نقش والدین در شکل‌گیری هویت جنسی کودکان
کد خبر: ۹۸۳۸۱
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 24    -    ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۸
بهترین نمونه و الگوی کودکان برای تعیین هویت جنسی آنان والدین هستند، کودکان با والدینی که دوران کودکی خود را به خوبی پشت سر گذاشته باشند به خوبی همانند‌سازی می‌کنند و به نقش‌های جنسیتی خود و دیگران احترام می‌گذارند و در آینده نیز می‌توانند الگو و سرمشق مناسبی برای فرزندانشان باشند.
 نقش والدین در شکل‌گیری هویت جنسی کودکان
 
نقش والدین در شکل‌گیری هویت جنسی کودکان  به گزارش «تابناک باتو»؛ هویت جنسی یک حالت روانشناختی است که احساس فرد نسبت به مذکر یا مونث بودن خود را نشان می‌دهد، معمولا هویت جنسی از دو تا هفت سالگی شکل گرفته و معمولا با جنسیت فرد هماهنگ است.

دکتر فاطمه آذرتاش درباره هویت جنسی در کودکان می گوید: والدین نقش مهمی‌ در شکل‌گیری هویت جنسی کودکان دارند و فرزندان در مرحله شکل‌گیری این هویت با والد هم‌جنس خود همانند‌سازی می‌کنند عدم شکل‌گیری این هویت به اختلال هویت جنسی در فرد منجر می‌شود.

پیدایش هویت جنسی به عواملی همچون نگرش‌های والدین، گرایش‌های فرهنگی و آلت تناسلی فرد وابسته است.

بهترین نمونه و الگوی کودکان برای تعیین هویت جنسی آنان والدین هستند، کودکان با والدینی که دوران کودکی خود را به خوبی پشت سر گذاشته باشند به خوبی همانند‌سازی می‌کنند و به نقش‌های جنسیتی خود و دیگران احترام می‌گذارند و در آینده نیز می‌توانند الگو و سرمشق مناسبی برای فرزندانشان باشند.

افرادی که از زن یا مرد بودن خود راضی هستند، احساس خوب نسبت به هویت جنسی را به فرزند خود منتقل می‌کنند، به عنوان مثال مادری که هویت زنانه خود را می‌پذیرد به بهترین وجه می‌تواند احساس زیبای زن بودن را به دختر خود منتقل کند اما مادری که احساس می‌کند جنس مونث مورد ظلم قرار می‌گیرد و در جامعه جایگاهی ندارد این حس را به دخترش منتقل می‌کند که دختر بودن مایه حقارت است، چنین مسائلی می‌تواند اختلال هویت جنسی را در کودک ایجاد کند.
 
نقش والدین در شکل‌گیری هویت جنسی کودکان 

آذرتاش با اشاره به اینکه اگر در سن ایجاد هویت جنسی در کودک، به هر علتی حضور فیزیکی یا معنوی پدر در منزل مثبت نباشد مانند افرادی که طلاق گرفته‌اند یا پدر جایگاه اجتماعی خود را در منزل نداشته باشد یا به دلایل مختلف فرزند، پدر خود را نبیند در چنین حالتی ضروری است به جای پدر جانشین مناسبی در نظر گرفته شود مانند عمو، دایی و… تا کودک رفتارهای مردانه را از وی بیاموزد و با او همانند سازی کند.

اگر در چنین خانواده‌ای جانشینی به جای پدر در نظر گرفته نشود وی به سمت مادر گرایش می‌یابد و با او همانند سازی می‌کند به نحوی که خصوصیات زنانه در چنین کودکی بیشتر تقویت می‌شود،‌ این فرد در آینده نیز رفتارهای مردانه‌ای نخواهد داشت و از جنسیت خود راضی نخواهد بود.

این افراد حتی در انتخاب همسر نیز به سمت دختری می‌روند که مثل مادرشان باشد یعنی نقش حامی را برای او ایفا کند حتی ممکن است این پسران به زنان بزرگتر از خودشان گرایش پیدا کنند.

این مردان گمان می‌کنند که همسران‌شان باید همچون مادر به آنها عشق بورزد و حتی نسبت به همسر خود حس مالکیت دارند.لذا احتمال اینکه چنین کودکانی بالغ شوند کمتر است.

اگر دختری در سن همانندسازی جنسیت به هر علتی از داشتن مادر بی‌بهره باشد و هیچ جانشینی برای مادر نداشته باشد با پدر خود همانندسازی می‌کند، مثلا به بازی‌های پسرانه علاقه‌مند شده و دوست دارد در جمع‌های پسرانه قرار بگیرد، کارهای مردانه انجام دهد و متاسفانه این خصوصیت گاهی مورد تمجید اطرافیان قرا می‌گیرد مثلا پدر می‌گوید دختر من برای خودش یک مرداست که این بدترین توهین برای یک دختر است، زیرا بزرگ‌ترین هنر یک دختر زن بودن است و ما باید به عنوان والدین ویژگی‌های مختلفی را همچون، زن مبارز، زن معشوقه، زنی که جایگاه معنوی بالایی دارد و زنی با ویژگی‌های مادرانه در وی پرورش دهیم.
بهداشت نیوز
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United States
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۴
0
1
تحلیل آبکی دیگر از جماعت روانشناس و روانپزشک، در جوامع امروزی و افرادی که دسترسی به منابع مختلف مطالعاتی مانند کتابخانه و کتب گوناگون دارند، والدین تنها الگوهای رفتاری فرزندان نیستند که فرزند ناگزیر باشد یکی از آندو یا حتی اقوام را برای الگوی خود انتخاب نماید
عباس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۵
1
0
ممنون جالب بود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار