عوارض «سزارين» و فوايد زايمان «طبيعي»
کد خبر: ۹۹۷۹
تاریخ انتشار: 2015 September 06    -    ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۵
احساس خوشايند از توانايي در زايمان طبيعي، احساس مشارکت در زايمان و درک نحوه تولد نوزاد، احساس برقراري ارتباط فوري و پيوند احساسي با نوزاد پس از وضع حمل و... از فوايد رواني زايمان طبيعي نام برد.
يک متخصص زنان، زايمان و نازايي با اشاره به اينکه احتمال مرگ و مير مادران در زايمان سزارين هفت برابر زايمان طبيعي است، گفت: ارتباط عاطفي بين مادر و فرزند در زايمان طبيعي بيشتر است.

عوارض «سزارين» و فوايد زايمان «طبيعي»

دکتر سيده مرجان پورحيدري با بيان اينکه زايمان طبيعي مي‌تواند براي مادران بسيار مفيد باشد، اظهار کرد: از نظر پزشکي، جسماني و رواني، زايمان طبيعي فوايدي براي کودک هم دارد. وي پيشگيري از خطر مرگ، پيشگيري از خطر عفونت، پيشگيري از آسيب ديدن دستگاه ادراري، پيشگيري از آسيب ديدن روده و پيشگيري از لخته شدن خون در پاها و... را از مزاياي زايمان طبيعي نسبت به سزارين عنوان کرد.

پورحيدري، احساس خوشايند از توانايي در زايمان طبيعي، احساس مشارکت در زايمان و درک نحوه تولد نوزاد، احساس تسلط و حاکم بودن بر اتفاقات حين زايمان، احساس برقراري ارتباط فوري و پيوند احساسي با نوزاد پس از وضع حمل و احساس رضايت از پذيرفتن مسئوليت‌هاي مادرانه در مراقبت از نوزاد را از فوايد رواني زايمان طبيعي نام برد.

وي با بيان اينکه زايمان طبيعي براي نوزادان هم فوايد بسياري دارد تصريح کرد: از آنجا که فوايد تغذيه طبيعي با شير مادر مورد توجه است، سزارين براي مادراني که مايلند نوزادان‌شان را با شير خود تغذيه کنند، مشکل‌ساز خواهد شد. اغلب زناني که زايمان طبيعي مي‌کنند بلافاصله پس از تولد نوزاد، تغذيه با شير خود را آغاز مي‌کنند و شيردهي در زناني که سزارين مي‌شوند با تاخير ‌آغاز مي‌شود.

عوارض «سزارين» و فوايد زايمان «طبيعي»

اين متخصص زنان، زايمان و نازايي با اشاره به اينکه خطرناک‌ترين عارضه جانبي جراحي سزارين براي نوزاد نارس است، اظهار کرد: نارسي براي شرح دادن وضعيت نوزاد بکار مي‌رود و به دليل انتخاب نادرست زمان سزارين، نوزاد نارس به دنيا مي‌آيد.

وي افزود: نوزاداني که به روش سزارين انتخابي به دنيا مي‌آيند، به ميزان چشمگيري در معرض خطر ابتلا به سندرم ديسترس تنفسي (RDS) قرار دارند، هنوز هم در اغلب بيمارستان‌ها براي جراحي سزارين بيهوشي عمومي صورت مي‌گيرد و داروهاي به‌ کار رفته براي بيهوشي مادر از طريق جفت به بدن نوزاد مي‌رسد.

پورحيدري با بيان اينکه فقدان ايجاد فشار بر روي دستگاه تنفسي بر اثر سزارين در نوزاد بروز مي‌کند، افزود: در اين حالت تخليه مايع از اعماق ريه نوزاد به طور کامل صورت نمي‌گيرد. به همين دليل بروز مشکلات تنفسي در نوزاداني که به روش سزارين به دنيا آمده‌اند در مقايسه با زايمان طبيعي بيشتر است.

وي خاطرنشان کرد: احتمال مرگ و مير مادران در زايمان سزارين هفت برابر زايمان طبيعي است. همچنين ارتباط عاطفي بين مادر و فرزند و شروع شيردهي در زايمان طبيعي سريع‌تر است.

پورحيدري با اشاره به اينکه ميزان خونريزي در سزارين بيشتر از زايمان طبيعي است، خاطرنشان کرد: احتمال کم خوني و نياز به تزريق خون در بيماران سزارين بيشتر است.

اين متخصص زنان و زايمان و نازايي، احتمال عفونت‌هاي رحمي در سزارين را بيشتر از زايمان طبيعي عنوان کرد و گفت: سزارين در همه مواقع تضمين سلامت جنين نيست و احتمال بريدگي و شکستگي اعضاي بدن جنين در سزارين وجود دارد.

پورحيدري با بيان اينکه شانس مشکلات تنفسي در نوزادان نارس که به روش سزارين متولد مي‌شوند، بيشتر است، خاطرنشان کرد: در مادران سزاريني بازگشت مادر به فعاليت‌هاي طبيعي روزانه ديرتر از مادراني است که به طور طبيعي زايمان مي‌کنند.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار