حمام آب سرد، ماهیچه‌ها را ضعیف می‌کند
کد خبر: ۹۶۴۷
تاریخ انتشار: 2015 September 02    -    ۱۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۱:۴۵
بیشتر ورزشکاران بعد از ورزش و فعالیت بدنی شدید برای برطرف کردن تعریق و خستگی ماهیچه‌ها دوش آب سرد می‌گیرند.
 
ولی برخلاف آنچه عامه مردم فکر می کنند، این کار خیلی هم به نفع آنها تمام نمی شود، زیرا مطالعات اخیر پژوهشگران حاکی از آن است که حمام آب سرد بعد از فعالیت شدید بدنی، ضعف عضلانی و کاهش حجم ماهیچه ها را به دنبال دارد.

محققان یافته های خود را روی 21 مردی که به مدت 12 هفته و دو روز در هفته ورزش می کردند، آزمایش کردند. حدود نیمی از آنها بعد از ورزش با آب 10 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه دوش می گرفتند.

نیم دیگری از آنها هم بعد از فعالیت بدنی با ورزش به آهستگی بدن خود را سرد کردند.

محققان دانشگاه کوئینزلند استرالیا بعد از این آزمایش ها دریافتند قدرت عضلانی و حجم ماهیچه ها در مردانی که بدون حام آب سرد بدنشان را سرد کردند نسبت به گروهی که دوش آب سرد گرفته بودند، بیشتر بود.

بررسی ها نشان می دهد فعالیت سلول هایی که برای ساخت ماهیچه های بزرگ تر و قدرتمندتر ضروری است، حدود دو روز بعد از ورزش و حمام آب سرد کم می شود. در واقع، فرورفتن در آب سرد توان ماهیچه ها را کاهش می دهد.

بنابراین محققان حمام آب سرد را بعد از جلسات تمرینات مقاومتی به ورزشکاران توصیه نمی کنند. نتایج جدید نشان می دهد افرادی که از ورزش های مقاومتی برای بهبود عملکرد ورزشی خود و بهبودی ناشی از آسیب استفاده می کنند، باید روش غوطه وری آب سرد را به کار ببرند تا از این طریق بهبود پیدا کنند.

جام جم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار