خودکشی ها پس از زلزله؛ چرا؟!
کد خبر: ۹۶۲۷۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: 2018 January 02    -    ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۱
در بسياري از مطالعات، ديده شده است كه در يكي دو ماه پس از زلزله معمولا حتي در آقايان ميزان خودكشي كاهش پيدا مي كند. به دليل اينكه افراد، بیشتر همدل می شوند و هدفي پيدا مي كنند تا به يكديگر کمک کنند. در حقيقت ميزان خودكشي كاهش پيدا مي كند؛ اما بعد از دو سه ماه ممكن است نیاز به درمان های روانشناختی، بیشتر شود. چون اگر برای افراد آسیب دیده از همان ابتدای حادثه، اقدامات روان درمانی لازم صورت نگيرد ممکن است عوارضش تا چندسال ادامه پيدا كند.
 دلایل روانشناختی خودكشی در مناطق زلزله زده و راه های كنترل آن
 
دلایل روانشناختی خودكشی در مناطق زلزله زده و راه های كنترل آن  به گزارش «تابناک باتو»؛ بیستم آذر ماه 96 ساعت 17:39 دقیقه، اتفاقی در کشور افتاد که در آن، زمین زیر پای شهروندان سر پل ذهاب و دل همه ایرانیان فرو ریخت. حوادث و بلایای طبیعی، حوادث خاصند و تبعات خاصی در پی دارند. زمان وقوع زلزله، همه با پدیده هایی روبرو می شویم که تا به حال ندیده ایم. جدا از خسارت های مالی؛ افراد، اعضای خانواده­ی خود و حتی موقیعت اجتماعی شان را از دست می دهند. این پیامدها صدمات روحی فراوانی بر زلزله زدگان وارد می کند.

دكتر مسعودی فرید، معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور در خصوص آسیب های روانی پس از زلزله و راهکارهای مقابله با آن افزود: فجایع پس از زلزله، مثل از دست دادن  عزيزان، خانواده، شغل و.... استرس هايی برای زلزله زدگان به وجود مي آورد. از این رو، در همان ساعات نخست، همزمان با خدمات اسكان اوليه و خدمات پزشكي بايد خدمات روانشناختي نیز به مردم داده شود. مانند بعضی کشورها، افرادي كه دچار اختلال اضطرابي يا افسردگي مي شوند بعد از زلزله بايد درمان شوند و به آن ها خدمات روانشناختي ارائه شود.

در بسياري از مطالعات، ديده شده است كه در يكي دو ماه پس از زلزله معمولا حتي در آقايان ميزان خودكشي كاهش پيدا مي كند. به دليل اينكه افراد، بیشتر همدل می شوند و هدفي پيدا مي كنند تا به يكديگر کمک کنند. در حقيقت ميزان خودكشي كاهش پيدا مي كند؛ اما بعد از دو سه ماه ممكن است نیاز به درمان های روانشناختی، بیشتر شود. چون اگر برای افراد آسیب دیده از همان ابتدای حادثه، اقدامات روان درمانی لازم  صورت نگيرد ممکن است عوارضش تا چندسال ادامه پيدا كند.

در حال حاضر، حدود ٥٤ تيم از گروه روانشناسان و تیم محب در مناطق زلزله زده کرمانشاه مستقرند و دانشگاه علوم پزشکی كرمانشاه نیز ٤٠ تيم در این منطقه مستقر كرده است.

حمایت از كودكان در برنامه سازمان بهزیستی قرار  دارد. کمک رسانانی مانند مددكارها و روانشناسان نیز ممكن است در مواجهه با مسائل و مشكلات سخت، دچار مشكلات روحي شوند که به آن ها نیز باید در این شرایط دشوار، توجه شود.

كاري كه می شود در سازمان بهزيستي براي گروه هاي اعزامی انجام داد، اين است كه هر ١٠ تا ١٥ روز نيروهای جدید، جایگزین نیروهای پیشین شوند تا استراحتی صورت گیرد و اینگونه، افراد موثرتر در آنجا حضور پيدا كنند.

معاون اجتماعی سازمان بهزیستی كشور با بیان اینکه خط ١٤٨٠ سازمان بهزیستی کشور فعال است، اظهارداشت: خط ١٢٣ اورژانس اجتماعي نیز فعال است و هر فردی مشكلي دارد يا كسي را مي شناسد که دچار مشکل شده است مي تواند با اين خطوط تماس بگیرد تا مشکل بررسی و رفع گردد.
دلایل روانشناختی خودكشی در مناطق زلزله زده و راه های كنترل آن 

وقتي كسي اقدام به خودکشی را بيان مي كند، جدي بگیرید

در ادامه، دكتر سید كاظم ملكوتی، رئیس جمعیت علمی پیشگیری از خودكشی با بیان اینکه فرد زلزله ديده نياز به حمايت های همه جانبه دارد تا بتواند با فشارهاي بعد از سانحه مقابله كند، گفت: همين حمايت ها مي تواند فكر به خودكشي را در فرد كم كند؛ اما فکر به خودکشی در بعضی ممکن است به زلزله ربطی نداشته باشد و فردي بيان كند كه افكار خودكشي دارد. اينجاست كه نمی شود منشا این حس را  تشخيص داد. اما مهم توجه به اين نكته است که وقتي كسي اقدام به خودکشی را بيان مي كند، آن، موضوعی جدي است ولی ميزان جديت متفاوت است، از اینرو، رفتار با فرد نیز متفاوت خواهد بود.

با بيان گفته فرد مبني بر خودكشي مي فهميم كه ميزان جديت چه مقدار است. آيا پشت همه حرفايش نا اميدي است؟ عصبانيت، گذراست؟ آيا يك روز يا يك ماه يا يك سال به اين موضوع فكر كرده است؟ آيا اقداماتي مبني بر فكرش كرده است؟ آيا موارد خفيف خودكشي داشته است؟!

كساني كه اقدام به خودكشي و به اورژانس مراجعه مي كنند يك دهم افرادي هستند كه خودكشي مي كنند و ما اطلاعي از آنها نداريم. افرادي كه اقدام مي كنند حتما طي ٦ ماه تا يك سال به پزشك مراجعه كرده اند. خيلي وقت ها فرد، فرصت كمك به خودش را به افراد ديگر مي دهد ولي توجهی نمي شود و او نااميد مي شود.

خودكشي، مسري است. مجازي و غيرمجازي، تاثیر یکسانی دارد. برای رفع این معضل باید آموزش داده شود و رسانه ها برای حمایت از این افراد، باید برنامه های آموزشی مناسبی تدارک ببینند.
رادیو سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
0
1
بجای اقدامات رواندرمانی باید بفکر حل مشکلات اساسی کسانی بود که دچار بلایای طبیعی شده اند و زندگیشان نابود شده، البته این وظیفه دولت است نه مردم، متاسفانه زندگی برخی نیز با حماقت یکعده دچار مشکل و بلا می شود، ماشالله روانشناسها هم بدنبال این هستند که از هر مساله برای خود دکانی باز نمایند
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار