با همسر معتاد به کار چه کنیم؟
کد خبر: ۱۳۹۱۳
تاریخ انتشار: 2015 October 08    -    ۱۶ مهر ۱۳۹۴ - ۲۲:۳۰
همسرتان به کار کردن و تلاش بی وقفه معروف است و شما از خیلی جهات در فشار و ناراحتی هستید ،مسئله پیچیده ایست اما با چند تا راهکار ساده میتوانید به زندگی مشترکتون کمک کنید

با همسر معتاد به کار چه کنیم؟

«از دستش خسته شدم. نمی‌دونم اگر می‌خواست همه وقتش رو با لپ‌تاپش بگذرونه، اصلا چرا با من ازدواج کرده!صبح‌ها که به بهانه گیر نیفتادن توی طرح و ترافیک، ساعت پنج از خونه بیرون می‌زنه و شب‌ها هم که به قول خودش تمرکزش توی دفتر بیشتره و راحت‌تر می‌تونه به کاراش برسه. انقدر غرق کارش شده که اصلا من رو از یاد برده و گاهی که بهش زنگ می‌زنم که دیگه وقتشه بیاد خونه، یه جوری جوابم را می‌ده که اصلا انگار یادش نبوده که خونه‌ای هم داره!» این جملات برای شما هم اشناست؟ شما هم همسری دارید که به کارش اعتیاد دارد و نمی‌دانید چطور باید این بلای خانمانسوز را از وجودش دور کنید تا کمی بیشتر به فکر خانواده باشد؟ از این همه توجه همسرتان به کار و مشغله‌های بیرونی خسته شدید و راه‌حل برخورد با او را بلد نیستید؟ ادامه مطلب را از دست ندهید.


تفاوت بین شوهر معتاد به کار و شوهر سخت‌کوش را در درک کنید

پیش از این که برای درمان اعتیاد همسرتان به کار اقدام کنید، باید ببینید که ایا او واقعا به کار اعتیاد دارد، یا فقط مردی سخت‌کوش است که کارش را هم دوست دارد. ترفند ساده‌ای وجود دارد تا این دو گروه را از هم تشخیص دهید؛ اگر همسرتان به طور موقت به دفتر کارش چسبیده تا بحران مالی که به تازگی برایتان پیش آمده را مدیریت کند و پیش از این به اندازه کافی به خانواده‌اش توجه داشته، به جای مقابله باید از او حمایت کنید، اما اگر خانه اول همسرتان دفتر کارش است و فقط برای استراحت به خانه می‌آید و تفاوتی با مهمان ندارد، باید دنبال روش مناسبی برای ترک اعتیاد او باشید. البته یادتان باشد که روان‌شناسان معتقدند کار بخش مهمی از زندگی است و به عنوان شریک زندگی شوهرتان، شما باید از رویاها و خواسته های او حمایت کنید.


1. چشم‌تان را روی ماهیت کار همسرتان نبندید

درک فشاری کاری که همسرتان هر روز باید تحمل کند، اولین قدم است. اگر با زوایای مختلف کار همسرتان آشنا شوید، شاید متوجه شوید که همین چند ساعت کار اضافه تا چه اندازه می‌تواند او را جلو بیندازد و برای موفقیتش چه قدر اهمیت دارد. نه منظورمان این نیست که با این شرایط کنار بیایید، ولی باید سعی کنید به عنوان همسر، کمی هم او را درک کنید. در مورد اعتیاد همسرتان به کار خیلی شفاف و صریح با او صحبت کنید تا راه‌حلی برای مشکل پیدا کنید. غر نزنید، بلکه دنبال روش درمان موثر باشید. حتما متعجب می‌شوید که وقتی با هم همفکری می‌کنید چه ایده‌های ساده و خلاقانه‌ای برای رفع این معضل مهم خانوادگی خواهید یافت.


2. غر نزنید

غر زدن و گلایه کردن دائمی بدترین کاری است که یک زن می‌تواند در مقابل اعتیاد همسرش به کار انجام دهد. اگر دائما غر بزنید، همیشه از دستش عصبانی باشید، هر وقت به خانه می‌اید جر و بحث راه بیندازید که چرا حاضر نیست از کارش دل بکند، در این مواقع حتی یک سر سوزن شانس هم برای بازگرداندن همسرتان به خانه و معطوف کردن توجه‌اش به خانواده نخواهید داشت. منفی نباشید و مدام حق خودتان و بچه‌ها را به رخش نکشید، در عوض نشانش دهید که ملاحظات شغلی او را هم در نظر دارید ولی فکر می‌کنید که همگی به یک زنگ تفریح دست جمعی احتیاج داشته باشید.


3. مقایسه ممنوع!

شاید شوهر دوستتان بتواند هر شب کنار او بنشیدند و سریال تماشا کند،  ولی این دلیل نمی‌شود که بخواهید دائما او را با شوهر خودتان مقایسه کرده و به رخش بکشید که دیگران چه کارهایی برای خانواده‌شان می‌کنند و او چه کارهایی نمی‌کند! یادتان باشد که شما خودتان این مرد را که شرایط کاری‌اش طولانی‌تر از دیگران است، برای زندگی مشترک انتخاب کردید. البته باز هم منظورمان کنار آمدن منفعلانه نیست، ولی بد نیست کمی منصف باشید و به جای مقایسه به لحظاتی که او برای خانوا ده‌اش اختصاص می‌دهد توجه کنید و نشان دهید که این لحظات تا چه اندازه برایتان ارزشمند است.

4. تقویم و زمان بندی را جدی تر بگیرید

در صورتی که هر دو نفرتان موافق بتاشید، می توانید وظیفه یادداشت کردن و وارد کردن برنامه‌های روزانه و هفتگی همسرتان را توی دفترچه یادداشت یا تقویم او بر عهده بگیرید. این جوری همسرتان هم مدام استرس ندارد که مبادا یکی از سالگردها یا تولدها را فراموش کرده و شما را غصه‌دار یا عصبی کند، و شما هم حرص نمی‌خورید که چرا او قرار دندان‌پزشکی دختر کوچکتان را از یاد برده است.

5. یک برنامه روتین خانوادگی تدارک ببینید

شاید شما بخواهید همسرتان را به خانه زنجیر کنید که دیگر نتواند دنبال کارهای خودش برود و کمی بیشتر به خانواده توجه کند، ولی طولی نمی‌کشد که اثر این روش هم خنثی می‌شود. به جای این کار بهتر است، یک برنامه روتین روزانه یا هفتگی خانوادگی تدارک ببینید و چند دقیقه همگی در کنار هم باشید. در این زمان (که در مرحله اول لازم نیست خیلی هم طولانی باشد) هم شما و هم همسرتان تلفن‌های همراه و لپ‌تاپ‌ها را خانوش کرده و از بچه‌ها بخواهید تلویزیون را برای چند لحظه رها کنند. پختن لازانیا یا یک کیک در کنار هم، نیم ساعت بازی دست جمعی و... می‌تواند برای همه اعضای خانواده موثر باشد. به مرور که همسرتان توانست خودش را با این شرایط وفق دهد می‌توانید زمان این دورهمی‌های خانوادگی را کمی بیشتر کنید.

          
با همسر معتاد به کار چه کنیم؟

6. از تشویق مثبت استفاده کنید

به جای اینکه مدام بالای سرش بایستید و غر بزنید که چرا کارش را ول نمی‌کند، یک لیوان چای داغ برایش بریزید و یک ماساژ ضد استرس را به او پیشنهاد کنید  تا کمی از فشار و خستگی که احساس می‌کند، کم شود. اگر می‌خواهید اعتیاد همسرتان را به کار درمان کنید، در وهله اول باید دلیل محکم و مثبتی به او بدهید تا کارش را متوقف کند. با این کار به جای اینکه به همسرتان احساس گناه ناشی از توجه نکردن به خانواده را منتقل کنید، باعث می‌شود از خودش بپرسد چرا نباید کمی بیشتر برای خانواده وقت بگذارم.


7. سریع و سنجیده عمل کنید

اگر احساس می کنید طرف مقابل تان از مسئولیت خود به عنوان یک همسر و به ویژه، یک پدر (یا شاید مادر) غافل است، هیچ چیزی از او تقاضا نکنید و عصبی نشوید. معمولا افراد معتاد به کار در تونلی گیر کرده اند و نسبت به مسائلی که در دور و اطرافشان می‌گذرد، چندان آگاه نیستند. پس به جای اینکه سرزنششان کنید یا آنها را روی دنده لج بیندازید، شرایط را با لحن مثبت برایشان توضیح دهید. و حتما لا به لای حرف های تان این نکته را نیز بگنجانید که شرایط کاری او و زحماتش را می بینید و درک می‌کنید.


8. ناهار دو نفره ترتیب دهید

شاید همسرتان آنقدر به کارش چسبیده باشد که فراموش کرده روز اول ازدواج با شما قرار گذاشته که هر پنجشنبه به یک رستوران خاص بروید. در این  شرایط تکلیف شما چیست؟ با دو سه تا اسنک خانگی در محل کارش به او بپیوندید. البته بهتر است از سوپرایز کردن او در دفتر کارش جدا خودداری کنید چون بعضی از آقایان دوست ندارند مسائل کاری و خانوادگی شان با هم قاطی شود. اما اگر همسرتان مشکلی با این قضیه نداشت، قرار رستوران هفتگی را به یک ناهار دوتایی سریع و صمیمانه در دفتر کار تغییر دهید و هر دو از بودن در کنار هم لذت ببرید.


9. به دنبال روش تخصصی ترک اعتیاد باشید

اگر هیچ کدام از این روش ها باعث نشد همسرتان کارش را کمتر جدی گرفته و کمی به خانواده اش برسد، با یک متخصص مشورت کنید.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار