دانستنی‌هایی درباره بوهمین‌ها
کد خبر: ۱۳۸۱۰۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2019 March 04    -    ۱۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۴
بوهمین ها اغلب در شکل های متکدی، ماجراجو یا بی خانمان دیده می شوند . واژه بوهمین نخستین بار در زبان انگلیسی در قرن نوزدهم برای وصف سبک زندگی نامتعارف هنرمندان، نویسندگان، بازیگران، روزنامه نگاران، نوازندگان به حاشیه رانده شده، فقرای شهرهای بزرگ اروپا و... به کار برده شد.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها

دانستنی هایی درباره بوهمین هااختصاصی «تابناک باتو»؛ بوهمین، کلمه ای که این روزها از زبان دوستداران مد و یا دکوراسیون بسیار شنیده می شود. بوهمین به سبک شایعی در مد و طراحی دکوراسیون تبدیل شده است. در این گزارش دانستنی های جالبی درباره بوهمین ها را خواهید خواند.

کولی، سرکش، عجیب و غریب، و بی اخلاق در برخی موارد و...؛ اینها القابی است که به بوهمی یا بوهمین ها داده می شود، ولی بوهمین ها هنوز هم برای مردم جالب اند و کنجکاوی آنها را برمی انگیزند. برای مثال ممکن است کسی دوستش را به استهزاء بوهمین صدا بزند و یا بالعکس کسی در مقام مدح و ثنا بربیاید و به شخصی لقب بوهمی بدهد. اما بوهمین Bohemian چه کسانی هستند؟! بوهمین ها سبک زندگی نامتعارفی دارند، و غالباً مجموعه ای از افرادند که تمایلات مشترکی از خود بروز می دهند و دارای روابط طولانی مدتی در فعالیت های موسیقی، هنری، ادبی و... هستند.

دانستنی‌هایی درباره بوهمین‌ها


بوهمین ها اغلب در شکل های متکدی، ماجراجو یا بی خانمان دیده می شوند . واژه بوهمین نخستین بار در زبان انگلیسی در قرن نوزدهم برای وصف سبک زندگی نامتعارف هنرمندان، نویسندگان، بازیگران، روزنامه نگاران، نوازندگان به حاشیه رانده شده، فقرای شهرهای بزرگ اروپا و... به کار برده شد.

این کلمه در اوایل قرن نوزدهم در فرانسه پا به عرصه ی وجود نهاد، هنگامی که هنرمندان و نویسندگان بر محله های فقیرنشین کولی ها تمرکز کردند. بوهمیا منطقه ای از جمهوری چک بود، این اصطلاح در زبان فرانسه به عنوان صفتی برای تحقیر و یا کوچک شمردن گروهی از مردم بود که به آنها کولی می گفتند. بوهمین، لغتی معمول در فرانسه برای توصیف کولی‌ها بود که اغلب یا مستقیم از بوهمیا آمده بودند یا مسیر آمدنشان از بوهمیا گذشته بود.

پس از موفقیت تئاتر (نمایی از زندگی بوهمین ها) نوشته هنری موژیه این اصطلاح در دهه پنجاه قرن نوزدهم دلالت ها و معانی رُمانتیک به خود گرفت. یک موزیسین ایتالیایی مشهور به نام بوچینی هم این افکار را به اپرای موسیقی تحت عنوان بوهمین La Bohem تبدیل کرد.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها

فرهنگ لغت آکادمی فرانسه 1932 بوهمین را این گونه تعریف کرد: هر که زندگی بی خانمانی و نامنظم بدون منابع تضمین شده دارد و برای فردایش نگران نیست بوهمین است؛ اما در فرهنگ لغت دانشکده آمریکایی بوهمین چنین تعریف شده است: شخصی که با امیال هنری یا فکری زندگی و رفتار می کند بدون اینکه به قواعد رفتاری و بایدهای شناخته شده و متعارف وقعی بنهد.

(ویلیام میکپس تاکری) نخستین بار در سال 1948 میلادی در کتاب (یاوه بازار) این اصطلاح را به کار برد.در این رمان جامعه بریتانیایی قرن نوزدهم مورد تمسخر قرار می گیرد.

دانستنی‌هایی درباره بوهمین‌ها



بوهمین ها در سال 1845 میلادی شروع به مهاجرت به ایالات متحده آمریکا کردند. این موج از مهاجران خواستار دولت مبتنی بر قانون بودند. در آغازین ماه های سال 1857 میلادی در نیویورک ۱۵ تا ۵۰ روزنامه نگار با عنوان بوهمین ها مشغول به فعالیت شدند تا سال 1860 میلادی و آغاز جنگ های داخلی آمریکا. در جنگ داخلی به روزنامه نگارها لقب بوهمین ها را داده بودند و در آن دوران بوهمین مترادف با کلمه ی روزنامه نگار بود. یک نویسنده به نام لارن استوور Laren Stover در کتابش in Bohemian بوهمیان را در پنج گروه و الگوی مختلف دسته بندی کرده است: Dandy – Zen – Nouveau – Beat – Gypsy.

بوهمیان بر این باورند، انسان موجود مهمی است، زندگی یک هدیه است و بر تأثیر و تأثر پس از مرگ باور دارند، به این معنا که وقتی انسان می میرد در قلب و ذهن افرادی که روی آنها اثر گذاشته باقی می ماند و یا با ابداعاتش چنین اثری را به جا می گذارد. عشق آزاد، صرفه جویی، ساده زیستی و یا فقر اختیاری از جمله مظاهر دیدگاه های خاص آنها بود.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها

با وجود شباهت بوهمین ها به هیپی ها، تفاوت های روشنی از نظر زیبایی شناختی بین آنها وجود دارد. هیپی ها یک خرده فرهنگ با انگیزه های سیاسی بودند و از لباس هایشان به عنوان ابزاری برای نمایش وابستگی های فکری رادیکالی که بدان اتکا داشتند استفاده می کردند.

بوهو Boho به سبک لباس یا دکوراسیون متاثر از بوهمین ها گفته می شود. افراط در استفاده از اکسسوارها، به کار بردن پارچه های زنانه حریر یا شیفون، گل گلی و رنگارنگ، صندل های ساده، کلاه هایی با لبه های بلند و... از جمله شاخصه های لباس بوهمین هاست.

از شناخته شده ترین چهره های بوهمین ها می توان به افراد زیر اشاره کرد؛

تالیثا گِتی

تالیثا بازیگر و مدل لباس در دهه شصت قرن پیش نماد فرهنگی بوهمین ها بود. او در هلند متولد شد، در انگلستان بزرگ شد و سالهای اخیر عمرش را در مراکش سپری کرد. عمرش کوتاه بود و در سی سالگی از دنیا رفت. با این حال در دنیای مد و لباس تأثیر عمیقی به جای گذاشت.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها


دونا سامر

دانستنی هایی درباره بوهمین ها

خواننده، ترانه سرا و نقاش آمریکایی بود. او در دهه هفتاد قرن بیستم لقب ملکه دیسکوها را از آن خود کرد. دونا سامر از چهره های مشهور بوهمین ها است.

استیو نیکز

استیو خواننده و ترانه سرای آمریکایی است که به او لقب ملکه (راک اند رول) را داده اند. بیشتر شهرت او به خاطر سرگرروهی Fleet wood Mac بوده است.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها


سینا میلر

بازیگر و مدل آمریکایی ـ انگلیسی. او در سال 2005 میلادی بوهمین ها را احیا کرد. چاکا کان، دو قلوهای اولسن که طراحان لباس معروف آمریکایی هستند، فلورنس ولچ موزیسین انگلیسی، ونسا هاجنز بازیگر آمریکایی از دیگر بوهمین های معروف هستند.

دانستنی هایی درباره بوهمین ها

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۳
0
17
در جشنواره فیلم فجر خیلی از بازیگرها تیپ بوهمین یا کولی می زنند، نمونه اش چند سال پیش نوید محمدزاده یا زیبا کرمعلی امسال.
مثلا خیلی کولی اند :))))))
سحر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۱/۰۷
0
0
ممنون از مطلب خوبتون
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار