كامل ترين اطلاعات علمي و تجربي از آنفلوآنزاي خوكي
کد خبر: ۲۰۶۵۶
تاریخ انتشار: 2015 December 09    -    ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۹
bato-adv
bato-adv
پرسش و پاسخ هایی در زمینه بیماری آنفلوآنزای خوکی؛
در این روزها که اخبار ناخوشایند و فجیع مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوآنزا همه جا به گوش می رسد، بهتر دانستیم نظر جناب آقای دکتر سید ناصر عمادی را در این زمینه جویا شویم. شما بینندگان گرامی می توانید از امروز و نیز در روزهای آینده، اخبار مهم و کارآمد در این زمینه را در سایت «تابناک باتو» بخوانید.
كامل ترين اطلاعات علمي و تجربي از آنفلوآنزاي خوكي به گزارش «تابناک باتو» در این روزها که اخبار ناخوشایند و فجیع مرگ و میر بر اثر بیماری آنفلوآنزا همه جا به گوش می رسد، بهتر دانستیم نظر جناب آقای دکتر سید ناصر عمادی را در این زمینه جویا شویم. شما بینندگان گرامی می توانید از امروز و نیز در روزهای آینده، اخبار مهم و کارآمد در این زمینه را در سایت «تابناک باتو» بخوانید. بخش نخست این خبر در زمینه شناخت ویروس آنفلوآنزاست. با هم می خوانیم.

بخش نخست: ویروس آنفلوآنزای خوکی را بیشتر بشناسیم

1ـ ويروس H1N1 چيست؟


اين ويروس از آنفلوآنزاي تيپ A مي باشد كه اولين بار در سال 1918 ميلادي در آمريكا شناخته شد و پس از يك دوره طولاني در آوريل 2009 (سال جاري) مجدداً اين بيماري به نام Swine flu يا آنفلوآنزاي خوكي با شكل، قدرت و توانايي بیماریزایی متفاوت از گذشته در ايالات كاليفرنياي جنوبي از كشور آمريكا گزارش گرديد و پس از آن به سرعت كشورهاي مكزيك، كانادا و كشورهاي اروپايي نيز مواردي از ابتلا به اين بيماري را گزارش نمودند. اگر چه Swine flu آنفلوآنزاي خوكي نام گرفته، اما اين به آن معني نيست كه اين بيماري از خوك به انسان انتقال می یابد بلكه در آزمايشات بعمل آمده از اين ويروس مشخص شده كه تعدادی از ژن هاي آن شبيه به آنفلوآنزاي ويروسي است كه در خوك هاي شمال آمريكا يافته اند. در عين حال بدليل شباهت بروز اين آنفلوآنزا در خوك هاي اروپا و آسيا و مرغان و انسان ها، دانشمندان آن را يك آنفلوآنزاي ويروسي چهارگانه نام نهاده اند.

قدرت بيماري زايي اين ويروس سه برابر ويروس آنفلوآنزاي معمولي بوده و بيشترين شيوع آن در فصول سرد سال مي باشد. انتقال آن از انسان به انسان مي باشد ( نه حيوان به انسان) معمولاً قسمت فوقاني سيستم تنفسي را درگير مي نمايد و تنها در 1 تا 2 درصد مي تواند منجر به مرگ شود كه دلايل آن ذكر خواهد شد.

2 ـ آخرين وضعيت بيماري در جهان چگونه است؟


بنا بر گزارش WHO) (سازمان بهداشت جهانی و CDC اين بيماري در مرحله پاندميك يعني همه گيري جهاني مي باشد و بيماري در فاز 6 مي باشد. اين بدان معني است كه جهان و تمام قاره ها در راه اين بيماري بوده یا مي باشند و اين بيماري همه كشورها را طي خواهد نمود و هيچ كشوري از اين بيماري در امان نخواهد بود. در حال حاضر 206 كشور جهان و تمام كشور های همسايه ايران مبتلا به این بیماری شده اند. آخرین آمار تا پایان آبانماه 88 اعلام میکند 526000 هزار نفر در دنیا به این بیماری مبتلا گشتند و 6770 نفر به علت این بیماری فوت نمودند. در همین ارتباط کشور آمریکا با 19000 مبتلا و 4800 مرگ و میر رتبه اول را به خود اختصاص داده است ¾) مرگ و میر ناشی از آنفلوآنزای خوکی در جهان).

3- آیا نتایجی از شیوع بیماری و مرگ و میر بر اساس گروه های سنی وجود دارد؟


بلی، بر اساس مطالعات انجام شده در کشور آمریکا بیشترین بیماران بستری شده در گروه سنی 5 تا 18 سال با آمار %26 درصد بوده و کمترین گروه بستری در گروه سنی 65 سال و بالاتر با آمار %7 درصد بوده و بیشترین میزان مرگ ومیر نزد گروه سنی 25 تا 49 سال با %32 و کمترین آن در گروه سنی 0 تا 4 سال با %3 بوده. که این آمار در کشورهای مختلف مطمئنا متفاوت خواهد بود.

4 - آخرین وضعیت بیماری در کشور ایران چگونه است؟


در كشور ما اولین مورد ابتلا از يك نوجوان 16 ساله ايراني الاصل مقيم آمريكا بوده كه در تیر ماه ٨٨ گزارش گردید و تنها بر اساس نتایج مثبت آزمایشگاهی از بیماران مراجعه کننده به مراکز درمانی مشخص گردید تا پایان آبانماه 88 بیش از 3000 موردابتلاء با بیش از 100 مورد فوت ناشی از این بیماری در کشور مان گزارش گردید. و  در هفته اخیر سال ٩٤  بيش از ٣٠ مورد فوت گزارش گردیده و این زنگ خطر مهمی میباشد كه سراسر كشور در آماج حمله اين بيماري است.

5- آیا میزان ابتلاء در کشورهای مختلف متفاوت است؟


بلی کشورها و قاره های پنج گانه را بر اساس تعداد موارد کشف شده از بیماری به 3 رنگ سفید (کمترین موارد بیماری)، صورتی یا زرد و نهایتا کبود یا قرمز (بیشترین میزان آلودگی) تقسیم بندی نمود. که بعضی کشورهای آفریقای مرکزی، پاکستان، افغانستان و... در محدوده سفید و کشورهای ایران و آسیای میانه در محدوده صورتی و کشورهای آمریکا، انگلیس، آفریقای جنوبی، مکزیک و... در محدوده قرمز می باشند.

6- آیا این ویروس قادر است تغییر شکل داده و نوع جدیدی را بوجود آورد؟


از نکات مهمی که موجب نگرانی میباشد جهش یا تغییر توان بیماری زایی این ویروس میباشد که میتواند بخودی خود یا در ترکیب با ویروس های دیگر سرماخوردگی فصلی حادث شود به طوریکه در روزهای اخیر نوعی جدید از این ویروس در کشور نروژ یافت گردید. بنا بر این اطلاع از این موضوع که ممکن است در منطقه ای این بیماری به طور ناگهانی با علائم جدید آشکار شود مورد اهمیت میباشد.

7- چگونه می توانیم از آخرین اخبار و اطلاعات این بیماری مطلع باشیم؟


سایت ها و مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت کشورمان از جمله مرکز مدیریت مبارزه با بیماریهای کشور و ادارات تابعه در مراکز استان و شبکه های بهداشتی شهرستانها معتبرترین منبع اطلاع رسانی داخلی هستند. اگر چنانچه می خواهید از شرایط بیماری در جهان و سایر کشورها مطلع باشید مطمئن ترین آن مرکز Centers for Disease Control and prevention یا
C.D.C H1N1flu است که براحتی میتوانید از طریق اینترنت به ان دسترسی و از همه شرایط و زوایای این بیماری و جدیدترین یافته های ان به روز و حتی به ساعت مطلع باشید.و اگر در سمت راست و بالای صفحه اصلی این سایت آدرس الکترونیکی یا ایمیل خود را وارد نمایید تمام اطلاعات این بیماری به روز برای شما ارسال می شود.

ادامه دارد...


bato-adv
bato-adv
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv