«کاشت مغزی»، عملیات جدید حافظه‌یاب
کد خبر: ۹۶۲۷۰
تاریخ انتشار: 2018 January 02    -    ۱۲ دی ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۳
بنا بر این گزارش، مغزهای سالم خاطرات را با فرستادن سیگنال های به مناطق مختلف مرکز مغز، یعنی هیپوکامپوس به یاد می آورند. فرآیند آن مشابه تلفن است که وقتی سیگنال به یک منطقه می رسد، کدگذاری شده و هنگام رسیدن به مقصد نهایی سیگنالی کاملا متفاوت از مقدار اولیه ی خود دارد.
 کاشت مغزی
 
  اختصاصی «تابناک باتو»؛ همه ی ما گهگاهی در به یاد آوردن چیزی یا چیزهایی مشکل پیدا می کنیم. اشکالی ندارد. اما برای کسانی که سطح مشکلشان به فراموشی و آلزایمر نزدیک باشد، مشکل حافظه یعنی خطری برای زندگی‌.

در چند سال اخیر دانشمندان به سمت القائات الکتریکی خیز برداشته و معتقدند که ممکن است بتوانند یادآوری را در افرادی با مشکلات حافظه بهبود بخشند و البته نتایج تحسین برانگیزی نیز به دست آورده اند.

برای نخستین بار یک کاشت مغزی در انسان صورت گرفته و حافظه ی وی را بهبود بخشیده است.
کاشت مغزی 
بنا بر این گزارش، مغزهای سالم خاطرات را با فرستادن سیگنال های به مناطق مختلف مرکز مغز، یعنی هیپوکامپوس به یاد می آورند. فرآیند آن مشابه تلفن است که وقتی سیگنال به یک منطقه می رسد، کدگذاری شده و هنگام رسیدن به مقصد نهایی سیگنالی کاملا متفاوت از مقدار اولیه ی خود دارد.

وقتی که هیپوکامپوس صدمه دیده باشد، سیگنال نمی تواند به مقصدش برسد و خاطره شکل نمی گیرد. به همین دلیل، افراد دارای صدماتی که این ناحیه را تحت تأثیر قرار می دهد، نمی توانند خاطرات جدید بسازند؛ حتی با اینکه هنوز بتوانند خاطراتی که قبل از صدمه موجود بوده، به یاد بیاورند.

دانشمندان در سال ۲۰۱۵ اعلام کردند، این خلق سیگنال را با موفقیت آزمایش کرده و عملیاتی حافظه‌یاب به نام جانهشت مغزی ساخته و پرداخته اند.

کاشت مغزی 
به منظور تست موثر بودن یا نبودن این شیوه، تیم دانشمندان ۹ تن از بیماران صرعی که قرار بود الکترودهایی درون مغزشان به کار گرفته شود را به عنوان داوطلب پذیرفتند، چون الکترودهایی که برای درمان تشنجهای شدید استفاده می شود، فرقی با الکترودهای دیگر ندارد.

وقتی که الکترودها به کار گرفته شدند، از بیماران خواسته شد تا خاطرات جدیدی در ذهن بسازند و در این حین سیگنال های تولید شده در دو قسمت هیپوکامپوس را مطالعه می کردند.

سپس به محض تزریق آنها به مدلی کامپیوتری که برای شبیه سازی پروسه ی خاطره سازی تهیه شده بود، دیدند که چگونه این مدل سیگنالها دقیقا همانند مغز از منطقه ای به منطقه ی دیگر تغییر می کنند. بیش از صد آزمایش انجام شد و این مدل توانست با دقت ۹۰ درصد کار مغز را پیش بینی کند‌.
کاشت مغزی 

قدم بعدی چیست؟ اثبات امکان انبوه این مطالعه. بیست بیمار صرع دیگر نیز استخدام شدند و الکترودها کار گذاشته شدند. سیگنال های مغزی بسیاری ضبط شدند.

سپس آزمایش حافظه ی دیگری انجام شد که در آن بر خلاف مورد قبل، سیگنال های الکتریکی طراحی شده و خاصی به هیپوکامپوس فرستاده می شد تا امکان طراحی دستگاهی بر اساس القائات ذهنی برای بهبود حافظه بررسی شود.

نتیجه ی این تحریک ذهنی افزایش ۱۵ درصدی حافظه ی کوتاه مدت و ۲۵ درصدی حافظه ی فعال است. سیگنال های دیگری نیز امتحان شدند که اصلا جواب ندادند و این نشان می داد که سیگنال های القایی مدل کامپیوتری بسیار دقیق طراحی شده بودند.

این درمان برای افراد با مشکلات شدید حافظه است، نه افرادی که تنها در به یاد آوردن نام افراد مشکل دارند؛ اما گفتنی است که این تکنولوژی میتواند زمینه ساز پیشرفت در ساخت ابزاری برای بهبود دیگر کارکردهای مغز نیز باشد؛ مثلا بینایی یا کمک به بیمارانی که مشکل حرکتی دارند.

مترجم: سجاد جوهردلوری
منبع:nbcnews.com


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار