نکته های استفاده از ظروف مسی در آشپزی
کد خبر: ۹۹۲
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۹
در این مقاله فواید مس و ظروف آن را باهم دنبال می کنیم.پیشنهاد متخصصان تغذیه، ظروف مسی است. امّا مس چه فوایدی برایمان دارد؟ پخت غذا در ظروف مسی چه کمکی به بدن ما می کند؟ بخوانید تا بیشتر بدانید…

امروزه گزینه های بسیار متنوعی برای پخت غذا پیش روی ماست که در انتخاب آن ها دچار تردید می شویم.یکی از بهترین ظروف مناسب آشپزی، ظروف قدیمی مانند ظروف مسی را انتخاب کنیم یا با ظرف های تفلون غذا بپزیم؟ در این مقاله فواید مس و ظروف آن را باهم دنبال می کنیم.
پیشنهاد متخصصان تغذیه، ظروف مسی است. امّا مس چه فوایدی برایمان دارد؟ پخت غذا در ظروف مسی چه کمکی به بدن ما می کند؟ بخوانید تا بیشتر بدانید…

مس چیست؟

مس عنصری از جدول تناوبی است که با نشان CU شناخته می شود و عدد اتمی آن ۲۹ است. مس که به طور معدنی یافت می شود، قرمز رنگ است و استفاده از آن قدمتی ۱۰۰۰۰ ساله دارد.
مس کاربردهای فراوانی در زندگی ما نیز دارد. از مس برای ساخت سیم ها، کلیدهای الکترونیکی، سکه ها، وسایل آشپزی، وسایل موسیقی، مجسمه سازی و… استفاده می شود.

چرا مس برای بدن ضروری است؟

بدن انسان به طور طبیعی دارای ۷۵- ۱۰۰ میلی گرم مس است. مس که در کبد، قلب و مغز استخوان یافت می شود، برای سلامتی و نشاط و کنترل اسیدلاکتیک و کورتیزول بدن ضروری است.
هر فرد بالغ روزانه به ۲- ۳ میلی گرم مس نیاز دارد. این میزان در کودکان ۶ تا ۱۲ ماهه، ۷/۰ – ۱ میلی گرم، در کودکان ۱- ۳ سال ۱- ۵/۱ میلی گرم و در کودکان ۴- ۶ سال، ۵/۱ – ۲ گرم است.
موادی چون مغز گردو، لوبیا، قارچ، جوانه ی گندم و زردآلو منابعی غنی از مس هستند که باید در سبد غذایی خانواده قرار بگیرند.

فواید ظروف مسی برای بدن

دریافت مس بدن، به علّت محدودیت آن در مواد غذایی، کار دشواری به نظر می رسد. راه ساده تر این است که  از طریق پخت مواد در ظروف مسی، مس مورد نیاز خود و خانواده تان را تامین کنید.
استفاده از ظروف مسی مانع بروز واریس، کم خونی، مشکلات پوستی، توهم های شنوایی و افزایش کلسترول است. ظروف مسی، گلبول قرمز تولید می کنند و با تنظیم سوخت و ساز گلوکز، از بروز دیابت پیشگیری می کنند. استفاده از ظروف مسی، به شادی و نشاط بیشتر و رفع کسالت به خصوص رخوت زنانی که نزدیک به عادت ماهیانه هستند، به طور چشم گیری کمک می کند.
این ظروف مانند ظروف تفلون، ایجاد کم خونی و سرطان نمی کنند و مانند ظروف رویی، باعث یبوست، اختلالات گوارشی، پوکی استخوان و آلزایمر نمی شوند. بنابراین یکی از سالم ترین گزینه ها برای پخت غذا، ظروف مسی هستند.

مزیت استفاده از ظروف مسی برای آشپزی


چند نکته درباره دریافت مس

•    زمانی که از فیبرهای غذایی به صورت زیاد استفاده می کنید، جذب مس در شما کاهش می یابد.
•    اگر از قرص های پیشگیری از بارداری استفاده می کنید، جذب مس در بدن شما افزایش می یابد.
•    اگر ویتامین ث مصرف می کنید، مس کمتری به بدن شما جذب می شود.

هشدار درابره ظروف مسی

–    ظروف مسی را به دقت نگهداری کنید زیرا در صورت ضرب دیدگی، خواص خود را از دست می دهند. حتّی در صورتی که مواد غذایی در آن بسوزد، از مواد زبر برای تمیز شدن آن استفاده نکنید. شما می توانید یک برگ پیاز را روی آن بگذارید تا تمیز شدنش را راحت تر کند.
–    از مواد اسیدی و بسیار چرب در ظروف مسی استفاده نکنید. بنابراین سرکه، آبغوره و آبلیمو را درون آن نریزید
–    اگر ظروف مسی با قلع پوشانده شده باشند، گزینه ی بهتری برای پخت غذا هستند زیرا از افزایش مس در بدن جلوگیری می کنند.
–    هر هفته ای که از ظروف مسی استفاده می کنید، چند روزی به ظرف های مسی تان استراحت بدهید زیرا اگر مس بیش از حد وارد بدن افراد شود، آسیب های جبران ناپذیری خواهد داشت.

مزیت استفاده از ظروف مسی برای آشپزی

باغ دارو

برچسب ها: ظروف مسی ، آشپزی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار