جسد کوهنوردی که پس از 75 سال پیدا شد +عکس
کد خبر: ۱۱۶۳
تاریخ انتشار: 2015 May 27    -    ۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۸
"جورج مالوری" مرموزترین نام در تاریخ کوهنوردی دنیاست.

او به عنوان نخستین فاتح اورست معرفی می شود اما بسیاری دیگر بر این باورند او در حالی در دامنه های اورست جان باخت که هنوز قله را فتح نکرده بود.

یکی از مشهورترین نام‌هایی که اقدام به صعود اورست کرده یک کوه‌نورد انگلیسی با نام "هربرت مالوری" بود. این کوه‌نورد و کاوشگر مشهور انگلیسی اولین انسانی بود که برای فتح اورست تلاش کرد.

مالوری سه بار برای فتح اورست شانس خود را امتحان کرد که تلاش اول در سال 1921 (اولین اکسپدیشن بر روی کوه اورست) تا ارتفاع 7 هزار متری پیش رفت.

او در دومین گام در سال 1924 به ارتفاع 7 هزار و 550 متری رسید. تلاش مالوری و ارتفاع صعود وی با توجه به امکانات کوهنوردی در آن زمان بسیار حائز اهمیت بود و نشان دهنده توان و نبوغ بسیار بالای این کوه‌نورد بود.

مالوری به همراه هم‌نوردش "آندرو اروین" در سال 1924 برای بار سوم تلاشی را به سمت قله آغاز کرد و این تلاش یکی از مهم‌ترین رازهای قرن بیستم را رقم زد.

پس از چند روز تلاش و بر قراری کمپ‌های شش گانه سرانجام در روز 8 ژوئیه 1924 روز موعود برای فتح بام دنیا فرا رسید. اعضای اکسپدیشن بریتانیایی از بیس کمپ مشغول رصد مالوری و اروین بودند. آخرین بار مالوری و اروین در ارتفاع هشت هزار و 600 متری و درست 250 متر زیر قله در حالی که با قدرت به سمت قله پیش می‌رفتند، مشاهده شدند.

پس از آن دیگر هیچ‌کس این دو کوه‌نورد را ندید و ناپدید شدن مالوری، بزرگ‌ترین راز تاریخ کوهنوردی را رقم زد و این سوال را در اذهان مطرح کرد که آیا آنها قبل از رسیدن به قله ناپدید شدند یا بعد از آن؟

29 سال بعد از مالوری "سر ادموند هیلاری" بر فراز اورست ایستاد تا اولین انسانی باشد که قدم بر روی بام دنیا گذاشته یاشد، اما آیا او واقعا اولین کوه‌نوردی بود که اورست را فتح می‌کرد؟

پیدا کردن جسد مالوری نیز به اندازه ناپدید شدن وی پر رمز و راز بود. "کنراد آنکر" کوه‌نورد معروف آمریکایی یکی از افرادی بود که سالها در اورست و در ارتفاع بالا و در منطقه مرگ به جستجو برای پیدا کردن جسد مالوری پرداخت.

سرانجام گروه کنراد آنکر در سال 1999 موفق شد جسد مالوری را بیابد. اما پیدا کردن جسد مالوری ، راز صعود او به اورست را پیچیده تر کرد.

پیکر یخ زده و تقریبا سالم مالوری بعد از 75 سال در اورست پیدا شد. عده ای او را نخستین فاتح قله اورست می‌دانند و دو دلیل اساسی را برای اثبات فرضیه صعود او به اورست مطرح می‌کنند.

اول آنکه دختر مالوری گفته بود که پدرش عکسی از مادر وی به همراه داشته و به او قول داده بود که عکس او را بر روی بام دنیا قرار دهد. زمانی که پیکر یخ زده مالوری پیدا شد تقریبا لباس‌ها و مدارک وی سالم بودند اما در مدارک و جیب مالوری عکسی از همسرش یافت نشد و این یعنی عکس را از مدارکش خارج کرده بود. اما آیا این عکس را مالوری روی قله گذاشته بوده؟

دوم آنکه زمانی که پیکر مالوری پیدا شد، عینک آفتابی او درون جیبش قرار داشت این در حالی بود که در آن ارتفاع تقریبا صعود بدون عینک غیر ممکن است.

مالوری این نکته را خوب می‌دانست. به ویژه آنکه یکی از هم‌نوردانش در صعودهای قبلی بر اثر اشتباه استفاده نکردن از عینک دچار برف کوری شدید شده بود. این موضوع می‌تواند نشان دهنده این امر باشد که مالوری بعد از فتح قله و در حین بازگشت از قله و در زمانی که هوا رو به تاریکی می‌رفته، دچار حادثه شده است.

جمله مشهوری درباره مالوری وجود دارد. از او پرسیده بودند "چرا می‌خواهی اورست را فتح کنی؟" که او پاسخ داده بود "برای اینکه آنجا است!"

این کوه‌نورد چه به قله رسیده باشد چه نه برای همیشه یک " افسانه" باقی می‌ماند؛ افسانه‌ای به نام "جورج مالوری"

جام جم آنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار