پژو بازار ایران را می گیرد یا رنو؟
کد خبر: ۹۹۱۲
تاریخ انتشار: 2015 September 04    -    ۱۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۵
 رویترز با انتشار گزارشی به بررسی وضع حضور پژو و رنو، دو شرکت خودروسازی فرانسوی در بازار خودروی ایران پرداخت و نوشت که این دو شرکت در این زمینه به رقیب یکدیگر تبدیل شده اند.

بر پایه این گزارش پژو که تا پیش از تحریم های اقتصادی بین المللی علیه ایران، نخستین شرکت خودروسازی اروپایی حاضر در بازارهای ایران بود، امیدوار است که این رتبه را پس از برداشته شدن تحریم ها علیه ایران دوباره به دست آورد.

این شرکت در سال ۲۰۱۱ به بالاترین میزان فروش خود در ایران، یعنی ۴۵۸ هزار خودرو رسید. این در حالی بود که رنو در سال ۲۰۱۲ فقط ۱۰۰ هزار خودرو در ایران فروخت.

رادیو فرانسه فارسی در گزارش خود در این زمینه افزود: اما اکنون شرایط به گونه ای دیگر است و رنو نسبت به پژو بخت و اقبال بیشتری در بازار ایران دارد.

به طوری که کارلوس تاوارس، مدیر عامل شرکت پژو سیتروئن مذاکره با ایران را سخت توصیف کرد و لوران فابیوس، وزیر امورخارجه فرانسه نیز که به تهران سفر کرده بود، وضع رنو را نسبت به پژو در ایران بهتر ارزیابی کرد.

حضور شرکت رنو تا آخرین روزهای ممکن، یعنی تا اواسط سال ۲۰۱۳ در ایران بود؛ در صورتی که پژو ایران را در سال ۲۰۱۲ ترک کرد و همچنین وجود ۵۶۰ میلیون دلار دارایی این شرکت در ایران، دو دلیل مهمی است که شرایط بهتری را برای رنو نسبت به پژو فراهم کرده است.

به گونه ای که رنو توانسته به توافق خوبی با شرکت ایران خودرو، مهمترین شرکت خودرو سازی ایرانی دست یابد.

رادیو فرانسه اضافه کرد: یک منبع آگاه در شرکت رنو به خبرگزاری رویترز گفته، استراتژی رنو این است که به بزرگترین شرکت خودروسازی ایران تبدیل شود.

او همچنین شرکت پژو، رقیب رنو، را نیز به اظهارنظرهای خوشبینانه درباره حضور در ایران متهم کرده است.

لوران فابیوس وزیر امور خارجۀ فرانسه در سفر به تهران، تأیید کرده بود که نظر مسؤولان ایرانی نسبت به پژو خوب نیست و رنو شانس بیشتری برای فعالیت در این کشور دارد.

فابیوس در ارتباط با روابط اقتصادی با ایران پس از رفع تحریم گفته بود که اقتصاد کشور ایران برای ترمیم خود نیازهای عظیمی دارد. ایران با ۷۸ میلیون جمعیت، کشور بزرگی محسوب می شود که به دلیل تحریم ها با دشواری های زیاد اقتصادی مواجه بوده است.

فابیوس تصریح کرده بود که بزودی از کشور فرانسه یک هیأت صد نفره از صاحبان صنایع فرانسوی همراه با وزیر کشاورزی و وزیر بازرگانی خارجی به تهران سفر خواهند کرد.

رادیو فرانسه افزود: وزیر امور خارجۀ فرانسه در ارتباط با صنایع خودروسازی هم گفته بود؛ من با وزیر صنایع ایران در بارۀ پژو و رنو صحبت کردم. استقبال ایرانیان در مورد رنو مثبت بود اما در مورد پژو، مسؤولان ایرانی گله دارند که این شرکت چند سال پیش در شرایطی نامناسب ایران را ترک کرده و بنابر این شاید وضع برای پژو سخت تر باشد؛ اما من از هر دو شرکت دفاع کردم.

این رادیو گفت : دو شرکت خودروسازی فرانسوی پژو و رنو، امیدوارند پس از گذشت چند سال از لغو تحریم های اقتصادی علیه ایران، تا سال ۲۰۲۰ هر کدام ۴۰۰ هزار دستگاه خودرو در ایران به فروش برسانند.

یک مؤسسه آمریکایی در زمینه تحلیل اطلاعات اقتصادی (IHS) پیش بینی کرده که در آن سال، شرکت رنو ۱۲ درصد بازار خودروی ایران را در دست دارد و پژو، دیگر شرکت خودروسازی فرانسوی نیز با دو تا سه درصد کمتر از رنو، در این بازار فعال است.

ایران با ۸۰ میلیون جمعیت، بزرگترین بازار خودرو در خاورمیانه را داراست که با وجود فروش ۱٫۱ میلیونی خودرو در سال گذشته، بر اساس برآوردها، فروش خودرو در ایران می تواند به میزان دو میلیون در سال برسد.

ایرنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار