عوامل موثر در ریزش مو
کد خبر: ۹۹
تاریخ انتشار: 2015 April 25    -    ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۳
عوامل موثر در ریزش مو

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران اختلالات تیروئیدی ( کم کاری و پر کاری) را از دلایل ریزش مو دانست و خاطر نشان کرد: بروز مشکلات هورمونی، نامنظمی دوران قاعدگی، استرس، بیماری‌های خود ایمنی، دیابت و کم خونی از عوامل موثر در ریزش مو هستند.

دکتر محمد گلشنی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه مو یک بافت مرده است، گفت: مو از پروتئینی به نام کراتین در ناحیه خارجی پوست سر و توسط فولیکول‌های مو ساخته می‌شود که وظیفه آن تولید مو است و زمانی که موی جدید ساخته می‌شود، موی قدیمی از پوست سر خارج می‌شود که رشته‌ای از سلول‌های کراتینی مرده است.

وی ادامه داد: بیشترین ترکیب مو از پروتئینی به نام کراتین است که در ریشه مو تولید می‌شود؛ به همین دلیل فولیکول مو به مواد مغذی احتیاج دارد که پروتئین در راس آن قرار داشته باشد، مانند اسید آمینه، قند و چربی، انواع ویتامین‌های A، B، C، D و همچنین آهن و روی که باعث رشد مو می‌شوند.

این متخصص پوست و مو یاد آور شد: ژنتیک در رشد و جنس مو موثر است؛ به طوری که اگر اعضاء یک خانواده دارای موی خوب، سالم و پر پشت باشند، این ویژگی در تمام افراد دیده می‌شود.

گلشنی با بیان این مطلب که آب و هوا هیچ تاثیری در رشد مو ندارد، گفت: مناطق گرم و خشک باعث خشک شدن، شکنندگی و موخوره می‌شوند.

عضو هیات مدیره انجمن متخصصان پوست ایران با اشاره به اینکه بارداری یکی دیگر از عوامل ریزش مو است، اظهار کرد: مصرف داروهای شیمی درمانی، رقیق کننده خون، جلوگیری از بارداری و کنترل فشار خون می‌تواند در ریزش موی افراد نقش موثری داشته باشد.

گلشنی مصرف مواد پروتئینی مانند گوشت سفید و قرمز و ویتامین B12 را راهکاری بسیار کمک کننده در جلوگیری از ریزش مو دانست و در پایان تصریح کرد: افراد با تغییر در برنامه غذایی و مصرف انواع لبنیات و پروتئین‌های حیوانی و مولتی‌ویتامین می‌توانند در جلوگیری از ریزش مو نقش موثری داشته باشند. با مراجعه به متخصص پوست و مو نیز باید برای جلوگیری از ریزش مو اقدام کنند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار