بدترین و ناامن‌ترین رمز عبور جهان را بشناسید
کد خبر: ۱۴۰۳۵۲
تاریخ انتشار: 2019 March 28    -    ۰۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۰

تخصیص رمز عبور یکی از مهم‌ترین مسائل برای استفاده امن از فضای مجازی است و در این میان گاهی اوقات رمزهای بسیار ناامنی توسط کاربران به ثبت می‌رسد.

 این روزها، هر کسی که با اینترنت آشنایی دارد، برای استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی هم نیاز به یک رمز عبور دارد تا بتواند با استفاده از آن اطلاعات شخصی خود را در امنیت نگه دارد. کلمه عبور «ji32k7au4a83» به نظر کاملا امن می‌رسد چرا که از چند حرف و عدد کاملا اتفاقی کنار هم قرار گرفته تشکیل شده است اما جالب است بدانید که این رمز عبور در ۱۴۱ مورد نقص امنیتی سایت‌های مختلف دیده شده است. این گزارش توسط سایت Gizmodo مورد مطالعه قرار گرفته و نتیجه آن مشخص شده است.

برای اولین بار رابرت او، یک مهندس نرم‌افزار و سخت‌افزار متوجه این مورد عجیب شده است و مردم را به چالش کشیده که چرا ji32k7au4a83 به صورت مشترک توسط برخی کاربران مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربران اینترنتی اهل تایوان به سرعت این مسئله را حل کردند. آن‌ها متوجه شدند که روی دکمه کیبوردهایی که زبان تایوانی طراحی شده‌اند، این کلمه خاص در انگلیسی «my password» یعنی «رمز عبور من» معنا می‌دهد و تقریبا به نظر در زبان چینی کاملا امن به نظر می‌رسد.

در تصویر زیر می‌توانید مشاهده کنید که چرا رمز افراد تایوانی به یکدیگر شباهت زیادی دارند. این صفحه کلید به زبان ژویین فوهائو و انگلیسی حروف‌گذاری شده است.

رایج‌ترین کاراکترهای چینی در کشور تایوان ژویین فوهائو نام دارد که در دبستان به کودکان آموزش داده می‌شود تا بتوانند خواندن و نوشتن انگلیسی را آغاز کنند. جالب است بدانید که در کشور چین برای آموزش زبان چینی از سیستم متفاوتی استفاده می‌شود و به همین دلیل حدس بسیاری از مردم این است که رمز عبور «ji32k7au4a83» متعلق به افرادی است که در تایوان زندگی می‌کنند.

در حالی که کلمه عبور «ji32k7au4a83 » در ۱۴۱ مورد نقص امنیتی دیده شده، کلمه عبور «au4a83» به معنای password (کلمه عبور) در بیش از یک‌هزار و ۴۹۵ مورد دیده شده است. در نتیجه می‌توان گفت حتی اگر کیبورد شخصی از کاربران اینترنت با زبان محلی یک کشور طراحی شده باشد، یک رمز عبور که معنای آن به زبان انگلیسی «password» یا «my password» باشد، یک رمز خوب برای در امنیت نگه داشتن اطلاعات به حساب نمی‌آید. هکرهای زیادی وجود دارند که این مسئله را راحت‌ترین راه برای پیدا کردن رمز عبور کاربران می‌دانند.

باشگاه خبرنگاران

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار