کشف نخستین ماهی خون‌گرم دنیا
کد خبر: ۱۰۲۳۶۳
تاریخ انتشار: 2018 March 05    -    ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۵
ماه‌ماهی؛
این ماهی ۹۰ کیلوگرمی که در عمق بین ۵۰ تا ۴۰۰ متری دریا زندگی می‌کند، نیازی ندارد که به سطح آب بیاید. خون‌گرم بودن برای ماه‌ماهی مزیت‌هایی نسبت به ماهی‌های شکارچی رقیب در بر دارد: سرعت شنای بیشتر، سرعت واکنش بهتر، دید بهتر، عملکرد مغزی بهتر و توانایی حفظ اعضای حیاتی در آب سرد.

نخستین ماهی خون‌گرم دنیا کشف شد:

نخستین ماهی خون‌گرم دنیا کشف شد: به گزارش «تابناک باتو»؛ در کودکی و نوجوانی یاد گرفته بودیم که پرندگان و پستانداران خونگرم و ماهی‌ها خون‌سرد هستند. اما پژوهشگران به تازگی ماهی یافته‌اند که خون‌گرم است. آنها متوجه شده‌اند یک ماهی به نام اُپاه opah یا ماه‌ماهی moonfish می‌تواند دمای خود را پیوسته ۴ تا ۵ درجه سانتیگراد بالاتر از محیط پیرامون خود نگه دارد.

به این ترتیب، این ماهی ۹۰ کیلوگرمی که در عمق بین ۵۰ تا ۴۰۰ متری دریا زندگی می‌کند، نیازی ندارد که به سطح آب بیاید. خون‌گرم بودن برای ماه‌ماهی مزیت‌هایی نسبت به ماهی‌های شکارچی رقیب در بر دارد: سرعت شنای بیشتر، سرعت واکنش بهتر، دید بهتر، عملکرد مغزی بهتر و توانایی حفظ اعضای حیاتی در آب سرد.

نخستین ماهی خون‌گرم دنیا کشف شد:

دانشمندان با پایش مداوم دمای بدن این ماهی در ساحل کالیفرنیا، متوجه خون‌گرم بودن این ماهی شدند.

ماهی تُن و بعضی از کوسه‌ها می‌توانند بعضی از مناطق بدن خود مثل عضلات درگیر در عمل شنا، مغز و چشم‌ها را گرم نگاه دارند، اما برای حفظ عملکرد اعضای دیگر مثل قلب، مجبورند به سطح آب بروند.
یک پزشک

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار