بازار کرونازده؛ Ps۴ گران، خودرو ارزان، مسکن راکد
کد خبر: ۱۷۳۸۴۶
تاریخ انتشار: 2020 March 15    -    ۲۵ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
گسترش ویروس کرونا در ایران، اقتصاد کشور را از جمله بازار تکنولوژی، خودرو و مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

گسترش ویروس کرونا در ایران، اقتصاد کشور را از جمله بازار تکنولوژی، خودرو و مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

بازار کرونازده؛ PS گران، خودرو ارزان، مسکن راکد

قیمت پلی استیشن 4 و ایکس باکس وان در ایران دو برابر شد

شیوع کرونا اقتصاد کشور را تحت تاثیر خود قرار داده. اوضاع بازار کنسول‌ها و بازی‌های ویدیویی هم استثنایی نیست. در مواردی مثل فروش نسخه فیزیکی بازی‌ها و انواع کنسول‌های بازی، انبارها در حال خالی شدن است و امیدی به واردات اجناس در آینده‌ای نزدیک وجود ندارد.

بزرگ‌ترین دلیل افزایش بی‌سابقه قیمت کنسول بازی و نایاب شدن بازی‌های جدید، بسته بودن مرزهای ایران با کشورهای خارجی به خصوص امارات به خاطر ویروس کرونا است. سهم بزرگی از موجودی کنسول در ایران از مسیر آبی وارد کشور می‌شود و در حال حاضر عبور و مرور به خاطر گسترش ویروس کرونا غیرممکن یا حداقل بسیار دشوار شده.

بسته شدن راه‌های اصلی ورود کنسول بازی به کشور باعث شده تا پلی استیشن 4 که ماه گذشته ۳ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان قیمت داشت، در شرایط فعلی در صورت موجود بودن، حداقل ۶ میلیون تومان قیمت داشته باشد.

بازار کرونازده؛ PS گران، خودرو ارزان، مسکن راکد

تعطیلی بازار خودروبه دلیل کرونا

بررسی بازار و نمایشگاه‌های خودرو حکایت از رکود کامل و تعطیلی خرید و فروش‌ها در این روزها دارد که دلیل اصلی آن شیوع ویروس کرونا و پرهیز مردم از حضور در بازار و مناطق شلوغ است.

این روزها تقاضا برای انواع کالاها از جمله خودرو کاهشی شده، اما فروشندگانی که پول لازم باشند احتمال دارد با قیمت‌های بسیار پایین‌تر از قیمت‌های بازاری خودروهایشان را بفروشند. به‌طور نمونه از پراید مثال زد که این روزها در بازار ۶۱ میلیون تومان قیمت دارد، اما برخی با چانه‌زنی ۵۴ میلیون تومان نیز موفق به خرید شده‌اند؛ بر این اساس فروشنده در بازار زیاد بوده، اما تقاضا بسیار پایین است.

بازار کرونازده؛ PS گران، خودرو ارزان، مسکن راکد

رکود خرید و فروش‌ها سبب شده از ابتدای اسفند ماه تاکنون کاهش متوسط بیش از ۱۰۰ میلیون تومانی خودروهای وارداتی، افت ۷۰ تا ۸۰ میلیون تومانی خودروهای مونتاژی و کاهش تا ۲۰ میلیون تومانی خودروهای داخلی را شاهد باشیم و این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

کرونا بازار مسکن را هم تعطیل کرد

افت شدید عرضه و تقاضا ناشی از شیوع ویروس کرونا به صفر شدن تعداد معاملات مسکن در بعضی دفاتر املاک منجر شده است؛ به طوری که این بنگاه‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند.

این روزها بازار فعالیتهای خدماتی از جمله بازار مسکن دچار کسادی شدیدی شده است. متاثر از شیوع ویروس کرونا دست‌کم ۷۰ درصد واحدهای عرضه شده بازار مسکن شهر تهران که دارای سکنه هستند از این بخش خارج شده‌اند؛ چرا که خریداران و فروشندگان از مواجهه با یکدیگر امتناع می کنند.

بازار کرونازده؛ PS گران، خودرو ارزان، مسکن راکد

مالکان حدود ۳۰ درصد از واحدها نیز که خالی هستند به دلیل نا اطمینانی و عدم قطعیت شرایط موجود و نبود چشم انداز روشن درباره زمان اتمام بیماری کرونا فروش را به آینده موکول کرده‌اند.

دسته دیگر فروشندگان این نوع واحدها که عمدتاً سرمایه گذاران و دلالان هستند در روزهای اخیر قیمت ها را بالا برده اند تا به زعم خود بر انتظارات تورمی غلبه کنند. همین مسئله به عقبگرد اندک متقاضیان از بازار منجر شده است.

مجموعه این عوامل به رکود مطلق در بازار ملک انجامیده و فعالان حوزه املاک می گویند که هیچ نوع قراردادی اعم از فروش و اجاره به امضا نمی رسد. نکته دیگر اینکه آگهی‌های فروش خانه در فضای مجازی نیز به طور چشمگیری افت کرده و حتی بازدید آگهی ها به یک پنجم ماه قبل رسیده است.

برترین ها

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار