که هر اتفاق از خشک‌کردن عمدی درختان در مقابل ساختمان‌‌ها تا برگ‌ریزی و خزان درخت‌های قدیمی، توجه رسانه‌ها و مردم را جلب می‌کند. در روز‌های گذشته نیز موضوع خشکاندن درختان در بین مسئولان شهری و اعضای شورای شهر بار‌ها مورد بحث قرار گرفت.

 
 

به گزارش همشهری، اخیرا خبر رسیده است که در محوطه دانشگاه الزهر(س) ا در محله ونک تعدادی از درختان قطع شده‌‌اند. ظاهرا در ۱۹مرداد‌ماه ۴اصله از درختان خشک یا نیمه خشک درون محوطه از ارتفاع ۶متر «سربری» شده‌اند زیرا تنه آنها پوسیده شده و ممکن بود سقوط کنند و خطرساز شوند. از طرف دیگر مشاهده میدانی نشان می‌دهد که تعداد درختان آسیب‌دیده و بیمار در محوطه دانشگاه الزهرا قابل‌توجه است و باید برای نجات آنها فکری کرد.

ساختمان دانشگاه الزهرا بخشی از باغ‌های قدیمی ونک بود که از سوی خانواده مستوفی‌الممالک از دولتمردان قدیمی، برای آموزش دختران وقف شده و از سال ۱۳۴۳ به‌صورت فضای آموزش عالی درآمده است. تعداد زیادی از درختان قدیمی ونک به‌دلیل ساخت و ساز‌های متعدد در این منطقه آسیب‌دیده و نابود شدند، اما برخی درختان محوطه دانشگاه که از کهنسال‌ترین درختان منطقه هستند، به‌دلیل قرار گرفتن در فضای سبز دانشگاه تاکنون زنده‌ مانده‌اند.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه ۳ با اشاره به اینکه دانشگاه الزهرا در سال‌های گذشته نیز اقدام به قطع درختان بدون هماهنگی با منطقه کرده بود و به همین دلیل جریمه هم برای آنها درنظر گرفته شده است، اظهار می‌کند: «هنوز جریمه سربری ۱۱ درخت کهنسالی که در گذشته قطع شدند از سوی دانشگاه پرداخت نشده و سربری ۴ درخت دیگر که الان انجام شده هم تخلف و بدون‌مجوز است».

حسین سیگارودی با بیان اینکه دانشگاه برای رفع خطر درختان باید از کمیسیون ماده ۷ مجوز کسب می‌کرد، تأکید می‌کند: «سربری و قطع درختان و هرگونه جابجایی آن در اماکن خصوصی و عمومی باید با هماهنگی این کمیسیون باشد».

او درباره اینکه چرا درختان کهنسال باقیمانده در دانشگاه الزهرا پلاک‌کوبی و ثبت نمی‌شوند می‌گوید: «چون ملک دانشگاه زیرنظر شهرداری تهران نیست، نگهداری درختان آن نیز بر عهده مالک است و مالک برای پلاک‌کوبی و شناسنامه‌دار کردن این درختان باید پیشنهاد دهد. البته اگر خسارتی به درختان وارد شود شهرداری با حکم قضایی برای بررسی علل این خسارت دخالت می‌کند».

برای جلوگیری از خشکاندن عمدی درختان یا قطع بدون مجوز آنها قوانینی وجود دارد که مالکان موظف به رعایت آنها هستند و درصورت ارتکاب جرم باید جریمه پرداخت کنند. در اتفاقی که اخیرا در خیابان ولیعصر افتاد و مشخص شد که درختان مقابل یک ساختمان تجاری به عمد خشک شده‌اند مالک موظف به پرداخت ۱۱۷ میلیارد تومان جریمه شد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره اینکه دانشگاه الزهرا برای قطع درختان از شهرداری منطقه مجوز گرفته ‌است یا خیر؟ اظهار می‌کند: « شهرداری منطقه نمی‌توانسته هیچ مجوزی در این خصوص به مالک ارائه کند».

علی‌محمد مختاری با اشاره به اختیارات کمیسیون ماده ۷درباره درختان شهر می‌افزاید: « اگر درختی در زیربنا قرار گرفته باشد کمیسیون ماده ۷ مجوز قطع درخت را نمی‌دهد، بلکه مجوز جابه‌جایی یک یا ۲ اصله را که در زیربنا قرار دارد می‌دهد. در

جابه‌جایی‌ها نیز پس از اخذ مجوز، این کار باید در فصل مناسب و زیرنظر کارشناس فضای سبز انجام شود».

او درباره جرائم قطع درخت می‌گوید: «هم‌اکنون پرونده‌هایی مفتوح داریم که از طریق مراجع قضایی دنبال می‌شوند. علاوه بر این دوبرابر محیط بن درخت قطع یا خشکانده شده باید در همان محل یا محیط اطراف، کاشت درخت انجام شود تا سرانه فضای سبز تامین شود».

دلیل خشک شدن تعدادی از درختان تهران، نه کمبود آب و گرمای هوا بلکه بیماری‌‌هایی است که این موجودات زنده را مبتلا می‌کند و باعث ضعف تدریجی آنها می‌شود. آفت‌ها و قارچ‌ها با استفاده از شرایط محیطی نامناسب مانند تغییرات دما، به درخت حمله می‌کنند و در طول چند فصل باعث پوسیدگی تنه، سست شدن ریشه، از بین رفتن جوانه‌ها و در نهایت مرگ درخت می‌شوند. سازمان فضای سبز شهرداری و پیمانکاران مناطق ۲۲ گانه در زمینه مقابله با آفات و بیماری‌ها از نظر کارشناسان مرتبط استفاده می‌کنند، اما این عوامل نیز در کنار عوامل انسانی به فضای سبز شهر لطمه وارد می‌کند.

قانون حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها در سال ۱۳۵۹در شورای انقلاب به تصویب رسید و در سال ۸۸ نیز با درنظر گرفتن ایرادات شورای نگهبان به بعضی مفاد آن در مجلس شورای اسلامی مورد اصلاح قرار گرفت. براساس ماده ۷ این قانون که بعدا به تصویب رسیده است برای « نظارت بر حسن اجرای قانون و آیین‌نامه اجرایی آن و تشخیص باغات» کمیسیونی تشکیل می‌شود که اعضای آن شامل یکی از اعضای شورای اسلامی شهر، یک نفر به انتخاب شهردار ترجیحا معاون شهرسازی و یا معاون خدمات شهری شهرداری و مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز هستند. شهرداری موظف است برای صدور پروانه ساختمانی در زمین‌هایی با مساحت بیش از ۵۰۰مترمربع که در محدوده شهر واقع باشند، مطابق نظر این کمیسیون عمل کند. یکی از مهم‌ترین رأی‌های این کمیسیون تشخیص‌ «باغ»‌ بودن یک ملک است؛ به همین دلیل این کمیسیون را اغلب «کمیسیون باغات» می‌نامند.

همشهری

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار