مقاومت بدن نسبت به آنتی بیوتیک را جدی بگیرید
کد خبر: ۱۴۴۰۴۵
تاریخ انتشار: 2019 May 07    -    ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۰

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: مصرف خود سرانه آنتی‌بیوتیک به بروز مقاومت در بدن و اختلال در روند درمان بیماری منجر می‌شود.

 مهران ولایی معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران درباره وضعیت مصرف دارو‌ در کشور اظهار کرد: یکی از موضوعات مهم در جامعه که به بررسی و بحث نیاز دارد مصرف منطقی دارو است؛ متاسفانه مصرف بی رویه و خودسرانه دارو‌ها در کشور شیوعی بالا دارد، موضوعی که ممکن است برای مصرف کننده دردسرساز شود.

وی بیان کرد: بحث خود درمانی یکی از معضلات جدی است که ما همواره در حوزه پزشکی با آن مواجه بوده‌ایم؛ متاسفانه در این مورد میزانی بالا از اطلاعات ناقص و غلط به صورت سینه به سینه نقل شده و افراد را به سمت درمان‌های غلط می‌کشاند.

ولایی ادامه داد: گاهی برخی افراد از داخل خانواده یا حتی برخی به صورت عمومی بدون داشتن تخصص کافی اقدام به تجویز دارو کرده و باعث ایجاد اختلال یا مقاوم شدن بدن فرد نسبت به دارو‌ها می‌شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران تشریح کرد: یکی از شایع‌ترین دارو‌هایی که افراد جامعه به صورت خودسرانه مصرف می‌کنند، آنتی بیوتیک‌ها هستند؛ مصرف این دارو‌ به توجه نیاز دارد چرا که استفاده اشتباه یا بی رویه آن به مقاومت نسبت به آنتی‌بیوتیک در بدن فرد بیمار منجر خواهد شد و از این رو زمانی که فرد نیاز جدی به مصرف آنتی بیوتیک داشته باشد اثر بخشی لازم را از آن دریافت نخواهد کرد زیرا بدن او نسبت به مصرف دارو مقاوم شده است. به طور کلی توصیه می‌کنیم افراد در مصرف دارو‌ها محتاط‌ باشند.

وی تصریح کرد: مصرف خودسرانه دارو به خصوص آنتی بیوتیک‌ها ممکن است اختلالتی مثل مقاوم شدن بدن نسبت به عملکرد دارو را به همراه داشته باشد که این امر در هنگام بروز مشکلات جدی دردسرساز می‌شود به علاوه اینکه عوارض دارو ممکن است برای بدن مشکلاتی ایجاد کند.

ولایی افزود: مصرف دارو به همان اندازه که در هنگام بروز بیماری‌ها و مشکلات باعث تسریع در بهبودی و حفظ سلامت شما شود عوارضی هم به همراه دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایران یادآوری کرد: استفاده از دارو‌ها نیاز بررسی دقیق توسط پزشک و تجویز توسط او دارد بنابراین تا حد امکان از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی اجتناب کنید.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار