مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران
bato-adv
کد خبر: ۱۶۳۵۳۵
تعداد نظرات: ۱۶ نظر
تاریخ انتشار: 2020 January 15    -    ۲۵ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
...اما وقتی من از فرودگاه امام به سمت شهر تهران حرکت کردم، فضا‌هایی را دیدم که معلوم نبود برای فرودگاه است، یا تهران! و اصلا مربوط به کدام شهر است؟! و کاملا مشخص بود که محیط اصلا تحت کنترل نیست و مدیر ندارد و بزرگ‌ترین عیب این بود که اصلا معلوم نبود که شهر کجا تمام می‌شود و اصلا مرزی وجود ندارد.

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهرانبه گزارش «تابناک باتو» ـ پروفسور سایمون بل، پژوهشگر حوزه شهری و استاد دانشگاه ادینبورگ انگلستان، تور یک‌روزه‌ای در تهران داشت و تهران را دید.

متن زیر گزارش مشاهدات یک روزه اوست که می خوانید.

فضا‌هایی را دیدم که معلوم نبود برای فرودگاه است، یا تهران!

در اتحادیه اروپا قانونی تصویب شده است به نام "کمربند سبز". این کمربند برای شهر دو فایده بزرگ دارد؛ یکی اینکه محدوده و مرز شهر را مشخص می‌کند و اجازه بزرگ شدن بیش از حد را نمی‌دهد و دوم اینکه با ایجاد نوار سبز، کمک بزرگی به محیط زیست شهری می‌کند و الزاما باید شهر به سمت درون رشد کند، این یک قانون کلی برای قاره اروپاست. اما وقتی من از فرودگاه امام به سمت شهر تهران حرکت کردم، فضا‌هایی را دیدم که معلوم نبود برای فرودگاه است، یا تهران! و اصلا مربوط به کدام شهر است؟! و کاملا مشخص بود که محیط اصلا تحت کنترل نیست و مدیر ندارد و بزرگ‌ترین عیب این بود که اصلا معلوم نبود که شهر کجا تمام می‌شود و اصلا مرزی وجود ندارد.

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

هفده مدل کفپوش متفاوت در یک خیابان!

وحدت، یک اصل مهم در طراحی شهری است، ولی اصلا در شهر تهران چنین چیزی مشاهده نمی‌شود. من در یکی از خیابان‌های اصلی شهر (انقلاب - آزادی)، تعداد کفپوش‌ها را شمردم و به عدد ۱۷ رسیدم، همین جا دیگر از ادامه شمارش خسته شدم و دیگر ادامه ندادم. شما با اینکار هزینه نگهداری را بالا می‌برید و در هنگام تعویض، گاهی اوقات خسته می‌شوید و سریع پیاده رو را آسفالت می‌کنید. در مرکز شهر ادینبورگ فقط یک مدل کفپوش برای تمامی پیاده رو‌ها استفاده شده است. نکته دیگر اینکه، سنگفرش‌های پیاده رو‌ها باید در مقابل بارش برف و باران طوری عمل کند که آب، یا جذب شود و یا به سمت پوشش گیاهی هدایت شود. اما متاسفانه من این تکنولوژی را در شهر تهران ندیدم و سیستم موجود در مواقع بارانی موجب آب گرفتگی معابر و خیابان‌ها می‌شود.

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

شما فقط در خیابان راه می‌روید؟!

متاسفم که این را می‌گویم، ولی دلم برای سالمندانتان سوخت.
نکته دیگر اینکه شما مبلمان شهری دارید، ولی مبلمان شهری که اصولی باشد و به افراد سرویس بدهد اصلا در شهر تهران وجود ندارد. من حدود سه ساعت در شهر تهران پیاده روی کردم، اما اصلا مبلمان شهری برای نشستن پیدا نکردم، افراد سالمند در این قضیه اصولا حذف می‌شوند، چون فضایی برای استفاده آن‌ها با توجه به ویژگی‌هایی که این قشر از جامعه دارد اصلا وجود ندارد.

تهران، شهر ماشین سوار‌ها

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

اولین چیزی که در تهران برای من جلب توجه کرد این بود که بیشترین چیزی که در خیابان دیده می‌شود، ماشین است، ناخودآگاه وقتی ماشین هست، آلودگی صوتی هم هست و در کنارش آلودگی هوا نیز وجود دارد. این‌ها علاوه بر زشت کردن تصویر شهر، تأثیرات بسیار بدی در روحیات شهروندان دارد.

درست است که همه شهر‌ها باید خیابان‌های اصلی داشته باشد و ماشین‌ها در آن تردد کنند، اما این دلیل نمی‌شود که تمام خیابان‌های ما بشود ماشین رو، باید یک سری از خیابان‌ها به عابر پیاده سرویس بدهد و این می‌تواند به صورت یک پیاده رو تمام عیار باشد و یا یک خیابانی که فقط حمل و نقل عمومی در آن انجام شود؛ و این موضوع اصلا در شهر تهران وجود ندارد. در کل شهر تهران، تنها مکانی که در آن تا حدودی به افراد پیاده توجه شده است خیابان پانزده خرداد است.

معلولین در تهران باید در پرش از روی موانع تخصص پیدا کنند

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

من ساکن شهر ادینبورگ هستم، در این شهر دسترسی به فضای باز برای تمامی افراد از جمله سالمندان و معلولان کاملا امکان پذیر است و جزئیات به دقت بررسی شده است. موتورسوار‌ها و رانندگان اتومبیل‌ها به هیچ وجه وارد پیاده رو نمی‌شوند و تمامی پیاده رو‌ها دارای یک رمپ مخصوص جهت عبور معلولان است، ولی من در کمال تعجب دیدم که در شهر تهران در ابتدای بسیاری از پیاده رو‌ها موانعی کار گذاشته شده تا موتورسوار‌ها و ماشین‌ها امکان ورود نداشته باشند. هر چقدر فکر کردم که معلولان چطور از این موانع عبور می‌کنند به نتیجه نرسیدم. همچنین در پیاده رو‌ها سنگفرش‌هایی تعبیه شده است برای هدایت نابینایان، ولی به هیچ وجه اصول اجرایی بین المللی در آن به کار نرفته است.

روشنایی، فقط برای تصادف نکردن ماشین‌ها

مشاهدات پروفسور سایمون بل، از طراحی شهری تهران

یکی از موارد زیبایی شناسی در حوزه شهری، روشنایی است. اما در شهر تهران، روشنایی فقط برای این است که ماشین‌ها با هم تصادف نکنند. همه روشنایی برای خیابان هاست و هیچ روشنایی برای پیاده رو‌ها و درختان موجود در پیاده رو‌ها و عناصر طبیعی وجود ندارد. این موضوع بسیار خطرناک است.
اماکن تاریخی تهران، فریز شده و متروک است.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
9
50
اینجا ایران است ته ته همه چیز
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
چون اینجا ایران است نباید اصلاح بشه ! و فقط پشت شعار قایم بشیم ؟!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
64
بسیار عالی بود.
مسئولین و مدیران قابل توجه باشد برای شما
همه چیز را که نباید خودمون درست کنیم یکی از بهترین راهها استفاده از تجربیات دیگران است مثل همین مورد چقدر حساب شده حرف زده بیاید یکم از این دست تجارب با بهره گیری از خارجیان مملکتو درست کنید
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
5
57
تازه جناب پروفسور خیلی چیزای دیگه رو ندیدی!!!!!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
6
45
عزیزم داری بی استانداردی های ایران را با اروپا مقایسه می کنی. من یکبار برای عابران پیاده جلوی خط عابر ایستادم ماشین پشتی از پشت بهم کوبید و بعد کلی فحش حواله م کرد. عزیزم اینجا ایران است و استاندارد و قانون هیچ مفهومی ندارد.
پاسخ ها
ناشناس
| |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
هی نگیم اینجا ایران است و همش خودمون رو مسخره کنیم خب بجا حرف زدن دست بکار بشیم اشکالات رو رفع کنیم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
3
3
ایران همه چیزش مخروبه و متروکه شده...
ناشناس
|
United Kingdom
|
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
1
8
پرفسور روزهایی که هوا سیاه بود و نمی شد نفس کشید رو کاش میدیدی...اونوقت می گفتی آقا هوا باشه برا نفس کشیدن، باقیه چیزایی که گفتم پیشکش!
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
10
حرفها منطقی و کاملا درست . کاش مسئولین توجه کنن به این تذکرات و بدون توجه مثل همیشه رد نشن !!!
حامد
|
Finland
|
۲۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
8
البته تهران پیشرفته ترین و مجهز ترین شهر جمهوری اسلامی ایرانه! و همین چیزایی هم که گفتی مخصوص تهرانه ور جاهای دیگه وجود نداره!خخخخخ
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
6
چون ما در طراحی شهری توجه ای به ظرافت ، طبیعت و رنگ نداریم
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
7
کاش ایشون برای مدیران شهری و مسئولین کلاس آموزشی بگذارن و تجربه ها رو انتقال دهند
سید
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۵
0
7
آقایان شهرداران تهران وشهرستانها توجه کنید!!!!!!!!!!
محمد مشهدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
8
بقول عزیز بزرگواری:
وقتی برای تیم های ملی ورزشی از خارج مربی میاوریم؛ چرا برای مدیریت کشور از خارجی ها استفاده نکنیم؟!!!!
ایرانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
0
5
بسیار عالی بود.
مسئولین و مدیران قابل توجه باشد برای شما
همه چیز را که نباید خودمون درست کنیم یکی از بهترین راهها استفاده از تجربیات دیگران است مثل همین مورد چقدر حساب شده حرف زده بیاید یکم از این دست تجارب با بهره گیری از خارجیان مملکتو درست کنید
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۱۰/۲۶
4
1
چقدر ما خودزتیم به خدا!!!!! آقا تا یه خارجی شروع کرد ایراد گرفتن آدم شروع به خودزنی اون هم به این طرز فجیع نمیکنه!!!!!!!
آخه عقل هم خوب چیزیه!!!

ضمناٌ 50 سال کشور و مملکت و تهران دست این انگلیسیا و فرانسوی ها و اروپایی ها بوده... تهران هم که اینقدری با این همه جمعیت نبوده!!!!
چطور اون موقع این کار رو نکردند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟


نه بابا هر کی اروپا رفته باشه و با این مردم به ظاهر بافرهنگ روبرو شده باشه میفهمه که کسی رو بالاتر و بهتر از خودشون نمیتونن ببینن!!!!!
نام:
ایمیل:
* نظر:
bato-adv
آخرین اخبار