تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 February 04    -    ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۲
مشخص است که نمی توان از روی استخوان های فسیل شده، رنگ سبز و نارنجی را تشخیص داد. همچنین نقش آنها بر روی گل و لای خشک شده به ما می گویند که این موجودات بدنی زبر و زمخت داشته یا بالدار بوده اند. اما قطعا نمی توان گفت که دایناسورها دقیقا چه شکلی بوده اند.
 کشف رنگ واقعی دایناسورها

کشف رنگ واقعی دایناسورها  اختصاصی «تابناک باتو»؛ چیزهای بسیاری در مورد دایناسورها بوده که گمان می کردیم هرگز نخواهیم دانست. مثلا اینکه چه رنگی بوده اند، یا اینکه دقیقا چه شکلی داشته اند؛ به غیر از شکلی که در فیلم های تخیلی برای آنها تصویر می شود؟

خوشبختانه علم توانسته است به این گونه پرسش ها پاسخ دهد: حداقل به یکی از آنها.

کشف رنگ واقعی دایناسورها

اما در سال ۲۰۱۰ آزمایشی بر روی خزهای یک دایناسور به کشفی شگفت انگیز منجر شد. این دایناسور، نخستین و آخرین دایناسوری بوده که با موهایی روی تنش در سال ۱۹۹۶ یافت شد. هنگامی که پوست این دایناسور زیر میکروسکوپ بررسی و مطالعه، روی آن، اندامک های ریز و سلولی تولید کننده ی رنگ های پوستی دیده شد.

کشف رنگ واقعی دایناسورها
بنا بر این گزارش، این اندامک ها تقریبا درون سیستم بدن تمامی حیوانات موجودند. البته این علم وقتی به دست آمد که در سال ۲۰۰۸ تیمی از دانشمندان دانشگاه ییل انگلستان برای مشاهده ی این اندامک ها، پرندگان فسیل شده را مطالعه کردند؛ این کار به منظور مقایسه ی دایناسورهای خزدار با پرندگان امروزی انجام گرفت.

کشف رنگ واقعی دایناسورها

اما پرسش این است: دایناسورها در نهایت چه رنگی بوده اند؟ پاسخ این پرسش درمورد همه انواع آنها صدق نمی کند، ولی پازل در مورد این خزدار کوچک مطالعه شده تقریبا تکمیل شده است.

کشف رنگ واقعی دایناسورها
این هیولای کوچک که حدود یک متر قد دارد، کمری تیره و متمایل به قرمز و شکمی رنگ پریده و دمی دراز و خط‌خطی داشته است.

با هم به دیدن تصاویری دیدنی از این موجود عجیب می نشینیم. نام این موجود کوچک، «سینوسوروپتریکس» است و در فارسی به چینی خزنده بال شناخته می شود.

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
آخرين تصوير كاملا نشان مي دهد كه او يك پرنده است! اسكلت دست ها اسكلت يك بال است!
کیاوش رازقی
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۲
این مورد کاملا اینست که پرندگان نوع تکامل یافته از خزندگان بوده اند.