کلیسای زیبا و دیدنی سنت‌استپانوس در جلفا
کد خبر: ۹۸۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2015 May 24    -    ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۷
این کلیسا، نهمین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. روی دیواره‌های خارجی کلیسا چند کتیبه به زبان ارمنی و چند نقش برجسته زیبا از جمله کودکی حضرت عیسی در طاق‌نما و یا نقش برجسته صحنۀ سنگسار شدن اسپانوس مقدس در دیواره شرقی و مصلوب شدن حضرت عیسی را در دیواره غربی دید.
کلیسای زیبا و دیدنی سنت‌استپانوس در جهرمکلیسای زیبا و دیدنی سنت استپانوس در شانزده کیلومتری شهر جلفا در سه کیلومتری کرانه رودخانه ارس در آذربایجان شرقی واقع شده است.
این کلیسا که در منطقه‌ای خوش آب و هوا و در میان درختان کهنسال و سربه فلک کشده و در میان حصاری سنگی با هفت بارو قرار دارد، پس از قره کلیسا دومین کلیسای پراهمیت ارامنه کشور است که سالانه پذیرای هزاران گردشگر می‌باشد.

نام سنت استپانوس برآمده از نام استپانوس شهید اول راه مسیحیت است که در سال ۳۶ میلادی توسط یهودیان سنگسار شد.
این کلیسا به عنوان نهمین اثر ملی ایران در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.
روی دیواره‌های خارجی کلیسا چند کتیبه به زبان ارمنی و چند نقش برجسته زیبا از جمله کودکی حضرت عیسی در طاقنما و یا نقش برجسته صحنۀ سنگسار شدن اسپانوس مقدس در دیواره شرقی و مصلوب شدن حضرت عیسی را در دیواره غربی دید.
به دلیل استفاده از سنگ‌های آجری رنگ در ساخت این کلیسا، این کلیسا با نام صومعه سرخ هم شناخته می‌شود.


ساختمان کلیسای سنت استپانوس دارای سه بخش اصلی است که عبارتند از برج ناقوس، نمازخانه اصلی و اجاق دانیال.
برج زیبای ناقوس ‌روی ایوانی دو طبقه قرار گرفته و دارای گنبدی هرمی شکل و هشت ضلعی است که بر ‌هشت ستون استوانه‌ای از جنس سنگ سرخ افراشته شده ‌دارای نقوش زیبای فرشته، صلیب، ترنج و ستاره گل هشت پر است.
فضای داخلی کلیسا که شامل ایوان، نمازخانه و محراب است، به شکل صلیب طراحی گردیده است که نمازخانه در زیر گنبد اصلی واقع شده است.

 اجاق دانیال تالاریست به طول ۲۰ و عرض ۶ متر که تالار اجتماعات در بخش میانی و محل غسل تعمید با میز سنگی آن در بخش شرقی و اجاق دانیال که بوسیله دیواری از تالار مجزا گردیده است می‌باشد.

عکاس و فرستند: حمید روحشاد

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
غیر قابل انتشار: ۰
فرانک
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۶:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۵
0
0
سلامی بر تابی ها و با تو ها
عالی بود
لذت بردیم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار