معایب و مزایای غذاهای تند را اینجا بخوانید
کد خبر: ۲۲۰۸۰
تاریخ انتشار: 2015 December 23    -    ۰۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۰
bato-adv
bato-adv
نتايج پژوهش ها نشان مي دهد که مصرف اين غذاها باعث کاهش کلسترول، کاهش احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مي شود و گاهي اعلام مي شود که غذاهاي تند انرژي زا هستند.
به گزارش خبرگزاري آريا،دکتر سميه جولائي در تبيان نوشت: مردم نقاط مختلف جهان عادت هاي غذايي متنوع و گاه جالب توجهي دارند که براي مردم ساير نقاط چندان خوشايند نيست يا حتي دشوار است.نمونه ي آن مصرف مواد غذايي مزه دار شده با انواع چيلي و فلفل هاي تند است.

پژوهش هاي بسياري بر روي چنين رژيم هاي غذايي نيز انجام شده و هر روز شاهد نتايج تأمل برانگيز آنها هستيم. مثلا براي مصرف غذاهاي تند، نتايج پژوهش ها نشان مي دهد که مصرف اين غذاها باعث کاهش کلسترول، کاهش احتمال ابتلا به سرطان دستگاه گوارش مي شود و گاهي اعلام مي شود که غذاهاي تند انرژي زا هستند. اما پيش از اين که به نتايج مصرف خانواده ي فلفل ها يا مواد غذايي تند بپردازيم جالب است با فرآيند تعامل بدن در اولبن مواجهه با اين نوع غذا ها آشنا شويم و بدانيم چگونه بدن ما در برابر تندي غذا واکنش نشان مي دهد و چگونه مي توانيم در برابر تندي غذا تحمل داشته باشيم؟ آيا در هنگام خوردن غذاهاي تند تغيير خاصي در بدن صورت مي گيرد؟ يا اين تنها اثر عاملي رواني بر روي ماست که ما را به تحمل و ادامه ي خوردن غذاي تند مي کشاند؟

پژوهشگران در پاسخ به اين پرسش مي گويند که تحمل غذاي تند از تغييري فيزيکي نشأت مي گيرد در اين که چگونه گيرنده هاي درد در بدن به کپسايسين _ مولکول مسئول براي "داغي " فلفل هاي تند و غذاهايي که با آنها مزه دار شده است_ پاسخ مي دهد. عوامل روان شناختي معمولاً اثر کمي در اين زمينه دارند، اين عوامل در اين که ما چه قدر مي خواهيم احساس سوزش داشته باشيم دخيل است و نه در اين که چگونه اين حس سوزش را احساس مي کنيم.
داغي حاصل از خوردن تندي ( به علاوه ي دماي حاصل از مصرف) از طريق گيرنده هايي که بر روي سلول هاي عصبي زبان هستند، دريافت مي شوند. هنگامي که اين اعصاب با کپسايسين مواجه مي شوند، اين گيرنده ها کاملاً آماده و باز هستند براي اين که يون هاي سديم و کلسيم را رها کنند تا به اين وسيله گيرنده ها اين علائم داغي و سوزش را به مغز منتقل کنند.

اگرچه در مواجهه هاي کوتاه مدت اما مداوم با کپسايسين اين يون هاي کلسيم به طور خاص درب گيرنده را پشت سرشان مي بندند تا از انتقال بيشتر حس درد جلوگيري کرده باشند. در درازمدت با تکرار خوردن غذاهاي تند همه پايانه هاي انتهايي عصب به شکلي تنزل پيدا مي کنند و پژوهشگران هنوز هم در مورد کيفيت اين فرآيند به قطعيت نرسيده اند و همچنان در حال مطالعه ي اين فرآيند هستند.

اما پژوهشگران به اين اطمينان رسيده اند که اگرچه اين حس بعد مدتي مصرف مداوم غذاهاي تند ، در فرد تنزل پيدا کرده، اما در واقع، اعصاب به طور دائم آسيب نديده اند؛ و اين حالت موقت و برگشت پذير است. براي همين هم مي توان براي مدتي از رژيم غذاهاي تند پيروي کرد و بعد به حالت اول بازگشت و از خوردن غذاهاي معمولي هم لذت برد.
سلامت نیوز
bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv