خسارات سیل در منطقه لاکچری تهران
کد خبر: ۱۱۰۰۵۴
تاریخ انتشار: 2018 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۰

بارش شدید باران عصر چهارشنبه، باعث آبگرفتگی معابر و به راه افتادن سیل در مناطقی از شمیرانات شد و خسارات عمده‌ای به همراه ۶ مصدوم برجا گذاشت.

«خوشبختانه سیل تا این لحظه این حادثه هیچ گونه تلفات جانی وخسارت‌های مالی به همراه نداشته است» این مطالب را فرماندار شمیرانات حوالی ساعت ۱۶ روز گذشته مطرح کرده بود.

اما ابعاد سیل در شمیرانات آن قدر گسترده بود، که به سرعت قسمت دوم سخنان فرماندار را زیر سوال برد و خسارات مالی فراوانی بر جا گذاشت، اگر به گذشته نگاه کنیم، می‌بینیم، که شهرستان‌هایی مانند فیروزکوه، پردیس، دماوند و شمیرانات در شمال و شمال شرق استان تهران استعداد زیادی برای بارندگی شدید و وقوع سیل دارند.

طغیان رودخانه از انسداد جاده‌ها تا آب گرفتگی معابر.

اما این که چقدر در این شهرستان‌ها و به خصوص شمیرانات برای وقوع سیل آماده ایم، سوالیست، که بارندگی عصر چهارشنبه دوم خرداد ماه و راه افتادن سیل در مناطقی از شهرستان شمیرانات پاسخ آن را به خوبی نشان داد.

شاید مدت زمان بارش شدید به نیم روز هم نرسید، اما همین شدت بارش سبب طغیان رودخانه، آب گرفتگی معابر، انسداد جاده‌ها و در نهایت سیل شد.

«آب رودخانه پس از طغیان جاده را فرا گرفت، نیمی از یک نیسان را آب فرا گرفته بود و آب در همه جا جاری شد و با فشار زیاد در حال حرکت بود.»

این‌ها مواردی است، که یک شهروند فشمی از اوضاع آب گرفتگی جاده در لحظات وقوع سیل مطرح می‌کند، البته ابعاد سیل تنها آب گرفتگی جاده و تخریب زیرساخت‌ها نبود، خانه‌های ویلایی اطراف رودخانه و برخی از خانه‌های داخل شهر‌های «لواسان» و «اوشان فشم میگون» نیز از این سیل در امان نبودند.

اما روستا‌های «امین آباد»، «رودک»، «زردبند»، «عسلک» و «توک مزرعه» بیشتر از سایر نقاط در معرض سیل قرار داشتند، سرازیر شدن آب گل آلود در خیابان‌ها و پیاده روها، مچاله شدن خودرو‌ها در اثر جابجایی توسط سیل و برخورد با موانع و واژگونی، گرفتاری حدود ۳۰۰ خودرو در مناطق سیل زده و عدم امکان رهایی و ... همه و همه صحنه‌هایی بود، که دیروز در کم‌تر از چند ساعت رخ داد.

سیل مدیریت بحران لاکچری‌ترین شهرستان را با خود برد

۶ نفر از افراد بالای کوه گرفتار شده بودند، ۲۰ نفر در آن سوی رودخانه طغیان زده خیس و سرمازده در انتظار کمک بودند، هرکس می‌خواست، به طریقی خود و خانواده اش را نجات دهد، اضطراب در همه جا مستولی بود، مغازه‌ها و خانه‌ها آب گرفته شده و خسارات فراوانی را تحمل می‌کردند.

شدت سیل به قدری بود، که استاندار تهران را در همان ساعات اولیه به مناطق سیل زده کشاند و وی در کنار چند صد نیروی امدادی هلال احمر، اورژانس، عوامل شهرداری و راهداری و فرمانداری قرار گرفت و از نزدیک امدادرسانی را مدیریت کرد.

برخی از جاده‌ها باز شد، اما سیل بخشی از جاده «زردبند» به «اوشان فشم میگون» را با خود برده بود و تلاش‌ها برای باز کردن این جاده تا پاسی از شب بی نتیجه ماند.

سیلی که روز گذشته رخ داد، سوالات جدی در خصوص مدیریت آب لاکچری‌ترین شهرستان کشور که محل زندگی تعداد زیادی از وزرا و رجال سیاسی است، را به ذهن متبادر ساخت، بالاخره ما خبرنگاران متوجه نشدیم، چرا باید دقیقا در ایام مشابه اخبار سیل و خشکسالی را با هم منتشر کنیم.

فضای مجازی به سرعت پر از کلیپ‌های #سیل_فشم و یا #سیل_لواسان شد، به عقیده فعالان فضای مجازی و افراد محلی و بومی مناطق سیل زده، آمادگی برای مقابله با سیل روز گذشته ناچیز بود یا اصلا باید گفت، آمادگی برای این امر وجود نداشت.

رودخانه چند سال یک بار حریم خود را بازیافته و شستشو می‌دهد

یک کارشناس مدیریت بحران که اطلاعات دقیقی در خصوص منطقه و بارش‌های روز گذشته داشت، به خبرنگار مهر گفت: رودخانه یک حریمی دارد و چند وقت یک بار حریم خود را شستشو می‌دهد، این که ما با مجوز و یا بدون مجوز در حریم رودخانه هتل بسازیم، خانه و یا ویلا و مغازه بسازیم در واقع به حریم رودخانه دست اندازی کرده ایم.

وی افزود: این بارش‌ها و سیلاب‌ها چندین هزار سال وجود داشته است، اشتباه از ما است، که در حریم رودخانه استحکامات را بنا می‌کنیم و در پی آن موجب باریکی، انسداد و یا انحراف مسیر رودخانه می‌شویم، این بنا‌ها چه با مجوز و چه بدون مجوز ساخته شود، خطرناک است.

این کارشناس با بیان این که این بارش‌های سیلابی به یک باره اتفاق می‌افتد، گفت: متاسفانه ما در خصوص سیل و یا حتی زلزله سامانه هشدار عمومی نداریم، البته هواشناسی هشدار داده بود، اما سامانه‌ای نداریم که آژیر بکشد و یا پیامک عمومی به ساکنان منطقه در خصوص تخلیه محل خطر دهد، از طرفی هم مردم آموزش ندیده اند، که بدانند در محل بروز خطر باید به پناهگاه‌ها بروند و یا اصولا مناطق امن کجا است و آیا در این مواقع آماده است یا خیر.

وی ادامه داد: گاهی شاهد بارش‌هایی هستیم، که در نیم ساعت به میزان ۶ ماه بارش عمل کرده و در این حالت مدیریت این حجم آب عملا ناممکن می‌شود، در عین حال که سیستم واحد و برنامه ریزی شده‌ای نیز برای مدیریت آب‌های سطحی در این مناطق وجود ندارد.

حال باید منتظر بمانیم و ببینیم سیل اخیر چقدر بر روی هوشیاری مسئولان در خصوص تقویت زیرساخت ها، سامان دهی هرچه بیشتر ساخت و ساز‌ها و مدیریت بحران تاثیر داشته است.

مهر

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار