خسارت ۱۸هزار میلیاردی در پی قطعی اینترنت
کد خبر: ۱۶۲۸۹۸
تاریخ انتشار: 2019 November 21    -    ۳۰ آبان ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۲
برآورد‌ها نشان می‌دهد طی چهار روز نزدیک به ۱٫۵ میلیارد دلار (با دلار ۱۲ هزار تومانی چیزی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان) به اقتصاد کشور و ۹۰۰ میلیارد تومان در سه روز اول به کسب‌وکار‌های اینترنتی زیان وارد شده است.

برآورد‌ها نشان می‌دهد طی چهار روز نزدیک به ۱٫۵ میلیارد دلار (با دلار ۱۲ هزار تومانی چیزی معادل ۱۸ هزار میلیارد تومان) به اقتصاد کشور و ۹۰۰ میلیارد تومان در سه روز اول به کسب‌وکار‌های اینترنتی زیان وارد شده است.

 پنج روز از قطع اینترنت کشور می‌گذرد و هنوز کسی نمی‌داند که چه زمانی اوضاع اینترنت کشور به حالت عادی برمی‌گردد. سایت‌های خبری به نقل از یک مسئول وزارت ارتباطات نوشتند هنوز زمان وصل شدن مجدد اینترنت کشور مشخص نیست و قبل‌تر آذری جهرمی هم گفته بود «اینترنت با مصوبه شورای امنیت ملی قطع شده و پیگیر برقراری اینترنت هستیم»؛ از طرفی سحنگوی قوه قضائیه دیروز گفته اینترنت اصلا باید زودتر هم قطع می‌شد.

آیا می‌توان یک برآورد مالی داشت که قطع اینترنت چقدر به کشور ضرر مالی زده؟ تخمین‌هایی که تا الان زده شده نشان می‌دهد ضرر و زیان اینترنت اگر با همین وضع ادامه پیدا کند از منفعت افزایش قیمت بنزین هم جلو می‌زند. ضمن اینکه ضربه‌هایی به پیکر نحیف کسب‌وکار‌های نوپا وارد می‌شود که کل سرمایه‌گذاری‌های چند سال اخیر و حمایت‌هایی که برای جان گرفتن آن‌ها شد هم به باد می‌دهد.

استارتاپ‌ها چقدر ضرر کردند؟

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره کسب‌وکار‌های مجازی گفته قطع اینترنت طی سه روز نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان به کسب‌وکار‌های اینترنتی ضرر زده است. او البته برای تخمین زدن این رقم آمده محاسبه کرده، چون گردش مالی فعالان این عرصه سال گذشته ۱۰۰ هزار میلیارد تومان (معادل روزانه ۲۷۳ میلیارد تومان) بوده و امسال به حدود نزدیک به ۹۰۰ میلیارد تومان خسارت به این شرکت‌ها وارد شده.

البته این محاسبه او یک ایراد مهم دارد. اینکه بعضی کسب‎‌وکار‌ها با استفاده از اینترنت داخلی کج‌دار و مریز مشغول فعالیت هستند و گردش مالی آن‌ها قطعا به صفر نرسیده. به هر حال، اما آن‌ها هم کارشان تا حدودی مختل شده و خیلی از سرویس‌ها هم عملا از دسترس خارج شدند. اینن شیوه محاسبه بیشتر در مورد کسب وکار‌های اینستاگرامی و تلگرامی صدق می‌کند که به طور کامل از دست رفته و شاید اگر تخمینی از گردش مالی روزانه این بخش داشتیم می‌توانستیم به آمار دقیق‌تری برسیم.

فقط در این حد می‌دانیم که طبق آمار ۲۰۰ هزار فروشنده بر بستر شبکه‌های اجتماعی وجود دارد والا قطعا کل کسب‌وکار آن‌ها خوابیده. رضا الفت نسب در گفتگوی جداگانه‌ای به سایت ۲۴ گفته: «فروش‌ها خیلی پایین آمده است. دیروز با برخی کسب‌وکار‌های اینترنتی صحبت کردم و بر اساس برآورد‌های انجام شده، گردش مالی‌شان یک دهم کاهش داشته است. تازه این رقم برای کسب‌وکار‌های بزرگ است. کسب‌وکار‌های کوچک آسیب بیشتری دیده‌اند.»

نت بلاکس یک سرویس بین‌المللی است که مشخص می‌کند قطعی اینترنت در کشور‌های مختلف چقدر به اقتصادشان خسارت وارد می‌کند. محاسبه این سایت نشان می‌دهد چهار روز قطعی اینترنت در ایران مساوی با ضرر یک میلیارد و ۴۷۸ میلیون دلاری است. یا به عبارتی بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان.

البته این سایت مشخص نمی‌کند که با اندازه‌گیری چه پارامتر‌هایی این عدد را تخمین می‌زند، اما به هر حال وب سایت معتبری است و حداقل در زمینه محاسبه تعداد کاربران فعال در کشور‌های مختلف، رسانه‌های معتبر بین‌المللی به آن ارجاع می‌دهند. به طور مثال همین سایت بود که گزارش داد ۶۵ ساعت بعد از قطعی اینترنت تعداد کاربران فعال در ایران به کمتر از ۴ درصد حد نرمال سقوط کرده است.

روزنامه هفت صبح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار