مصرف نمک در کشور 58 درصد بیشتر از حد مجاز است
کد خبر: ۹۸۱۳
تاریخ انتشار: 2015 September 03    -    ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۰
مدیرکل نظارت فرآورده‌های خوراکی وزارت بهداشت با بیان اینکه مصرف نمک در کشور 58 درصد بالاتر از حد توصیه‌های تغذیه‌ای سلامت سازمان‌های جهانی است، گفت: مصرف شکر 21.5 و اسیدچرب ترانس 30 درصد بالاتر است.

هدایت حسینی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه 10 ساله‌ای که سازمان جهانی بهداشت ترسیم کرده، اظهار داشت: در این برنامه از عوامل تاثیرگذار در سلامت سه فاکتور در حوزه ایمنی غذا قرار می‌گیرد.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: به تبع برنامه سازمان جهانی در وزارت بهداشت نیز سندی ترسیم شده که در حوزه نظارت بر موادغذایی سه هدف در راستای ارتقای سطح سلامت و کاهش بیماری‌های غیرواگیر در نظر گرفته شده است.

این مسئول با بیان اینکه مصرف نمک در کشور 58 درصد بالاتر از حد توصیه‌های تغذیه‌ای سلامت سازمان‌های جهانی است، متذکر شد: مصرف شکر 21.5 درصد و اسیدچرب ترانس نیز 30 درصد بالاتر است.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت ادامه داد: مصوبه فوق را به همه ابلاغ کرده‌ایم و هم‌زمان استانداردهایی را پیگیری می‌کنیم که به‌عنوان یک سیاست پایدار در کل کشور اجرا شود.

حسینی با بیان اینکه کاهش مصرف نمک و شکر و به صفر رساندن اسیدچرب ترانس در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، تصریح کرد: کاهش اسیدچرب ترانس به میزان 2 درصد در روغن‌هایی که در خانوار مصرف مستقیم دارد، تصویب شده است.

به گفته وی، در استاندارد مربوطه هم با فشارهای زیاد سازمان غذا و دارو، میزان استاندارد اصلاح شد که البته ضابطه آن قبل ابلاغ شده بود و مبنای صدور پروانه‌های ساخت در وزارت بهداشت است.

این مسئول تصریح کرد: در زمان واردات و ثبت سفارش نیز حداکثر اسیدچرب ترانس 2 درصد در روغن‌های خوراکی و پنج درصد در روغن‌های صنعتی درج می‌شود و هیچ روغنی که از این اصول تبعیت نکند به کشور اجازه ورود نخواهد داشت.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت گفت: ما در برنامه 10 ساله‌ای که با هماهنگی سازمان صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان‌های مرتبط داریم باید میزان ترانس را به کمتر از نیم درصد برسانیم و در هر وعده غذایی به شاخص‌های سازمان غذا و داروی جهانی برسیم.

حسینی با یادآوری اینکه توجه وزارت بهداشت به اسیدهای چرب ترانس از سال 1384 بیشتر شد، افزود: از سال 84 میزان اسیدهای چرب ترانس از 25 درصد به پنج درصد در سال 93 رسیده است و بر اساس برنامه تا سال 95 به 2 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه مبنای کار وزارت بهداشت به صفر رساندن اسیدچرب ترانس است، بیان داشت: اسیدهای چرب اشباع و کاهش میزان چربی‌های جامد و جایگزین کردن آن با چربی‌های مایع از جمله راه‌کارهای موجود است.

به گفته این مقام مسئول، مصرف روغن مایع در خانوار در حال حاضر 55 درصد و روغن جامد 45 است که به تدریج باید کاهش پیدا کند و با مصرف روغن مایع جایگزین شود.

مدیرکل نظارت و ارزیابی فرآورده‌های خوراکی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال 92 واردات روغن پالم 450 هزار تن بوده، اظهار داشت: محدودیتی را برای واردات روغن پالم از سال گذشته تعیین کرده‌ایم که با سیاست‌های از پیش تعیین شده این میزان در سال گذشته به 400 هزار تن کاهش پیدا کرد.

فارس
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار