علاءالدین و چراغ جادو، نمادهای شعر معاصر عربی
کد خبر: ۱۷۸۴۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 November 15    -    ۲۴ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
گاه استفاده از نماد نوعی واکنش به شرایط موجود است؛ زمانی که شاعر یا نویسنده نمی خواهد مفاهیم خود را عریان و مستقیم به مخاطب عرضه کند، پس از نماد استفاده می کند.
سعیده ملایی به گزارش «تابناک باتو» نمادها کلماتی هستند که بر اساس یک رابطه قراردادی به وجود می آیند و حامل انتقال پیام هستند.

نمادها با استفاده از عناصر محسوس، قابل لمس و قابل مشاهده طبیعت، معانی و مفاهیم نامحسوس را برای ما تبیین می کنند.
برای نمونه می توانیم به کلمه ی باران اشاره کنیم. باران همواره نماد باروری و رحمت است. شاعر یا نویسنده برای انتقال مفهوم باروری و رحمت از کلمه ی باران استفاده می کند تا با استفاده از آنچه برای همگان ملموس است، مفهومی را به آسانی قابل درک کند و نشان دهد.

استفاده از نماد بر قدرت اثر می افزاید. زمانی که ادیب نماد را در اثر خود به کار می برد مخاطب را وارد یک فرآیند فکری می کند و او را به تامل و درنگ وامی دارد. گاه استفاده از نماد نوعی واکنش به شرایط موجود است؛ زمانی که شاعر یا نویسنده نمی خواهد مفاهیم خود را عریان و مستقیم به مخاطب عرضه کند، پس از نماد استفاده می کند.

شاعر گرانقدر نیمایوشیج درباره ی نماد و سمبل می گوید: سمبل ها شعر را عمیق می کنند، دامنه می دهند، اعتبار می دهند و خواننده خود را در برابر عظمتی می یابد... سمبل ها را خوب مواظبت کنید؛ هر قدر آن ها طبیعی تر و متناسب تر باشند، عمق شعر شما طبیعی تر خواهد بود.

گاهی برخی نمادها در میراث ادبی سرزمین ها مشترک و گاهی نمادها به دلیل تفاوت فرهنگ ها و باورها و برداشت ها از سرزمینی به سرزمین دیگر فرق می کند؛ برای مثال با شنیدن نام سندباد اغلب ما به یاد یک انیمیشن خاطره انگیز می افتیم و تصویر آن در ذهن ما تداعی می شود؛ اما سندباد این شخصیت برگرفته از هزار ویک شب برای برخی جوامع یک نماد است.در کشورهای عربی سندباد یک نماد ادبی است و شاعران معاصر بسیاری از آن استفاده کرده اند و این گونه بر غنای شعر خود افزوده اند.

سندباد در ادبیات معاصر عربی نماد ماجراجویی، حرکت به جلو، خطر کردن و از سوی دیگر نماد فرار از سکون، تکرار و بیهودگی است. خلیل حاوی شاعر شهیر لبنانی یک شعر معروفی به نام سفر هشتم سندباد دارد که در آن از شخصیت سندباد به عنوان یک نماد استفاده کرده است.
علاءالدین و چراغ جادو نیز یکی دیگر از نمادهای شعر معاصر عربی است.
علاأالدین و چراغ جادو نماد نیروی خارق العاده ای است که غیرممکن را ممکن می سازد و رویاهای از دست رفته را محقق می کند.

عبدالوهاب البیاتی یک شاعر معاصر عرب است که از نماد علاالدین در شعر خود استفاده کرده است:
دختر کوچکم نادیه
در آسمان چشمانت فرشتگان را دیدم
چراغ جادوی علاأالدین را پیدا کردم و به جزیره های مرجانی رهسپار شدم
و به چراغ جادو گفتم به من یک شعر بده
دخترم! فردا از جزیره های مرجانی بازخواهم گشت
با یک بغل گل و
با یک شعر
از انتهای باغ خواهم آمد


نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
خانواده شهدا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۲۵
0
0
واقعا از افراد تحصیل کرده انتظار اینطور صحبت ها باعث ناراحتی وو دلنگرانی می شود. نمی رود.سندباد دریانورد ایرانی بود که در بحرین استان ایران زندگی می کرد و علاالدین و چراغ جادو نیز داستان ایرانی است که مربوط به زمانی می شود که بغداد پایتخت ایران بود. متاسفم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار