بار دیگر دوربین های تله ای تصویر «نوید» را ثبت کردند
کد خبر: ۱۷۹۹۸
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار: 2015 November 16    -    ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۸
ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال؛
در حالی که تنها 50 قلاده از یوزپلنگ ایرانی در برخی مناطق دشتی و کویری ایران باقیمانده است در منطقه ی حفاظت شده ی نایبندان خراسان جنوبی پس از چهارسال دوربین های تله ای یک بار دیگر تصویری از «نوید» یوزپلنگ نر ایرانی را ثبت کردند که بیانگر زنده بودن و زیست او در این منطقه طی چهار سال گذشته که آخرین عکس از او دیده شده است که خود باعث خرسندی بسیار است.
ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال به گزارش «تابناک باتو» در حالی که تنها 50 قلاده از یوزپلنگ ایرانی در برخی مناطق دشتی و کویری ایران باقی مانده است در منطقه ی حفاظت شده ی نایبندان خراسان جنوبی پس از چهارسال دوربین های تله ای یک بار دیگر تصویری از '' نوید '' یوزپلنگ نر ایرانی را ثبت کردند که بیانگر زنده بودن و زیست او در این منطقه طی چهار سال گذشته که آخرین عکس از او دیده شده است که خود باعث خرسندی بسیار است.

بنا بر این گزارش، «آرش» یوزپلنگ دیگر ایرانی در نایبندان نیز سال گذشته جایزه بهترین عکس دوربین های تله ای را به خود اختصاص داد. نقش یوز پلنگ آسیایی که حال به خاطر زیستنش  تنها و تنها در جغرافیای ایران، یوزپلنگ ایرانی نامیده میشود بر پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی برزیل توجه جهانیان را به حفظ این گونه جلب کرده است.

یوز پلنگ ایرانی اکنون به عنوان یکی از نمادهای مهم جغرافیایی ایران شناخته می شود که با توجه به سابقه ی نیکو و فراوانش در متون و نگاره های تاریخی و ادبی این گونه ی جانوری در فرهنگ ایران زمین از دوران باستان قابل توجه و چشم و دل نواز است و توجه به آن و جلوگیری از انقراض این گونه ی به شدت در خطر  در پهنه ی جغرافیایی ایران برای ما امری واجب است. شاید به مانند تلاش فراوان همه ی ایرانیان برای حفظ نام فارس بر خلیج فارس در برابر اسامی جعلی دیگر.

یوزپلنگ ایرانی میراث جغرافیایی سرزمین ما برای ماست...این نماد تیز رو و زیبا را با جان و دل دریابیم.

در ادامه عکسی از «آرش» را می آوریم.
امیدوارم «آرش» و «نوید» و بقیه یوزهای ایرانی زنده و سرحال در ایرانمان زاد و ولد کنند و خطر نبودشان برای همیشه برطرف شود.

پیش از این در خبرها آمده بود که در یک دوره یک ماهه دوربین گذاری در پناهگاه حیات وحش نایبندان، از سه قلاده یوزپلنگ تصویر بدست آمد. قلاده اول همان آرش، یوزپلنگ نر معروف منطقه بود که در سال ۲۰۱۴ برنده برترین عکس دوربین های تله ای از مجله BBC Wildlife شد، قلاده  دوم پویان بود. تصویر پویان سال ۹۰ در نایبندان ثبت شده بود، سال گذشته در پناهگاه حیات وحش دره انجیر در استان یزد و امسال مجدد از او در پناهگاه حیات وحش نایبندان تصویر بدست آوردیم.

ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

 تصویر ثبت شده از ” آرش” در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۴

ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

تصویر ثبت شده از "پویان” در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۴

اما قلاده سوم «نوید» نام دارد. از این یوزپلنگ نر همانند پویان در سال ۱۳۹۰ توسط دوربین های تله ای مربوط به موسسه نشنال جئوگرفیک تصویر برداری شد که آخرین تصویر بدست آمده از وی بود. امسال پس از ۴سال تصاویر گویای حضور دوباره نوید در منطقه بود که نشانه بقای او در این چند سال است. این یوزپلنگ نر، «نوید» نامگذاری شد تا یادآور خبرهای خوش و نوید بخش در پناهگاه حیات وحش نایبندان باشد.

ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

تصویر ثبت شده از "نوید” در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های تله ای موسسه نشنال جئوگرافیک در سال ۱۳۹۰

 ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

تصویر ثبت شده از "نوید” در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۴

ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

مقایسه خالها در دو سال متفاوت

 نتایج بدست آمده از این دوره دوربین گذاری بسیار حائز اهمیت بوده و ثبت ۳ قلاده یوزپلنگ در این منطقه قابل توجه است. این در حالی است که در پاییز سال گذشته موفق به ثبت تنها یک قلاده (آرش) شده بودیم.

ثبت تصویر «نوید» پس از چهار سال

تصویر ثبت شده از "آرش” در پناهگاه حیات وحش نایبندان توسط دوربین های انجمن یوزپلنگ ایرانی در سال ۱۳۹۳

 پناهگاه حیات وحش نایبندان در حوزه شهرستان طبس و در استان خراسان جنوبی واقع شده و به عنوان یکی از بزرگترین و غنی ترین پناهگاه های حیات وحش و یکی از مهمترین زیستگاه های یوزپلنگ در ایرانبه شمار می رود. این برنامه دوربینگذاری در پناهگاه حیات وحش نایبندان از اواسط مرداد ماه با همکاری اداره محیط‌زیست استان خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی و موسسه کاوشگران حیات وحش پارت انجام شد.
منبع: wildlife.ir
انجمن یوزپلنگان ایرانی

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Germany
|
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
2
77
قابل توجه شكارچيان كثيف
سهیل
|
-
|
۱۷:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
2
45
باسلام
در عکس سوم که نوید خان با دایره ای مشخص شده در سمت راست کادر یوز پلنگ دیگری هم دیده میشه شاید کسی تاحالا دقت نکرده باشه من اسمش رو میزارم مژده خانوم . به یاد دوتا از دوستای کودکیم . بهشون هم میاد.
یاشار
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
0
25
توی تصویر سوم دوتا یوزپلنگ هستش، ایشالا که محیط زیستمون بیشتر از این تخریب نشه
پاسخ ها
vahid
| |
۱۰:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
راست گفتی انگار کسی اونرو ندیده
ناشناس
|
South Africa
|
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
1
28
خب دیگه الان یه عده سود جو با ادرسی که شما بهشون دادید راهی منطقه میشن همین چندتا پلنگ رو هم میکشن
ایمان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۲:۵۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
1
22
برای حفظ پوزپلنگ ایرانی باید شمار محیط بانان افزایش یابد و پیشرفته ترین وسایل را در اختیار این عزیزان قرار گیرد،،از گونه های جانوری که خوراک یوزپلنگ هستند مانند آهو، کل و بز، میش ،جبیر و خرگوش به شدت حراست و پاسداری شود، در زمان خشک سالی و نیز در زمستان های سخت؛ با دادن علوفه دستی به علف خوران؛ کمبود خوراک آنها را برطرف نمود، جلوی نابود شدن مراتع در اثر چرای بی رویه دام اهلی را گرفت و کارهایی از این دست؛ تا به امید خدا پوزپلنگ ایرانی از این شرایط بحرانی بیرون رود و دیگر خطر انقراض این جانور زیبا و باشکوه را تهدید نکند. افزایش شمار جانوران در حیات وحش کشور، سبب جذب گردشگران علاقه مند به حیات وحش از سراسر جهان به ایران و رونق کسب و کار در آن مناطق خواهد شد.
پاسخ ها
جوان ایرانی
| |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
نظر خوبی دادید کاملا موافقم.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۶
0
11
چه کسی ازمحیط بان بیچاره حمایت کنه وقتی چهارنفر شکارچی غیر مجاز خطا می کنند ومحیط بان باید جلوشون وایسه
شکارچی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
1
1
تابناک عزیز از راهنمائی ات مچکرم. فردا میرم شکار
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۱
0
0
یک اصطلاح در علوم زیستی و مدیریت حیات وحش به نام حداقل جمعیت بقاپذیر وجود دارد که با احتساب درون امیزی و یکنواختی ژنتیکی مشخص میکند که ایا جمعیت در درازمدت بقا پیدا میکند یا خیر؟ اینکه چند یوز یا 10 یا صد یوز در کشور است دلیل موفقیت در مدیریت و بقا نمیتواند باشد. لازم است یک کارشناس بیطرف تعداد یوز را تعیین و اعلام نظر کند وگرنه با اخبار نادرست نمیشود کاری جز هدر کردن اعتبارات و در نهایت شکست کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار