چرا با شیمی درمانی، موها می‌ریزد؟
کد خبر: ۹۸۰۷
تاریخ انتشار: 2015 September 03    -    ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۴
شیمی درمانی درمان اولیه بیماری است و در این مرحله بیش از 99 درصد سلول‌های سرطانی از میان می‌روند تا علامت‌های اولیه پاک شوند. همچنین درمان اولیه در دو ماه اول انجام می‌شود و بقیه درمان نیز در سه سال اول دمان صورت می‌گیرد.

یک فوق تخصص خون و هماتولوژی گفت: شیمی درمانی علاوه بر از بین بردن سلول‌های سرطانی، یک سری از سلول‌های طبیعی بدن که تکثیرشان زیادتر از حد معمول است را نیز از بین می‌برد که موها هم جزو این دسته‌اند.

دکتر حسین اصفهانی، با بیان اینکه به هرگونه دارو شیمیایی که برای بیماران استفاده می‌شود، شیمی درمانی گفته می‌شود، افزود: اما شیمی درمانی به عنوان یک اصطلاح برای بیماری‌های بدخیم جا افتاده است.

وی تصریح کرد: دسته‌ای از داروها هستند که بر روی سلول‌های سرطانی تاثیر گذاشته و موجب توقف رشد یا از بین رفتن سلول‌های سرطانی می‌شود. در دوره‌ای که چرخه سلولی در حال ساخت جداره و هسته سلولی است، شیمی درمانی چرخه را متوقف کرده و در زمان خاصی از چرخه سلول، تخریب سلول‌های سرطانی را به دنبال دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: استفاده از شیمی درمانی، لوله‌هایی را که موجب چسبیدن DNA به یکدیگر شده و تشکیل کرومزوم‌های سرطانی می‌شود را تخریب می‌کند. پس از انجام شیمی درمانی عوارضی نظیر زخم دهان، سوزش و عفونت‌های ادراری، مشکلات گوارشی، ضعیف شدن ریه‌ها، تهوع، درد شکم و کاهش مغز استخوان بروز می‌کند. عوارض یاد شده محدود بوده و طی مدت زمان کوتاهی از بین می‌رود.

اصفهانی تصریح کرد: شیمی درمانی درمان اولیه بیماری است و در این مرحله بیش از 99 درصد سلول‌های سرطانی از میان می‌روند تا علامت‌های اولیه پاک شوند. همچنین درمان اولیه در دو ماه اول انجام می‌شود و بقیه درمان نیز در سه سال اول دمان صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: برای درمان توده‌های خوش خیم، تنها راه درمان برداشتن آن توسط جراحی است، اما در توده‌های بدخیم سلول‌ها ماهیت تکثیر بیش از معمول دارند و به بافت‌های دوردست نیز دست‌اندازی می‌کنند که در این گونه موارد علاوه بر جراحی از شیمی درمانی هم استفاده می‌شود.
اصفهانی تاکید کرد: عوارض ناشی از شیمی درمانی و میزان موفقیت درمانی آن وابسته به نوع سرطان و سن بیمار است.

ایسنا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار