قدیمی‌ترین تصویر تلویزیون ایران مربوط به کدام شخصیت تاریخی است؟
کد خبر: ۹۹۳۱
تاریخ انتشار: 2015 September 04    -    ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۵

مدیرکل آرشیو صداوسیما می‌گوید که قدیمی ترین تصاویر موجود در این سازمان مربوط به مظفرالدین شاه قاجار است.


این تصاویر مربوط به سفر مظفرالدین شاه قاجار به دیار فرنگ است که به صورت صامت فیلمبرداری شده و جزو گنجینه‌ی تصاویر مستند سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به شمار می‌رود.

قدیمی‌ترین صدای موجود در این سازمان هم متعلق به پنجمین شاه سلسله‌ی قاجاریه است که فرمان مشروطه امضاء کرده است.

به گفته‌ی انبارلویی این فایل صوتی هم متعلق به دوره مشروطه است. او می‌گوید که ارشیو سازمان صدا و سیما بیش از 200 هزار حلقه تصاویر مستند ارزشمند دارد که با استفاده از تکنولوژی نوین و به روز فرایند اصلاح آن‌ها اغاز شده است؛ «ما از هشت ماه گذشته فرآیند اصلاح این آثار را آغاز کرده ایم.»

او افزود:« ا مقاطع تاریخی را طبقه بندی کرده ایم. تاریخ قبل از انقلاب تصاویر و موضوعات بسیار متنوعی دارد که از دهه 40 آغاز می شوند. مقطع انقلاب اسلامی نیز که تصاویر مرتبط با آن تاکنون با کیفیت SD پخش می شده در حال تبدیل به کیفیت 2K و 4K است. با دستگاه هایی که ما سفارش داده ایم می توان امیدوار بود ظرف دو سال آینده همه فیلم ها اصلاح و ارتقا کیفی شده باشند.

مدیر کل آرشیو صداوسیما با اشاره به اینکه پروژه مشابهی در سال 2004 در اروپا 40 هفته به طول انجامید، ادامه داد: «میزبان نخستین محصولاتی که فرآیند تدوین و استخراج آنها با تکنولوژی روز انجام شود، قطعا شبکه مستند خواهد بود و ما شبکه مستند را میزبان استفاده از این تصاویر می دانیم. اگر این اتفاق هرچه زودتر رخ بدهد، قطعا آثار فاخری برای این شبکه آماده پخش خواهد بود.»

خبرآنلاین

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار