تنوین را چه کسی ابداع کرد؟
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
کد خبر: ۱۷۱۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: 2015 November 08    -    ۱۷ آبان ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۹
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
«مرحوم صادق هدایت معتقد بود به فرض بخواهیم کلمه های تنوین دار را به کار ببریم، برای اینکه به آن رنگ فارسی ببخشیم باید آن ها را همچنان که تلفظ می شود، بنویسیم تا این همه گرفتاری های املایی از میان برود».
تنوین را چه کسی ابداع کرد؟ «مرحوم صادق هدایت معتقد بود به فرض بخواهیم کلمه های تنوین دار را به کار ببریم، برای اینکه به آن رنگ فارسی ببخشیم باید آن ها را همچنان که تلفظ می شود، بنویسیم تا این همه گرفتاری های املایی از میان برود».

به گزارش «تابناک باتو»، ایده ی به کار گرفتن نون به جای تنوین مدتی است، در نوشته های ما رواج یافته است. بسیار دیده ایم کلماتی مانند حتما، بعدا، مثلا را که به شکل حتمن،ب عدن و مثلن نوشته شده اند. در این باره اختلاف نظر هایی وجود دارد. گروهی بر این باورند که باید همان گونه که می گوییم بنویسیم و در نتیجه باید همه ی تنوین ها را با نون به نگارش درآوریم تا به این شکل متن فارسی ما جلوه ی عربی پیدا نکند.

در مقابل گروهی می گویند، اگر دوست نداریم از واژه های عربی استفاده کنیم، بهتر آن است که از معادل فارسی آن ها استفاده کنیم بی آنکه به ساختار عربی یک واژه دست ببریم؛ برای مثال بعدن را می توان نوشت در آینده، به جای واقعن می توان نوشت به راستی. استدلال این گروه بر پایه ی مثل یا رومی روم یا زنگی زنگ است.

تنوین حرف «ن» ساکن و اضافه ای است که لفظا پس از مصوت های کوتاه می آید و با دو بار نوشتن نشان داده می شود.

اما تنوین را چه کسی ابداع کرد؟


خوب است بدانیم که یک دانشمند ایرانی به نام سیبویه مبدع تنوین بوده است. عمرو بن عثمان بن قنبرالحارثی ملقب به سیبویه در سال ۱۴۸ هجری قمری در شهر فارس به دنیا آمد. سیبویه در لغت به معنای کسی است که بوی سیب می دهد.در کتاب های قدیمی برای لقب او دلایل بسیار ذکر کرده اند ،برخی می گویند او عادت به بوییدن سیب داشته و در برخی از کتاب ها آمده است که او جوانی خوش چهره بوده است از اینرو چنین لقبی به او داده اند.

سیبویه در نوجوانی برای تحصیل علم به شهر بصره رفت و به فراگیری علوم مختلف از جمله فقه و علوم صرفی و نحوی پرداخت. او کتابی به نام الکتاب را تالیف کرد. این کتاب باعث شهرت او شد. سیبویه کسی بود که برای زبان و ادبیات عربی قواعد و قوانین تالیف کرد. به عبارت دیگر او برای زبان عربی گرامر نوشت. الکتاب سیبویه یک شاهکار بود که دانشمندان زبان و ادبیات عربی را به حیرت واداشت و آنان به این موضوع اذعان کردند که پیشرفت زبان عربی بدون الکتاب سیبویه امکانپذیر نبود. دانشمندان زبان عربی از این کتاب به عنوان قرآن النحو یاد می کنند.

و از آن جا که هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد، سیبویه علاوه بر موافقان، مخالفانی نیز داشت. برخی بر این باورند که او قوانین نحوی را در روندی پیچیده، سخت و سرسام آور به آموزندگان زبان عربی عرضه می کند.

سیبویه علامت های عربی از جمله تنوین را ابداع کرد و از آن پس به سیبویه نحوی معروف شد.
امروزه کتاب های سیبویه در سراسر دنیا به عنوان یکی از منابع آموزش قواعد عربی تدریس می شود و مقالات و پایان نامه های مختلفی پیرامون نظریات و آرای او تألیف شده است.

سعیده ملایی
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
4
سپاس
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۱ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
5
عالي بود
زنده باد ايراني
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
1
سلام . پس با این توضیح ممکنه بفرمائید رسم الخط قرآنی قبل از اختراع تنوین به چه شکل بوده است.
صادق
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
1
سیبویه در شهر فارس به دنیا نیامد بلکه او در شهر شیراز به دنیا آمد و قبر او اینک در محله سنگ سیاه ، در دروازه کازرون شیراز قرار دارد .و بلوار بزرگی در شهرشیراز به نام او نامگذاری شده است.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۷
0
4
خدا سیبویه رو رحمت کنه من چندبار سر قبرش تو محله دروازه کازرون شیراز رفتم. پدرم هم متولد محله سیبویه شیرازه
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
bato-adv
bato-adv
bato-adv
آخرین اخبار
bato-adv
bato-adv