هسته ی زمین از سطحش جوان تر است!
کد خبر: ۹۸۲۶۸
تاریخ انتشار: 2018 January 22    -    ۰۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۵
ریچارد فاینمن، فیزیکدان افسانه ای در سال 1960 در یک سخنرانی گفت: به دلیل اتساع زمان، یا به زبان عامیانه، همان کند شدن گذر زمان، هسته ی زمین باید یک یا دو روز از سطح آن جوانتر باشد.
 هسته ی زمین از سطحش جوان تر است!
 
هسته ی زمین از سطحش جوان تر است!  اختصاصی «تابناک باتو»؛ زمان یکی از قابل پیش بینی ترین و قابل اتکاترین مقیاس های موجود برای ما انسان ها به نظر می رسد؛ اما بر خلاف اطمینانی که به تیک تیک ساعت مچی خود دارید، باید بدانید که زمان همواره با یک سرعت ثابت در جریان نیست.

بنا بر این گزارش، نظریات انیشتین عنوان می کنند که سرعت زمان بر اساس فاکتورهایی چون گرانش و شتاب تغییر می کند؛ یعنی هر چه بیشتر به عمق گرانش یک جسم فرو رویم، زمان کندتر می شود.
 
ریچارد فاینمن، فیزیکدان افسانه ای در سال 1960 در یک سخنرانی گفت: به دلیل اتساع زمان، یا به زبان عامیانه، همان کند شدن گذر زمان، هسته ی زمین باید یک یا دو روز از سطح آن جوانتر باشد. دانشمندان حاضر در جلسه همگی حرف فاینمن را بدون مجادله پذیرفتند، چون فاینمن از هر لحاظ یک عالم نمونه بود (و هنوز هم هست).
 
هسته ی زمین از سطحش جوان تر است! 

اما تنها به این دلیل که فردی عالم و شهره است، نمی توان گفت، در تمامی زمینه ها حق با اوست. خود فاینمن نیز مطمئنا با این گفته موافق است. به همین علت نیز تیمی از دانشمندان دانمارکی در سال 2016 با انجام محاسباتی، به این نتیجه رسیدند که بنا به دلایل فیزیکی ـ و نه زمین شناسی ـ هسته ی زمین دو سال و نیم از مرکز آن جوان تر است.

حرف های گفته شده تنها ریاضی صرف و محض نیست. اثرات اتساع زمان واقعا روی چیزهایی که به صورت روزمره استفاده می کنیم، تأثیر می گذارند. مثلا جی پی اس، ماهواره های جی پی اس در ارتفاع حدودا 21 هزار کیلومتری از سطح زمین به دور آن می چرخند، که به طور قابل توجهی نسبت به اجسام سطح زمین از محدوده ی گرانش زمین دورترند؛ این یعنی زمان برای این ماهواره ها سریع تر از ساعت های روی زمین می گذرد.

همچنین ماهواره ها حدود 14 هزار کیلومتر در ساعت می پیمایند و شتاب نیز زمان را کُند می کند. نتیجه اینکه عقربه های ساعت های روی ماهواره ها چند نانوثانیه کندتر از ساعت های موجود روی زمین می چرخند. هسته ی زمین نیز همان طور که می دانیم در مرکز زمین قرار دارد و در محدوده ی گرانش خود قرار ندارد و دلیل تفاوت سنی دو و نیم ساله ی سن هسته و سطح زمین نیز همین است.

مترجم: سجاد جوهردلوری
منبع:Sciencenews.org


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار